top of page
  • בעז זלמנוביץ

ספרים על מלחמות שקראנו השנה



הכותרת איננה שגויה. מלחמות תמיד מתעניינות בנו, ו"שקראנו" נולד מתוך פניה לידידי החולקים את העניין בצבא, ביטחון ומלחמה, בהיסטוריה ובספרים.

כחלק מסיכום שנת הקריאה הלועזית, ביקשתי לדעת מה קראו אחרים, כי מה שאני קראתי אני יודע [חלקם בתמונה מימין]. הנה מה שקראו חלקם מהם, והם ממליצים גם לנו לקרוא. תודה למשתפים כי לקרוא זה לימוד מתמיד, זה לגלות דברים הנסתרים מהעין ולהפעיל את הדמיון והמחשבה. ואל תגידו שאין זמן.


סא"ל (מיל') ידידיה חזני, מנהל הפנימייה הצבאית, ממליץ על 'אנחנו על השחור' של אבירם ברקאי (כנרת זמורה ביתן, 2016), וכך הוא מסביר: לברקאי יש את "היכולת לספר סיפור קרב מלא בפרטים טכניים, מקומיים, שעלולים לשעמם - בצורה מותחת. בנוסף שיקולים פיקודיים מנותחים לאור תוצאות אמת ולאור ערכי צה"ל ועקרונות המלחמה. ולבסוף, אולי החלק הכי חשוב בספר שלא קשור לקרב עצמו – על המיתוס של שרון כאיש 'רשע' ותככן, שמסתמן על-פי המחבר כמיתוס שאין לו רגליים".


גל פרל-פינקל, חוקר ב-INSS, המרבה לכתוב בענייני ביטחון וצבא כתב ש: "השנה קראתי את הספר "לא נרדם בלילות" (ידיעות ספרים, 2018) מאת אלוף (מיל') גיורא איילנד, שברבות השנים היה גם ראש המל"ל. הערכה הרבה שאבי רוחש לאיילנד, שהיה המ"פ שלו בצנחנים (ובעקבותיו התנדבנו, אחי הצעיר ואני, לצנחנים), הביאה אותי למהר ולקרוא בו. בספר משתמש המחבר בתחנות חייו כפלטפורמה להעברת הלקחים והשיעורים שלמד במעלה הדרך על אודות פיקוד, חינוך, טקטיקה ואסטרטגיה, ולא נמנע מלהציג בספר כמעט את כל שגיאותיו ללא כחל ושרק. איילנד, שבצבא היה מאלה המסוגלים גם לרוץ עם סכין בין השיניים וגם לחשוב בעת ובעונה אחת, הוציא מתחת ידו ספר קולח ובהיר, שיעניין את הקורא הישראלי, אך מוטב שיגיע גם למקבלי ההחלטות במדינה."

פרל-פינקל איננו היחידי שהמליץ על "לא ישן בלילות". גם שני מחוקרי המחלקה להיסטוריה של צה"ל המליצו עליו. ד"ר אל"ם (במיל) שמעון גולן, החוקר הוותיק של הפיקוד העליון בצה"ל, קרא וממליץ: "זהו ספר אוטוביוגרפי, וחלק נכבד ממנו מוקדש, בדרך הטבע, לעיסוקו העיקרי - מפקד בצה"ל. תרומתו העיקרית טמונה בעצות שהוא נותן, על סמך ניסיונו הרב, למפקד בכל הדרגות, כיצד לנהוג במצבים שונים. התיאור של המקרים שבהם היה עליו להתלבט מדגים בפני הקורא בפני אלו מצבים הוא עלול לעמוד, ובצורה בהירה ומשכנעת הוא מייעץ כיצד לנהוג. גיורא עושה זאת בענווה, גם תוך הצבעה על טעויות שלו. לדעתי זה ספר חובה למפקדים וספר מומלץ לכל אדם."

