top of page
  • בעז זלמנוביץ

מי אתה איתן הרלב ומה נלמד מהמנגודאי?


שער 'חשופים למוות' של איתן הרלב

כשקראתי לפני כמה שנים את 'ג'ינגיס ח'אן' של ג'ק ותרפורד (דביר, 2010 מאנגלית: ברוריה בן-ברוך) צצו במוחי המחשבות הבאות [הנה יתרון לפייסבוק]: 1. איך בן משפחה ענייה הקים אימפריה חובקת עולם? ניצול היתרונות הראשוניים וסיפוח היכולות והיתרונות של הארצות והעמים שנכבשו. 2. מחשבה חברתית? מכיוון שהמונגולים לא ייצרו דבר (אם לא מחשיבים חלב סוסות מותסס) הם היו חייבים להמשיך ולכבוש כל הזמן ערים וארצות נוספים בשביל לקיים את האימפריה. 3. הכפר הגלובלי שהקימו הביא התפתחות כלכלית, תרבותי וטכנולוגית אבל גם את המגפה העולמית (השחורה). הספר של ותרפורד הוא ספר מקיף על התפתחות האימפריה המונגולית בתקופת ג'ינג'יס ח'אן, אבל לאחרונה מופץ בצה"ל על ידי תא"ל אבי גיל כיום רח"ט תוה"ד, ועד לפני מספר חודשים מפקד אוגדה 36, הספרון 'חשופים למוות - סיפורה של היחידה הצבאית הנועזת ביותר בתולדות הלחימה' שכתב איתן הרלב (מטר 2020). הספר שיצא בהוצאת עם הספר בשנת 1969, כולל גם הקדמה של שמעון פרס.


סוס לא מונגולי - צלם בעז זלמנוביץ (וולס)

הספר איננו נמכר בחנויות, גיל החליט שהספר מתאים לרוח מחשבתו צבאית ופעל לקבל אישור להדפיסו ולהפיצו בתוך צה"ל. יותר מכך המהדורה המחולקת היא צילום של העותק אשר שימש את גיל לקריאה וללימוד, והוא כולל לכן גם את הערותיו שנכתבו בשולי הדברים. ויש בכך עניין נוסף לקורא החקרן והסקרן. מכיוון שאני מחשיב לימוד עצמי של מפקדים באמצעות קריאה, כפי שכבר כתבתי בעבר, וגם אם להסתמך על הדוגמה המרתקת של גנרל מאטיס איש הנחתים, הרי יש עניין בבחירות הספרים של המפקדים. גל פרל-פינקל מסביר ומצטט את גיל: "לטכנולוגיה, לאמצעי הלחימה ולטכניקות הקרביות החדשות "יהיה ערך מבצעי-קרבי אפסי ללא מנהיגות סוחפת. מפקדים בעלי חזון, המייצרים ערך עבור אנשיהם, הם אלה שיקבעו את תוצאות הקרבות" (עמוד 3). בהקדמה ציין גיל כי לספר ישנו ערך מעשי ויישומי עבור מפקדי צה"ל כיום, שכן הלקחים שהוא מתאר נותרו בתוקף." אני מסכים לאמירות הללו, אבל אם הגעת עד לכאן בוודאי תשאל או תשאלי על מה הספר?


תותח לא מונגולי - צלם בעז זלמנוביץ (בולגריה)

הספר מתאר את מלחמות השבטים המונגולים שאוחדו על ידי ג'יניג'יס ח'אן, את הקרבות העיקריים שניהלו ואת העקרונות העיקריים של תכנון, הפעולה והמנהיגות של ח'אן ומצביאיו. אך בעיקר מתבונן בדרך המחשבה מנגודאי שתכליתה "שיטה יעילה ותכליתית לשיחרור האדם מהפחד מפני המוות ולשינוי מוחלט של האישיות". האם ניתן לתפוס דרך זו של העלאת הכושר הקרבי של יחיד, יחידה או אומה באמצעות החשיפה למוות והתבוננות אחרת בו? גדול עלי. מבלי להתייחס לעניין זה, במוקד עומד בכיר לוחמיו של ג'ינג'יס - יאסוטאי, מורה הדרך, לוחם ומנהיג קרבי ותיאור פעולותיו ופעולות יחידות המנגודאי. ניתן ללמוד על אופן החשיבה התחבולני המבוסס נועזות, חתירה למגע והקרבה. על יכולות הטעייה והונאה, אימונים מקשיחי לב וגוף, שימוש מושכל של יחידות סדירות ומילואים, הידיעה מתי לתקוף, מתי להשהות ומתי לסגת, ובעיקר איפה צריך להיות המפקד-המנהיג במצבי הקרב השונים. האם אנחנו יכולים להתעלם מהזוועות ומאכזריות הג'ינג'יס ח'אנית כאשר אנו חושבים על עקרונות המלחמה שניתן ללמוד מהספר? לא, מדובר על שני ערוצים שונים המשולבים זה עם זה. מלחמה היא דבר אכזרי, וכמו שמקימי צה"ל לא התעלמו מהתועלת שניתן יהיה להפיק מהחשיבה הצבאית הגרמנית-נאצית ומשיטות הלחימה הסובייטיות, כך גם ניתן ללמוד מספרו של הרלב.


אז מי הוא איתן הרלב שכתב את הספר? מה נכון היסטורית ומה אגדה? גם גיל וגם פרל-פינקל ששוחחתי אתם על כך אינם יודעים. אולי משהו ממכם יודע?


#ספר על מונגולים, על לחימה, על מנהיגות ותעוזה. מומלץ לכל המתעניין בלחימה, במנהיגות ובתעוזה. ולא רק.


הדרום מתחמם, האבטלה תוססת והמשטרה את כרמי גילון מעכבת, אנחנו נקרא ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר

Through early morning fog I see

Visions of the things to be

The pains that are withheld for me

I realize and I can see





398 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page