top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה נשאר כשנסגרים השערים?


שער 'גבולות שהיו' מאת ארנון סופר וטל יער-ויזל

השבוע סיירנו לאורך רכס רמים ולאורך קטע הגבול הישן של 'הגדר הטובה'. היה זה חלק מסיור מקדים להרצאה שנתתי לתלמידי תואר שני ללימודי גליל במכללת תל חי. ההרצאה נשאה את הכותרת הארוכה "מבט היסטורי על השפעת הטופוגרפיה והגאוגרפיה על מלחמות באצבע הגליל". מטרת הסיור הייתה לראות [שוב] על מה אני מדבר. הרי אין טוב ממראה עיניים כאשר דנים בטופוגרפיה. כחלק מהכנת ההרצאה, קראתי חומרים רבים ומרתקים אודות עמק החולה, ומלחמות במרחב בעבר הרחוק ובעבר הקרוב. אחת הקריאות הייתה קריאה חוזרת בחוברת 'גבולות שהיו: הדינמיקה להעלמותם מן הנוף' שכתבו ארנון סופר וטל יער-ויזל (הקתדרה לגיאואסטרטגיה, המרכז לחקר הבטחון הלאומי, אוניברסיטת חיפה, 1999).



מבט על מחנה שער עגל הנטוש - צלם בעז זלמנוביץ

יער-ויזל וסופר יצאו למסע בעקבות הגבולות שהוסרו לאחר מלחמת ששת הימים - הקו הירוק עם שטחי יהודה ושומרון, וקו הגבול עם רמת הגולן שהייתה נתונה בשליטה סורית. וכן הם סיירו ובחנו את משארי הגבול מהעבר הרחוק והקרוב באירופה [בעיקר תמונות מקווי הלימס הרומאי בגרמניה; קו מז'ינו; החומה האטלנטית; הגבול בין צ'כיה לגרמניה והגבול בין שתי הגרמניות - זו המזרחית וזו המערבית].


תאי טלפון במתחם הקיוסקים של הגדר הטובה - צלם בעז זלמנוביץ

זהו מסע גאוגרפי, ארכאולוגי, היסטורי, כלכלי, פוליטי ומדיני הבוחן מה הושאר ולמה? יש לי חיבה ישנה כלפי משארי גבולות ומלחמות. כך כתבתי מאמרים אודות הביצורים והפילבוקסים בארצנו, וכך גם התבוננו בדברים במהלך הנסיעה בצפון. בניגוד למרחב גבול שהיטשטש בחלקו בין עמק החולה ורמת הגולן [אם כי חלק האתרים והסימנים נשארו ואף משומרים - לדוגמה תל פאחר], הרי הקו הירוק שהוסר כביכול בין ישראל לשטחי יהודה ושומרון חוזק, נבנה והודגש בעקבות בניית מרחב התפר.


גרפיטי במחנה שער עגל - צלם בעז זלמנוביץ

אנחנו סיירנו לאורכו הגבול עם לבנון אשר יש לו היסטוריה ארוכה, ואשר היה פתוח חלקית במהלך עשרים וקצת שנים. הקשרים של ישראל עם אזור דרום לבנון [אד"ל] עוד מהמחצית השנייה של שנות ה-70, נמשכו עד מאי 2000 כאשר נסוגה ישראל מרצועת הביטחון. הגבול המטושטש סמלית יותר ממעשית, חוזק, עובה ומעובה עוד יותר בימים אלה. מה שנסוג, נחרב ומטשטש הם השערים לתוך דרום הלבנון. מחנה 'שער עגל' למרגלות תל בית מעכה ששימש לרוב מפקדת גדוד שריון אשר הופקד על השיירות למרחב המזרחי, עומד נטוש והמבנים נהרסים. תערוכת גרפיטי נערכה בו ב-2013, וחלק מהציורים עדיין שם, מעניקים זווית מעניינת להרס. המקום הנוסף שעברנו וצלמנו בו הוא מעבר הגדר הטובה, מקום שבו היו עוברים תושבי דרום לבנון, סחורות וחיילים. דודה מרי ז"ל, הנשמה הגדולה, ובעלי דוכנים נוספים היו מוכרים באגטים מלאי כל טוב לנכנסים וליוצאים, ומשמשים מעבר פיזי ונפשי לנכנסים לאזור הביטחון והעוברים לעולם אחר.


#ספר או חוברת עבה על הדינמיקה ומשארי הגבולות. לרוצים להתבונן יותר עמוק בתופעות גאוגרפיות, אנושיות וחומריות.


תקראו, תטיילו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר על הגבול שמעל עמק החולה, 'בתי את בוכה או צוחקת' בביצוע של שלומית אהרון שלא שמעתי עד כה.

156 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page