כך גם ד"ר אהד לסלוי: "זה ספר שמתאר דילמות והחלטות מרמת הקצין הזוטר ועד לרמת האלוף. שלא כמו אוטוביוגרפיות אחרות, הספר כולל מנת ביקורת עצמית לא קטנה וכנות של הכותב כלפי עצמו."


אייל ברלוביץ, חוקר צבאות זרים בזרוע היבשה, ממליץ על: יומן וייטנאם של משה דיין (דביר, 1977). לדעתו זה: "ספר מעולה שדן בסוגיה מעניינת, איך פועלים על מנת לא לנצח אויב שלא אכפת לו להפסיד בקרבות?"


ד"ר איתן שמיר, חוקר בענייני ביטחון וצבא באוניברסיטת בר-אילן, שחיבר ספר חשוב על פיקוד משימה, ממליץ לקרוא על היסטוריה רחוקה ורלוונטית:"

Donald Kagan, Peloponnesian War (Penguin Books, 2004)

אחד מהספרים הטובים בנושא המלחמה שאי פעם קראתי על אחת המלחמות המורכבות והמעניינות ביותר בהיסטוריה האנושית - מלחמת הפלפונז 431 - 404 לפנה"ס. דונלד קאגן, הסמכות האולטימטיבית של תקופה זו, מספק פרשנות מודרנית לכתבי תוקידידס, שהם עצמם ​​נחשבים קלאסיים וחשיבותם עומדת מעבר למקום ולזמן שבהם נכתבו. כל מי שרוצה ללמוד, על היחס בין רמות המלחמה השונות, על דיפלומטיה ומלחמה, בריתות ובריתות שכנגד, על היחס שבין כלכלה למלחמה, על הרתעה ומבצעי הרתעה (כן מסתבר שצה"ל לא המציא שום דבר שלא היה קיים לפני 2500 שנה), על שילוב של גישות להשגת מטרות מדיניות: שחיקה, התשה, הכרעה' הכלה וכו', על יחסי דרג אזרחי ודרג מדיני ועוד ועוד זה הספר! וכל מי שסבור שאין מה ללמוד ממלחמה שהתרחשה כמעט לפני 2400 שנים, שיקרא את הדיונים בסנאט האמריקאי שנערכו לאחרונה בנושא "מלכודת תוקידידס" בהקשר לעלייתה של סין."


אלכס, חבר וחובב של ענייני צבא והיסטוריה, ממליץ על שני ספרים, שקרא השנה:" The Sling and the Stone by Colonel Thomas Hammes. ספר על מלחמה אסימטרי, ואיך היכולות הקונבנציונליות לא עונים על האתגר הצבאי. השני הוא ספר של מרטין ון-קרפלד אשר מאוד לא מחמיא לצה''ל. שמו של הספר הוא: The Sword and the Olive. אני חושב שכל קצין ישראלי חייב לקרוא את הספר הזה כי זה נותן מבט אחר לנראטיב הצה''לי, ושאיננו רואה את ההיסטוריה כפי שהיא מוצגת על ידי הצבא".


תא"ל (מיל') ד"ר אפרים לפיד, איש מודיעין ודובר צה"ל בעבר, המרבה ללמד, לכתוב ולפרסם, כתב: "הספר שאני ממליץ עליו הוא 'הרמטכ"ל' של מאיר פינקל (מערכות ומודן, 2018). זהו ניתוח תמציתי של אירועי קבלת החלטות בדרג הבכיר ביותר במערכת הביטחון הישראלית. בספר משוחזרים אירועי מפתח בתולדות הביטחון הישראלי והמחבר עורך השוואה עם נושאים דומים בתקופות שונות, כך שניתן לקבל פרספקטיבה על ההחלטות ועל המעשים."


