top of page
  • בעז זלמנוביץ

ספרים שקראתי השנה ולמה 3 - בענייני צבא



זה החלק השלישי והאחרון, כן אני מבטיח, של הספרים שקראתי השנה. אחרי ספרי ההוצאות לאור העצמאיות; ושאר הספרות, המדע הבדיוני והעיון, חלק זה מרכז את הספרים בענייני צבא, לחימה ומלחמות וכדומה. עוקבי המסורים בבלוג וגם בפייסבוק בוודאי שמו לב שאני עוסק לא מעט בהיסטוריה צבאית. תחביב שגם הפך לעיסוק בשנים האחרונות במסגרת המחלקה להיסטוריה של צה"ל. עיסוק זה מכווין גם חלק מהקריאה שלי. כלומר, בנוסף לקריאת מסמכים, מחקרים, מאמרים, טיוטות של ספרים ומחקרים, וקריאה של קטעים מתוך ספרים עבי כרס מאוד לצורך העבודה, נשאבתי לקריאת ספרים שמוסיפים לרקע, לאווירה ולידע על המלחמות, המבצעים והקרבות שבהם עסקתי. אבל לא רק. גם ספרות מלחמה סתם קראתי. טוב, אין דבר כזה סתם, אולי כאלה שלא קשורים ישירות לעניינים שעבורם אני מוציא חשבוניות מס. ננסה לסדר את ספרי 2020 לפי תחומי עניין.


מלחמת יום הכיפורים המשיכה להעסיק אותי. בעניינה קראתי סוף סוף את ספרו המדובר של עמירם אזוב על הקרבות העזים ועל המהלך הנועז, המורכב והעקוב מדם - צליחה; גם הספרים הבאים עוסקים בחזית הדרום: הסיפור המסקרן של גדוד 106 מחטיבה 164 שיצא ממחנה פילון, עבר דרך אילת להצטייד בטנקים, צלח את התעלה וגם לחם במובלעת בסוריה. סיפור מעורר השראה ועצוב על הסמג"ד, חיים זיו, שקיבל פיקוד אחרי פציעת המג"ד, הוביל את הגדוד בקרבות הקשים ונהרג רגע לפני הפסקת האש - בחצי הדרך לקהיר; סיפורו של אורי קמב"ץ גדוד 46 שנהרג לאחר הצליחה והסיפור המשפחתי המיוחד, כפי שכתב אחיו רון פונדק בציר סקרנות צומת ודאות; הספרון קרבות באום כתף של מרדכי ברקאי שייך לחזית הדרום אבל למלחמה קודמת. תיאור ציורי ומלמד של אוגדת שרון באום כתף.


גם לבנון הייתה במוקד עיסוקי. בעיקר עסקתי בתקופה שלפני מלחמת שלום הגליל, אבל גם בה. למדתי על היחסים שהתחילו במחצית שנות ה-70 עם הנוצרים ובעיקר עם נוצרי הדרום בספרו של יאיר רביד-רביץ חלון לחצר אחורית; זווית נוספת מצאתי במסעו של העיתונאי ארנולד שרמן לבנון הארז שנגדע; מסע שנערך בשנים של טרום של"ג; המחקר היסטורי-סוציולוגי של מחנה פליטים בדרום לבנון שערכו צבי לניר ועלס דוברונסקי מתואר בפגישות ברשידיה; תיאור של המלחמה ב-1982 מגובה המ"מ מוסר איתי שילוני בשלושה מדורי לבנון; את המלחמה ותקופות מילואים בזמן השהייה בלבנון עד 1985 וגם בהמשך מתאר עזי קורן שהיה קצין קשר בגדוד מילואים בספר גבעות דאמור, שם...; לפני שראיינתי את יורם יאיר הוא ייה על חלקו במבצע ליטני, קראתי שוב בפעם המי יודע כמה את ספרו כמח"ט 35 בשל"ג - אתי מלבנון; מבט מקרייה וממשרדי הממשלה על הדיונים, הוויכוחים, התהליכים והמחשבות שהובילו ליצירת אזור הביטחון ב-1985 מוסר מתעד הדרג המטכ"לי איש המחלקה להיסטוריה שיצא השנה לגמלאות שמעון גולן במבירות לאזור הביטחון; ניתן לשייך גם את המסתערבים של מתי פרידמן ללבנון, שכן עיקרו בתיאור חייהם ומעלליהם של המרגלים המסתערבים במלחמת העצמאות ולאחריה בלבנון. גם החוברת פשיטה משורינת שכתב זאב שיף מתארת את המלחמה במחבלים בלבנון, בפתחלנד, בראשית שנות ה-70. אות לבאות. לבנון השנייה יוצגה השנה בספרם המעניין של מח"ט 7 וסגנו במלחמה. כיוון ברור מציג באמצעות דו-שיח של אמנון אסולין ורונן איציק את זווית הראייה והגרסה שלהם לאירועים בעייתיים במלחמה.

