top of page
  • בעז זלמנוביץ

חג הספר - מחשבות, מכתמים והמלצות


נכון, לא צריך את שבוע הספר בשביל לקרוא, ובשביל לקנות ספרים. המלעיזים יאמרו, ובצדק, ששבוע הספר הפך במהותו לדומה ליום האהבה, המנופח והמטופח על ידי יצרני התמרוקים, השוקולדים וחנויות הספרים. כך גם שבוע או חודש הספר, מנוצל על ידי המו"לים הגדולים והמשווקים האגרסיביים להגדיל את המכירות. אבל אנחנו, הקוראים והצרכנים, מה אכפת לנו מהמסחרה? אנו, כמו בט"ו באב, נצא לפזז בכיכר. שכן לקרוא ספרים, עושה אתנו נחמדים, [עניין שלא יפתיע את מי שעוקב אחרי הפוסטים שלי, או קורא מגזינים מתנשאים]. קריאה גם עושה אתנו דברים רבים נוספים, כגון: משכילים יותר, מבינים יותר, ואמפתיים יותר [כמובן שזה תלוי במה שאנו קוראים]. בעולם שבו כל אחד רוצה להגיד את דברו ומעט להקשיב, או לכתוב את דברו, רבים שוכחים שהכלל הראשון של לכתוב טוב יותר, הוא לקרוא יותר. ובאנגלית:

“If you don’t have time to read, you don’t have the time (or the tools) to write. Simple as that.” -Stephen King

ובכלל יש מכתמים רבים אודות הקריאה ושבחיה, אבל מה לקרוא שואלים אתם? לכבוד שבוע הספר, לכל אחת ואחד יש את רשימת הספרים שהיא או הוא ממליצים עליהם [אני אשמח לקבל ממכם את הרשימה שלכם, כפי שקיבלתי על ספרים בענייני צבא]. אז הנה ההמלצות שלי על ספרים חדשים ועל הוצאות קטנות שקראתי מאז שבוע הספר הקודם [פחות או יותר]:


כאמור, מי שבוחן את הספרים שאני קורא, וזה די גלוי במרשתת, רואה אני בעד ההוצאות הקטנות והפרטיות של אוהבי הספר המוכנים להשקיע את חייהם וכספם בשביל שאנחנו נקרא ספרים מעניינים, שונים ומגוונים. ההוצאה שאני 'מכור' אליה, ואפילו מנוי על ספריה, היא 'תשע נשמות'. מתוך הספרים הרבים שהוציא אוריאל קון בשלוש השנים האחרונות [63 וקראתי את כולם], אני ממליץ על האי של ג'אני סטופריץ. מסע של אב ובן אל אי המולדת, אל סוף החיים. ספר של מפגשים, של עדינות, של אינטימיות בין אב לבן, של טבע, ושל מחשבה.

“The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go.” – Dr. Seuss


הספר השני, גם הוא של 'תשע נשמות', וכאמור אני ממליץ על כל ספרי ההוצאה, הוא הספר היחידי של מחבר ישראלי שהוצא על ידיה. 'כך להישאר לעולם' של יונה אלון הוא יצירה מרתקת ושונה. וכך כתבתי עליו בעקבות שאלה של חבר מה אני זוכר מהספרים שאני קורא: 'כך להישאר לעולם' שכתב יונה אלון ופורסם על ידי 'תשע נשמות' בספטמבר 2018, הוא ספר שכזה. כי זה מה שאלון עשה. התבונן בעולם, בפרטיו הקטנים, באנשים, בקמטים המצטברים בדמות שבראי, בעלים הנושרים ובצמחים המלבלבים, בשעות הנוקפות ובכאב ובקור המתגנבים, וכתב זאת באופן בהיר, מאיר ומעורר מחשבה. [ועוד תנסו את חאלודה ואת מפאלדה].

“Reading brings us unknown friends” – Honoré de Balzac


סוג נוסף של ספרים ושל הוצאה קטנה, מגלמת 'נהר ספרים' שייסדו ראובן מירן ואשתו שושי (שנפטרה בשנה שעברה). נהר ספרים מפרסמת ספרים מעוררי מחשבה מתקופות שונות המשקפים את אהבת המוציאים לאור - פילוסופיה יוונית, מחשבה צרפתית, הגות אנגלית ועוד. 'בשבחי ההליכה' (נהר, 2018 [תרגמה: ניצה פלד]). הוא חיבור של לסלי סטיבן. לסטיבן ייחוס משפחתי-ספרותי חשוב, הוא אביה של וירג'יניה וולף. וולף עצמה חובבת שוטטות אף כתבה לחיבור הקדמה. הקדמה שגם היא בעצמה פיסת כתיבה מרתקת של התבוננות באב. בכל מקרה עיקר הספרון (45 עמודים) הם כתיבתו של סטיבן על הפשטות בהנאה של ההליכה. ומה יותר טוב מללכת ולקרוא ספרים. [ותנסו גם את על הפטפטנות].

“If we encounter a man of rare intellect, we should ask him what books he reads.” – Ralph Waldo Emerson


הוצאה קטנה, בעצם קטנטנת היא 'פטל' של אביבית משמרי. בשנה שעברה בכיכר, קניתי אצלה את 'ימי מטילדה' שכתבה. רעיון מעניין מוביל את העלילה - ההומו ספיאנס מנסה להקים לחיים את האדם הניאנדרטלי. כמה מהם נולדים, אבל העניין בהם נזנח. בשמורת תל גזר מוחזקת מטילדה הניאנדרטלית. העניינים יוצאים משליטה, ומטילדה והסובבים אותה מוצאים עצמם מנסים להימלט אבל כלואים בהוויה הישראלית. משמרי מנצלת את מטילדה בשביל לשקף, בציניות, בהומור ובחיבה, את חיינו כאן, עם קצת שאלות "גדולות". [עוד תנסו את אסופת פטל גברים].

“Oh, magic hour, when a child first knows she can read printed words!” – Betty Smith

בקיצור תקראו, תהיו נחמדים ותקנו ספרים מהוצאות קטנות [למען הסר ספק, קניתי את כל הספרים שהמלצתי עליהם] בכדאי שיתקיימו וימשיכו להוציא בשבילי ובשבילכם ספרים אחרים.

ושיר


339 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page