סא"ל (מיל') ד"ר דותן דרוק, איש תו"ל והיסטוריה, המשמש כמנחה אקדמאי בפו"ם ממליץ על 'מלחמה ללא אות' שכתב תא"ל (במיל') משה (צ'יקו) תמיר (מערכות, 2005): "זה ספר ישן, אבל אני כל פעם נהנה לעיין בו מחדש. צ'יקו שצמח בלחימה במחבלים ברצועת הביטחון מספר על הלחימה של צה"ל במחבלים ובעיקר בלוחמי החיזבאללה. צ'יקו מתאר את הלמידה ההדדית של שני הצדדים הלוחמים ואת הישגי כל אחד מהצדדים תוך שהוא לא חוסך ביקורת מעצמו ומאחרים ובכך עוצמתו המיוחדת של הספר. צ'יקו מתאר מבצעים, דיונים ותהליכי בניין כוח ביחידות עצמן לרבות ההחלטה על הקמת יחידת 'אגוז' לצורך פיתוח שיטות פעולה חדשניות והובלת הלחימה מול החיזבאללה. חשוב לקרוא ספר זה כדוגמה לאורח החשיבה הנדרש ממפקד קרבי בצה"ל בכלל ובכוחות היבשה בפרט. הצורך ללמוד כל העת, להתפתח ולמצוא דרכים מתאימות להתמודדות עם אתגרים ויריבים בשדה הקרב היא תכונה חיונית למפקדים וכזו ניתן למצוא בצ'יקו המטיב לתאר זאת בספרו. סיבה נוספת היא ההכרות עם דמות המפקד הקרבי בצה"ל, על האופן בו הוא מתמודד עם הצלחות ועם כישלונות בלחימה, אותם מטיב צ'יקו לתאר בפתיחות ראויה לציון."


סא"ל (מיל') גדעון מיטשניק, מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי ואיש מורשת, ממליץ על 'לוחמי הסתר - המודיעין הישראלי - מבט מבפנים' (ידיעות ספרים, 2017) מאת תא"ל (במיל') ד"ר אפרים לפיד. הספר "מציג את הסיפור המרתק של התפתחות קהילת המודיעין הישראלית -על נדבכיה השונים- החל מהשנים שטרם הקמת המדינה ואל מול המלחמות ואתגרי הבטחון הניצבים מול ישראל מהקמתה ועד היום. מדוע לקרוא? המחבר, איש מודיעין וותיק ובעל ניסיון ומעורבות של עשרות שנים בתהליכים מודיעיניים וביטחוניים מציג בספרו פאזל של המענה והתמודדות של גופי המודיעין מול אתגרים שונים ורבים תוך התייחסות לא רק להצלחות אלא גם לכשלים. לצד המידע הרב מקבל הקורא גם תובנות חשובות, לקחים שצריך היה ליישם וגם נגיעה בערך בספקנות והצניעות שחייבים להיות עמוד האש לפני אנשי המודיעין, אך לא תמיד ניצבים לפני המחנה".


סא"ל יניב מינקוב מזרוע היבשה, שפרסם לאחרונה מאמר מעניין על הצורך בכתיבה, חוזר לספר - 'מדוע איננו לומדים מן ההיסטוריה?' (משרד הביטחון, 1985) שכתב קפטיין באזיל הנרי לידל-הארט (B.H. Liddell Hart). כך הוא מנמק זאת "הספר, שיצא לאור בבריטניה ב-1944 ותורגם לעברית בשנת 1985, מתאר את היחסים המורכבים שבין ההיסטוריה, בדגש על מחקר היסטורי, לבין הנהגה, פוליטיקה וקבלת החלטות. הוא מתאר תופעה של תיאורים היסטוריים שגויים, שמשרתים בו זמנית את רצונם של מנהיגים צבאיים ואזרחיים לשכתב את האמת ההיסטורית, כמו גם את הצורך האנושי של האדם, ובפרט של החייל בקרב, לוודאות ולתחושת הביטחון הנובעת ממנה. הטלת ספק, שכה נדרשת מאנשי מחקר, היא האויב המר של לוחם בשדה הקרב. בנוסף, הספר עוסק בשיטה שבה רעיונות חדשניים ומהפכניים כובשים לבבות, או מתפוגגים ונעלמים כלעומת שבאו. ולבסוף, הספר עוסק באופן שבו מתנהלת מדינה דמוקרטית, בדגש על קבלת החלטות בה. חשוב לקרוא את הספר מכמה סיבות. הראשונה היא על מנת להבין איך מתנהלת דמוקרטיה במקומות המשפיעים ביותר שלה (רמז: זה לא מסתכם בבחירות...). החלטות מדיניות והחלטות צבאיות הן בין המשפיעות ביותר וחשוב שנבין איך (לדעת המחבר) הן מתקבלות. הסיבה השנייה היא התזכורת שהספר נותן לנו לגבי חשיבות המחשבה החופשית של הפרט, האמת וחקר האמת, והיותו של העולם רווי אינטרסים, שחלקם נסתרים מהעין."


