top of page
  • בעז זלמנוביץ

הבהוב סיגריה בקצה המנהרה


לכל אחד והסיוטים שלו, הקשורים להוויתו, למעשיו ולמאורעות שקרו או ששוחזרו שוב ושוב בתדריכים לפני היציאה למשימה או לפעולה, גם אם לא השתתף בקרב. אני למשל, כאשר הייתי צעיר [כי יפה לא הייתי אף פעם] וחייל ומפקד ביחידה קרבית, הייתי מתעורר משום שחלמתי שנתקלנו במחבלים בוואדי, וכאשר אני רוצה לירות, המחסנית איננה. רועי שוע-חיים חוזר בספרו 'לילה במנהרה' (מטר, 2019) לאחד מהחלומות המסויטים של חיילי הדור הנוכחי - התקפה על סיור ולחימה במנהרה: "אני מתחיל להבין. פטיש חם זה הדיווח בקשר שיורים עלינו, שאנחנו תחת אש. אני שומע את נווה צועק בקשר לחמ"ל במוצב ומנסה להבין מאיפה יורים. אני לא שומע יריות, אני לא שומע נפילות. נווה כבר פתח את הדלת שלו כדי לפרוק מהרכב. גם נדב ורומיאו עם הדלתות שלהם פתוחות ומוכנים לפריקה, אז גם אני פתחתי. אני עדיין נמצא בשוק שלי. העולם מסתובב, בא לי להקיא. הסתכלתי אחורה כי לשם נווה, נדב ורומיאו מסתכלים. פגיעה ישירה."

אור בקצה המדרגות - צלם בעז זלמנוביץ

רועי שוע-חיים, הגיע לישראל מניו יורק, לפני גיוסו לצה"ל במסגרת גרעין צבר, והתגורר במהלך שירותו הצבאי בקיבוץ שמיר. הוא חזר לניו יורק וכנראה שהגעגועים לארץ והזיכרונות מחורשות כיסופים והסיורים על ציר הוברס הובילו אותו לכתוב את "לילה במנהרה". אבל זה ספר של חיילים מפי חייל [לא כמו התייפייפות של 'אם יש גן עדן'] אשר מכיר את ההוויה לעומק ולרוחב, מכיר את הצפיפות ב'דוד' ואת הסירחון במקלחת הצבאית, את החלומות על החברות או על האחרות, את יחסי המפקדים והחיילים, ואת השפה [שאני בטוח לא מכיר אותה] החיילית. השפה הבוטה והקללות והשימוש הנרחב בשורש ז.י.ן של שוע-חיים, הם הדרך לתאר את האווירה והחיים של החיילים הצעירים בסיורים ובמארבים ובעמדות השמירה.


חלון ראווה בוינה - צלם בעז זלמנוביץ

פעם, אמר לי מפקד בכיר: "אם אתה כמפקד יודע, 10 אחוז ממה שקורה אצל החיילים שלך, מצבך מצוין". אולי זו הסיבה שבגללה חילקו את הספר הזה בכנס מפקדים? אני לא יודע, אבל אם כן, אני חושב שזו סיבה טובה. בכל מקרה, למרות ששוע-חיים בודה את אירוע המנהרה, ואת הקרב המתחולל בתוכה, הרי הספר עוסק בדברים החשובים בקרב ובחיי יחידה קרבית טקטית - רעות, אמון בין מפקדים לחיילים, הסתמכות על החברים בשגרה ובקרב, על המתח והמוות שממשיך לרדוף אותך גם שציר הטשטוש, הגדר, עמדות התצפית והמארבים כבר רחוקים בזמן ובטווח.


#ספר צנום בהיקפו, אך חשוב להבנת החיילים והתקופה. מומלץ מאוד, לא רק למי ששם או שילדיו שם.


תקראו, אל תקללו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר. לא יודע למה קפץ לי ז'אק ברל לאחרונה



208 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page