top of page
  • בעז זלמנוביץ

האם יש תווים לקרב?


'שער הספר 'הנגנים של מארס

אנחנו מעריצים, מרחוק, של מאטיס גנרל הנחתים שהיה שר ההגנה בממשלו של טראמפ [עד שהוטס משם]. בעיקר זוכה להערכה גישתו להיסטוריה ולקריאה המקצועית-הצבאית, אם לצטט מהאוטוביוגרפיה שלו [התרגום באדיבות זאב]: "אנחנו נלחמים על הפלנטה הזו מזה עשרת אלפים שנה. זה יהיה אידיוטי ובלתי אתי שלא לנצל את הניסיון המצטבר. אם לא קראת מאות ספרים, אתה בור מבחינה תפקודית ותהיה חסר יכולת, מפני שהניסיון האישי שלך איננו רחב מספיק כדי לתמוך בך". לכן יש בי פרץ שמחה על כך שמפקדות הצבא טורחות ומפרסמות ספרות, ובכלל זה מתורגמת. הנה קבלתי [זה היה גילוי נאות] את 'הנגנים של מארס - על תיאום ותזמון למ"פ ולמג"ד' (מודן ומערכות, 2019 [תרגום אלה רבינוביץ]). הספרון הוצא ביוזמת ענף תורת הלחימה בזרוע היבשה [ראו גם סקירה של אחד מאנשי הענף לשעבר, אלדד שמש].

אופניים בשלג בוינה - צלם בעז זלמנוביץ

הנגנים של מארס הוא תרגום של חוברת שהוציא המרכז הצבאי להפקת לקחים של צבא ארצות–הברית (CALL). זהו סיפור בדיוני, כך מהשער האחורי, "על חשיבותם של התזמון והתיאום בקרב המשולב. באמצעות תיאור קרב הגנה גדודי של כוחות אמריקניים מול אויב מקומי (אירופי) סדור למחצה [...] מקרה בוחן שמבוסס על המטלות הקבועות ועל ההישגים הנדרשים מכוחות צבא בקרב הגנה". בספר תיאור הכנות לקרב - הפקודות, הסיורים, המיקומים, התיאומים, ההכנות המנהלתיות והמנטליות, וגם על המתרחש בקרב הקצר, על הבנת כוונת המפקד ועל פיקוד [מוכוון] משימה. והלקח או המסר העיקרי הוא כפי הכתוב בספר משלי (י, ה): "אוגר בקיץ בן משכיל; נרדם בקציר בן מביש", וגם כפי שאמר אייזנהאואר או משהו אחר: "מנסיוני בשדה הקרב למדתי, שלתוכניות אין ערך, אך לתכנון אין תחליף".

פילדמרשל על סוסו בוינה - צלם בעז זלמנוביץ

הספר הדידקטי הקלסי הוא 'הגנת מעבורות פתיים' של סוינטון. בו חלומותיו או ביעותיו של מפקד המחלקה מלמדים אתנו שלב אחר שלב כיצד להתגונן מפני התקפת גרילה. הלקחים הטקטיים האוניברסליים שניתן ללמוד ממלחמת הבורים הם בני 120 אבל נצחיים, ועדיין נקראים ונלמדים [אני מקווה שגם בצה"ל]. האם הנגנים של מארס יזכה למעמד שכזה. הוא אמנם מלמד, אבל יבשושי אמריקני ללא ההומור העצמי שכל קצין בריטי היה מתגאה בו. הקריאה בו סבירה, וכך גם התרגום, למרות שישנם מעט מונחים שנשארו בלשון "צבא ארה"ב" שלא תמיד מובנת לקהל היעד. יתכן שגם נדרשת הייתה הפניה לספרות התורתית צה"לית המקבילה לזו של צבא ארה"ב המצוינת בספרון. בכל מקרה זהו ספר לימוד חיוני נוסף, ואם נחזור למאטיס: "כל מפקד שטוען שהוא עסוק מכדי לקרוא, עתיד למלא שקי גופות בחייליו בזמן שהוא לומד בדרך הקשה".


#ספר לימוד על נוהל קרב וניהול קרב של פלוגה וקצת של גדוד במלחמות הנוכחיות - ההיברידיות. מומלץ ביותר למפקדי צה"ל בסדיר ובמילואים, למרות שהוא לא מלהיב בכתיבתו.


תקראו, תנגנו ותהיו נחמדים


ויש גם שיר - למרות שתקווה איננה שיטה, לזכרו של טרי ג'ונס


203 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page