חוץ משני המוקדים של 1973-חזית הדרום ושל לבנון קראתי גם ביוגרפיות של אנשי צבא וביטחון. האוטוביוגרפיה של מתן וילנאי ידעתי את ארצי מתארת את צמיחתו בצנחנים וגם את הכאב והעלבון של אי מינויו לרמטכ"ל; אוטוביוגרפיה של איש הנדסה המתארת את מהלך שירותו אך גם את התפתחות החיל האפור עד ראשית שנות ה-80 היא ספרו של אבישי כ"ץ - חיילי שוקולד; עוד סיפור חיים וסיפורו של תחום, הפעם התפתחות המזל"ט ניתן למצוא בספרו של שבתי בריל - לראות למרחוק. גם עניין התרעה לפני מלחמת יום הכיפורים נדון בו מזווית מעניינת. הבא להורגך היא האוטוביוגרפיה של יעקב פרי ראש השב"כ הססגוני ועיקרה המאבק בטרור הפלסטיני ותקופת האינתיפאדה הראשונה; תיאורים אוטוביוגרפיים ממלחמת העצמאות יש בספרו החשוב של אורי אבנרי - בשדות פלשת 1948. זו מבט על המלחמה מזווית ראייה של חייל פשוט ומפקד זוטר שלקח הרבה זמן עד שקראתי אותו במבט בוגר. התיאור השני מ-1948 הוא ממבט של מפקד בכיר, מח"ט 7. בן דונקלמן איש מח"ל בן למשפחת יהודים עשירים מקנדה שהביא את ניסיון מלחמת העולם השנייה לעריסת צה"ל מספר זאת בנאמנות כפולה;


מה עוד צבאי קראתי? סיפור מעניין, בדיוני למחצה על הביטחון השוטף מול עזה ואיום המנהרות - לילה במנהרה; של רועי שוע-חיים. הספר נוגע גם בצלקות שאנחנו נושאים אתנו. המלחמה כנגד הטרור ברצועת עזה לא התחילה בעשור האחרון ופשיטה לילית של עוזי עילם עוסק בתיאור היסטורי ואוטוביוגרפי בפעולות-פשיטות התגמול של ראשית שנות החמישים; פן אחר של הטרור כנגד יישובי ישראל מתואר בישוב בקו העימות של מרדכי תמיר. תיאור די ייחודי של ההגנה האזרחית והחוסן היישובי בכלל ובבית שאן בפרט ממחצית שנות ה-60 ועד שנות ה-80. עוד ממלחמות ישראל הרחוקות מהגבול הוא קוד אריזונה שכתב יעקב כץ על השמדת הכור הסורי ועל מורכבות ההחלטה המדינית-אסטרטגית ועל נועזות הביצוע. הספר הישראלי האחרון ברשימה הוא כתיבה מעניינת מלב המאפליה של צה"ל. תרחיש עתידני על בינה מלאכותית, פיקוד ושליטה, ארגון ומנהיגות שכתב סא"ל ניקולס בנדורק - יומן מסע אל הטרנספורמציה הדיגיטלית.


המקבץ האחרון הם כל השאר. קראתי פחות מדי ספרים באנגלית. האחד, היא אוטוביוגרפיה חלקית של אדמירל ויליאם מק'רייבן, איש אריות הים והמבצעים המיוחדים בסיפורי ים; והשני תיאור מרתק של בניין כוח, מחקר ופיתוח, והתשלובת התעשייתית-צבאית כפי שהיא באה לידי ביטוי בפיתוח המטוסים החמקנים בחמקן של פיטר ווסטוויק (Peter Westwick); משהו שונה לחלוטין היא הביוגרפיה והניסיון לפצח את חידת השליט המטורלל והמסוכן של צפון קוריאה בהיורש הדגול שכתבה אנה פיפילד; חשופים למוות הוא ספר מוזר ומסתורי העוסק בלוחמים האמיצים וחסרי פחד המוות של ג'ינג'ס חאן שכתב איתן הרלב המסתורי גם הוא; תיאורי קרבות יש בשלושת הספרים הבאים: קרבות כנגד הגרילה בווייטנאם מפי עטו של סל"א מרשל בציפור; תיאור של קרב הבנוי מחלקי קרבות אמתיים בצרפת ב-1944 הוא הספר המעניין והמלמד - הקרב של קנת מקסי הבריטי; תיאור בדיוני לחלוטין שנועד להכשיר את דמיון המפקדים לקרבות העתיד יש בהנגנים של מארס, מדובר בתרגום של חוברת שהוציא המרכז הצבאי להפקת לקחים של צבא ארצות–הברית (CALL); אחרון העוסק בלקחים ממלחמות ובמקרה זה גם מלחמת העולם השנייה ומהצד הגרמני - טקטיקות השריון הגרמני של רדולף שטייגר. זה ספר שקראתי לראשונה בלימודי בפו"ם לפני 25 שנים, וראיתי באור אחר הפעם.


יש חיסון ויש מוטציה, מי ינצח? תקראו ותהיו נחמדים


ויש גם שיר

Tell me what makes you weary

Tell me what lights up your eyes

I'll meet you there in the middle

We'll lay down and harmonize



372 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page