ד"ר אלדד חרובי, מנהל ארכיון הפלמ"ח, ממליץ על 'הכריש' שכתב מישקה בן דוד (תכלת, 2017). לדעתו: "הספר לוקח אותנו מספר שנים קדימה ונפתח בתיאור צעדת המדוכאים-המסכנים מרצועת עזה אשר פורצים את מעבר ארז וצועדים צפונה בואכה אשקלון וגוש דן. במקביל יש התפרצויות זעם ואלימות בערי יהודה ושומרון, כולל ירושלים המערבית, כאשר הסורים בגיבוי רוסי פולשים לרמת הגולן. המצרים והירדנים נכנסים אף לתחומי הארץ. סיפור המעשה מדבר על מפקד צוללת גרעינית ישראלית בשם "כריש" אשר מהווה למעשה את המכה השנייה של מדינת ישראל. לא נוסיף על המתח. ניתן לקורא להמשיך לבד. מדוע חשוב לקרוא ולהפנים את המהות של הספר הזה: כי הוא מאוד ריאלי ומעשי ומאז שנכתב, הרוסים מבצעים את איסור הטיסות של ישראל ברחבי סוריה, טראמפ נוטש את המזרח התיכון. בקיצור לא לעולם חוסן. צריך לדעת כי חייבים להתכונן למצב מאין זה המתואר בספר. זה ספר חובה לכל אנשי מערכת הביטחון ומערכות השלטון".


תומר גולדפרב, סא"ל (במיל), מנהל כפר הנוער "עתיד" על שם יוענה ז'בוטינסקי, ממליץ בקצרה על: "'מלכוד 67' של מיכה גודמן (דביר, 2017) והביקורת של אהוד ברק על הספר שהופיעה במוסף ספרים של הארץ - לדבריו: "שני מסמכים משלימים שמציגים בצורה מפוכחת ומרתקת את מורכבות הבעיה הישראלית פלסטינית".


אחרון המספרים על הספר שהם קראו השנה והם ממליצים עליו הוא אלעד רזניק, חבר פייסבוק, המרבה להתבטא במרשתת. הוא ממליץ על יומן המלחמה של פילדמרשל אלן ברוק ראש המטה של צבא היבשה הבריטי במלחמת העולם השנייה,

War Diaries, 1939-1945 : Field Marshall Lord Alanbrooke

לדברי רזניק: "צריך להיות מכור לנושא בשביל להתגבר על השעמום, אך הספר בן 721 העמודים מעביר אותך את כל שלבי המלחמה מהיותו מפקד הקורפוס השני דרך מינויו לרמטכ"ל ועד הניצחון של בעלות הברית. כאמור, זה ספר שמצריך סבלנות רבה, אך סוקר יפה את הלבטים שהיו למצביאי בעלות הברית במלחמה."

נו, מצאתם מה לקרוא בשנה הבאה?

860 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page