top of page
  • בעז זלמנוביץ

ארנבים בלתי נראים - ההיסטוריה של חמקן


שער stealth

טכנולוגיית חמקנות מתייחסת בעיקר לכלי טיס, אבל לא רק, ובעיקר להסתרה מפני גלי רדיו, כלומר מכ"ם, אבל לא רק. גם חיל האוויר הישראלי, שבדרך כלל הוא צבא ידידותי לצה"ל ואוהד מובהק של מדינת ישראל רכש ב-2010 מטוסי F-35 חמקנים תוצרת לוקהיד-מרטין. המטוס שכונה בעברית 'אדיר', כבר השתתף בפעילות מבצעית, לדברי מפקד חיל האוויר. ההיסטוריה של המטוסים החמקנים מתחילה כמה עשורים קודם ל'אדיר', במהלך לפיתוח יכולות חמקנות ממכ"ם בארה"ב. זה היה כחלק מהמלחמה הקרה, תחרות בין מעצמות, בין תעשיות צבאיות ומאבק מורכב של עיצוב, פיתוח וייצור. פיטר ווסטוויק (Peter Westwick) היסטוריון של מדע וטכנולוגיה בעיקר תעופה, וגם של גלישה כתב על זה ספר מרתק - Stealth: The Secret Contest to Invent InvisibleAircraft שיצא השנה (2020) בהוצאת OXFORD.


מנוחת העובד - צלם בעז זלמנוביץ

עיקר המחקר הוא סיפורם של המהנדסים, המדענים והמנהלים של שתי חברות תעופה אמריקניות, במובן של דרום קליפורניה - לוקהיד (Lockheed) ונורת'רופ (Northrop), והתחרות ביניהן לבניית המטוס החמקן בשנות השבעים. בעיקר במהלך חמש שנים מאתגרות ופוריות מבחינה של חדשנות, הנדסה ועוד. שתי החברות שווסטוויק מתאר את תרבותן העסקית וההנדסית נגשו לפתרון בעיית החמקנות בשתי גישות הנדסיות שונות כמעט לחלוטין. דבר המתבטא במטוסים עצמם שייצורם מתואר בספר. לוקהיד עם F-117 בעל הצלעות השטוחות ונורת'רופ עם המפציץ B-2 המעוגל או כשפת המקור במידה ותרגומי לוקה בהבנה במטוסים - “clearly evident in the aircraft themselves: the F-117 composed of flat facets, the B-2 of curves” השוני נובע, כך מספר לנו ווסטוויק, ממוליכי הפרויקטים. אנשי אלקטרומגנטיקה בלוקהיד ואנשי אורודינמיקה בתורת'רופ, ממסורות פיתוח ו'ניצחונות שהיו אבות הכישלון' בפיתוחים הבאים.


פחים בגמלאות - צלם בעז זלמנוביץ

בתחרות הראשונה שהולידה את מטוסי F-117 אשר הצדיקו את עלותם במלחמת המפרץ הראשונה, צוות העיצוב המתקדם של לוקהיד 'Skunk Works' פתח תוכנת מחשב, שכונתה 'ECHO', כדי לחשב את חתכי המכ"ם של עיצובים שונים. מכיוון שהתקשו בחברה להתמודד עם משטחים או קצוות מעוגלים, ייצרו את הצורה המוכרת של המטוס - 'יהלום מעוך', אשר ספקנים כינו את אז "היהלום חסר התקווה" שלא יוכל לטוס. חיל האוויר מסר את פיתוח המפציץ החמקן לנורת'רופ גם מסיבות של תחרות, וזו אחרי סיבוב של עיצובים חזרה לתצורת הכנף המעופפת. אבל לא רק דילמות העיצוב והפיתוח מתוארות בספר, אלא גם הקושי לרדת משולחן השרטוטים לרצפת ההיצור, להפוף קווים דו-ממדים לכיפופי טיטניום, לייצור חומרים אקזוטיים, לשכור עובדים תחת כללי ביטחון מידע חמורים ביותר, טיסות ניסוי קטלניות ומאבקים פוליטיים. וגם את תפקידם של גורמי המחקר והפיתוח בתעשייה ובמשרד ההגנה [בכלל זה DARPA], של מדענים תיאורטיים, גם רוסיים, של חשיבה אסטרטגית וגרעינית ועוד ועוד. כל זה הפך את לוקהיד ללוקהיד-מרטין ואת נורת'רופ לנורת'רופ גראמן כאשר נדרשות ענקיות התעשייה להתאחד או להיעלם בשנות ה-90.


#ספר היסטוריה אודות המחקר והפיתוח של המטוסים החמקנים ושל העוסקים במלאכה - המהנדסים, המנהלים, אנשי תעשייה וצבא בדרגי הביניים שבתשוקתם בנו את הארנבים הנעלמים. כתוב היטב, למרות שלא תמיד הבנתי את כל ההסברים הטכנולוגיים והמונחים של תעשיית המטוסים. מומלץ לחובבי ההיסטוריה של הקומפלקס הצבאי-תעשייתי בכלל ושל המטוסים בפרט.


חשבנו שאנחנו יותר חכמים מהקורונה? הצחקתם אותה. זה הזמן לקרוא ולהיות חכמים.


ויש גם שיר

זה פרוייקט אמיתי לנשק מלכותי הוא מכיר את זה לא מהיום הוא שכלל כידונים, תותחים מגינים וספינה זה נשמע כמו חלום







154 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page