top of page
  • בעז זלמנוביץ

פשיטה משוריינת


שער 'פשיטה משורינת לפתח-לנד' של זאב שיף

בחודשים האחרונים אני מתעניין בלחימת צה"ל בלבנון טרם מלחמת לבנון הראשונה, היא מבצע של"ג. מקריאת החומרים ומפגישות עם חלק מאנשי התקופה - מומחי המודיעין ואלה שעמדו במוקדי הלחימה, אני למד על התפתחות והתרחבות הלחימה כנגד המחבלים הפלסטיניים אשר נאחזו בדרום הלבנון, בתחילה ב'פתחלנד' ובמחנות הפליטים. חדירתה של המאסה הפלסטינית ללבנון הביאה לא רק להפיכת גבול הלבנון למוקד הטרור, אלא גם לערעור האיזון הבלתי יציב של לבנון ולמלחמת האזרחים. כפי שלושת עוקבי שמו לב קראתי על כך קצת בחודשים האחרונים. עם כי בעיקר למדתי על מחצית שנות השבעים של המאה הקודמת ואילך, על הקמת 'הגדר הטובה' ועל אזור הביטחון רגע לפני 'אורנים גדול'. עם קשר גדול להתפתחות האיום מכיוון צפון, ולהשתנות האויב, כפי שאנחנו אוהבים לומר כיום, התבוננות על תגובות ישראל והשיטות בהן נהג צה"ל מראשית המאבק במחבלי ה'פתחלנד' עד 1982 [וגם אחר כך] יכולה אולי להצביע על התגבשות תפיסות מבצעיות ודרכי פעולה בהמשך, ואולי גם ללמד אתנו משהו שיסייע בחשיבה על העתיד.


קבוצת הפיקוד של מח"ט 188 - מתוך החוברת, צלם לא ידוע

אולי. בכל מקרה, כאשר שוטטתי בין מדפי הספרייה הצנועה של המחלקה להיסטוריה של צה"ל בחיפוש אחרי מקורות גלויים נוספים בעניינים הללו, מצאתי את החוברת הצנומה 'פשיטה משורינת לפתח-לנד' שכתב זאב שיף והוצאה על ידי ענף הדרכה והסברה של קצין חינוך ראשי. מדובר בתיאור מבצע קלחת 2 שעליו פיקד מפקד חטיבת השריון 188, אל"ם משה בר כוכבא (בריל). בחודשיים של אפריל וראשית מאי 1970 ביצעו המחבלים למעלה מ-60 פעולות עוינות שפגעו ב-22 ישובים בצפון, והמוראל לא היה גבוה. במאמר שפורסם ב-1988 ב'מערכות' כתב בריל, שהרבה לכתוב בענייני צבא: "צה"ל הגיב באמצעים שגרתיים - מארבים, פשיטות, הפגזות ארטילריות והפצצות מהאוויר. תגובה זו גרמה אבדות מועטות למחבלים, ולא גרמה הביאה להפסקת פעילותם או לצמצומה. חוסר היעילות של הגמול השגרתי הביא לתפיסה חדשה בצה"ל אשר דגלה בתגובה תוקפנית ונועזת השמדת בסיסי המחבלים בחדירה עמוקה לשטחם כדי להפסיק את פעילותם לתקופה ממושכת. תכניות הגמול של המטכ"ל השתנו בהתמדה בהתאם לנתוני מודיעין על פעילות המחבלים ותפיסות שונות. בסוף תהליך התכנון גובשה תכנית "קלחת" 2 שהחידוש העיקרי בה היה הפעלתה של חטיבת שריון נגד המחבלים, שהתמקמו בשטח הררי".


מפת המבצע מתוך החוברת

שיף מתאר בחוברת את התפתחות המבצע שבו כוחות מכל חילות היבשה ובסיוע בין-זרועי במקרה זה מהאוויר, כלומר בשילוב ובשיתוף, פועלים בנחישות בשטח הררי, מיושב, כנגד נ"ט קצר טווח וכנגד טנקים של צבא לבנון. כאשר החיל המרכזי במבצע היה השריון, נבנה הכוח בשילוב עם כוחות חי"ר מגולני ומ'אגוז'. לכל כוח משנה הוקצו כוחות סיוע קרבי ומנהלתי צמודים. הסיוע המנהלתי - חימוש, קשר ורפואה הם חלק אורגני מרמת פלוגת השריון, אבל במבצע, כך מסופר גם במאמרו של בריל, הוצמדו סיירים, אנשי הנדסה וחוקרי שבויים לכוחות המשנה. שיף מתאר היטב את הקשיים שגורמת הקרקע לכוח המתקדם בשטח הררי, ואת ניצול האויב את התיעול למעברים הכרחיים, ואת החיוניות של אנדי ההנדסה הקרבית עם היכולת להתגבר על מכשולים ומוקשים. גם מתוארת בקצרה שילוב של אש תלולת מסלול - ארטילריה ובעיקר מרגמות בעלות הקשת הבליסטית המתאימה לשטחים הסגורים. בקיצור תיאור בלתי ביקורתי, אבל ניתן ללמוד ממנו רבות על פעולה מסוג זה. החוברת גם מעידה על היכולת של צה"ל לשלוט באותם ימים על מה שישודר או שיכתב. עידן שאיננו עוד. האם הפשיטה סייעה להשקטת הגזרה? כרגיל רק לזמן קצר עד שהצד השני שינה את היערכותו ואת שיטותיו וצה"ל נאלץ להמשיך ולהחריף מאמציו.


[לצערי, לא צויינו שמות הצלמים בחוברת, במידה ומשהו או משהי יודעים אשמח לדעת ותקן זאת]


#ספר. בעצם חוברת צנומה המתארת פשיטה אחת ודרכה את התקופה והלחימה כנגד מחבלי הפתח. לחובבי סוגת הקרב הרב-ממדי [מי שלא יניח ידו על הדברים שכתב שיף ימצא אותם אצל בריל].


שלום עולמי או אזורי? העיקר תעטו מסיכה, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר, ללא הרבה קשר.

I cross the Green Mountain

I sit by the stream

Heaven blazing in my head I

I dreamed a monstrous dream



241 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page