top of page
  • בעז זלמנוביץ

לוחמת טנקים בהתכתבות


עמק הבכא - צלם בעז זלמנוביץ

לפני מספר שבועות כתבתי על 'מי צריך טנקים?' התשובה היא כמובן שכולנו, אם אנחנו מתכוונים להילחם. אם אין כוונה שכזו, אז באמת חבל על הכסף שיושקע בטנקים ובשאר כלי הרק"ם. אני לא איש טנקים, וגם אינני עוד לוחם בכוחות היבשה, לכן את שיש לדעת על לוחמת טנקים אני לומד בהתכתבות או מקריאה. מעבר לספרי ההיסטוריה של מלחמות ישראל ושל מלחמות אחרים, קראתי במשך השנים קצת ספרות יותר תיאורטית על הלוחמה המשוריינת והממוכנת, או ספרות שמשלבת בין התיאור לתיאוריה כמו ספרו של פון קלייסט על טקטיקות השריון הגרמני בחזית המערב ובחזית הרוסית. כחלק מריכוז הסקירות שלא נכנסו לבלוג, כי נכתבו טרם היותו, אספתי עוד שלושה ספרים שעוסקים בעניין.



שער ספרו של האריס

מחשבה צבאית, פיתוח טכנולוגי והמאבק על המקום בהיסטוריה, וכן גם טנקים. כל זה בספר המעניין, החשוב והלא פשוט (גם התוכן ולי גם האנגלית) Man, ideas and tanks של J. P. Harris. הבריטים הובילו בפיתוח הטנקים בראשיתו במלחמת העולם הראשונה ועד סוף שנות ה-30. לאחר מכן בשנים הקריטיות לקראת מלחמת העולם השנייה הפסידו את המרוץ, דבר ששילמו עליו מחיר גדול. האריס מתאר את האנשים, הארגונים והתהליכים שהובילו את התפיסה אודות השימוש בטנקים, וגם את תהליכי הפיתוח ואת הקשר בין השניים. מהספר עולה שהאנשים שניכסו לעצמם את תהילת הלוחמה המשוריינת - בעיקר פולר ולידל-הארט, אבל לא רק - לא תמיד דייקו במחשבתם, והאנשים שהושמצו כרקציונרים, לא תמיד היו כאלה. #ספר היסטוריה מקצועי למי שרוצה להבין תהליכי פיתוח וחשיבה צבאיים. לחובבי הטנק הארד קור. תקראו על טנקים זה תמיד עושה אתכם נחמדים.


עטיפת ספרו של דאגלס אורגיל - 'הטנק'

לפעמים העבודה מאלצת אתך לקרוא ספרים על טנקים. לא שאני נגד, אבל בתור חי"רניק לשעבר, צריך זמן להסתגל. 'הטנק' או 'עיונים בתולדות הטנק והתפתחותו' של דאגלס אורגיל (מערכות, 1980) הוא ספר טוב למתחילים בעולם הטנקים (גילוי נאות - קראתי בעבר עוד ספרים על טנקים). אורגיל סוקר את תולדות הטנק ממלחמת העולם הראשונה עד סוף מלחמת העולם השנייה. הוא מתאר את התפתחויות הטכנולוגיות, את מבנה וארגון יחידות הטנקים וחשוב מכך את תורות הלחימה - אופן ההפעלת הטנקים בשדה הקרב. למרות הנושא הכבד, אורגיל עושה זאת מעניין (כמובן במידה ואתה מתעניין או אמור להתעניין), עם ציניות וציטוטי המפקדים ובכלל זה רכילות ולכלוכים. מסקנתו היא שחלום התמרון המכריע חלף כבר ב-1940. אמנם הסתערויות טנקים נצחו קרבות, אך בסופו של דבר השחיקה היא שניצחה ברוסיה, בצפון אפריקה ובמערב אירופה (מלחמת ששת הימים מצוינת כיוצא מהכלל המדגיש את הכלל): "כל כלי נשק מודרני חדש - המקלע, תותח השדה מהיר הירי, המטוס, ועתה, מעל לכול, כלי הנשק הגרעיני הטקטי - צמצם בזמנו את שדה הקרב, וככל שהוגבל כושר התמרון כן חזרה ועלתה חשיבות ההשמדה השיטתית". לפנינו דוגמה למה חלומות על צמצום זמן המלחמה על ידי פטנט של אש או תמרון, כפי שלעיתים מצווים או מצווה צה"ל על עצמו, איננו עומד במבחן ההיסטוריה הרחוקה וגם במבחני המערכות האחרונות. מצמצמים שדה הקרב הנוכחי הם שונים - שטח בנוי, מטענים, טילי נ"ט, כוחות פזורים ומבוזרים ועוד - אבל עושים אותו דבר לתמרון ולטנק. הטנק הוא חיוני וגם התמרון של כוחות היבשה, אבל השימוש בהם שונה מחלום הפרשים המסתערים.


שער 'חיל-רגלים ממוכן של סימפקין

הנה ספר שתקראו, עם יש לכם תשוקה עזה לנגמ"שים ולחשיבה צבאית מקצועית (ואם לא, אז כנראה שלא תקראו): "ההיסטוריה והשכל הישר כאחד אינם מותירים ספק, שהטנקים זקוקים בדרך כלל לסיוע צמוד יותר מאשר יכולים טנקים אחרים להעניק. בין שהם עושים זאת רכובים או רגלי, או בתי הצורות גם יחד, האנשים המעניקים סיוע זה צריכים לחיות, לנוע וללחום יחד עם הטנקים ולפיכך הם זקוקים לרכב משוריין". ריצ'ארד סימפקין קצין בריטי שעסק בחשיבה צבאית ובפיתוחה, והתעניין בלוחמה הממוכנת. בספרו 'חיל-רגלים ממוכן' (מערכות, 1986) הוא דן באופן שבו יש לארגן ולבנות את יחידות השריון. יחידות הכוללות טנקים וחי"ר על גבי רק"ם לחימה. הניתוח הכולל היבטים טכניים של כלי הרק"ם, של שדות הקרב הצפויים (גרמניה ואירופה) ויכולות האויב (שום דבר ישן - ברה"מ), תפיסות מבצעיות ועוד היבטים של החשיבה הצבאית. עברו ימים, וכרגע טנקים וברית ורשה אינם איום כפי שהיו (למרות שאוקראינה מזכירה לנו שהם שם), טילי הנ"ט מאיימים על הרק"ם יותר ממה שסימפקין הניח ועוד שונות, אבל הדומה נשאר רב ואופן הניתוח שבו מוליך סימפקין למסקנותיו הוא חשוב יותר. #ספר למי שרוצה לדון באופן מקצועי באיזה נגמ"ש צריך צה"ל להצטייד (עד שיהיה שלום): "לא יהיה זה מן ההגינות ומהיגיון לספק לכלי הרכב המשתתפים בלחימה עם טנקים, מיגון נחות לעומת זה של הטנקים - בייחוד בכוח הסובל מאילוצים חמורים של מחסור בכוח אדם"


#ספר, שלושה בעצם על לוחמת טנקים, שריון וחי"ר ממוכן. לחובבי הסוגה ולמי שאמורים להנהיג כוחות שכאלה בקרב ורוצים להבין יותר.


אנחנו ירוקים, האחרים אדומים, עטו מסכה ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

What you see is what you get

I had no time to process it

I think if I just turn around

That this nightmare will come unbound


212 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page