top of page
  • בעז זלמנוביץ

חום יוני-יוני


אנחנו בתחילת חום יוני, וגם במה שמכונה חודש הקריאה, ו"חגיגות" ההוזלות והמבצעים בפתח והמדפים במתח. שבוע שעבר המלצתי על חמש הוצאות לאור עצמאיות ועל חמישה ספרים שקראתי בהוצאתן - הנה כאן. הפעם אני רוצה להציג שלושה ספרים שקראתי בחודשים האחרונים, ושנכתבו על ידי ישראלים [מתנצל בפני הישראליות], וכל אחד מהם מסוגה אחרת - מתח ישראלי מסוקס; מחקר על סיכולים ממוקדים במלחמות; ואוטוביוגרפיה של מטוס הכפיר. סקרנים? גם אם לא, אני מתחיל.


שער 'סודות קטלנים, קשרים מסוכנים'

יגאל צור שכבר קראתי את ספריו על החוקר הרצח הבדואי-יהודי, נימר בקרמן - 'המחוז הדרומי' ו'המחוז הצפוני', שלח אלי [זה גילוי נאות] את ספרו - 'סודות קטלניים, קשרים מסוכנים' (בזלת, 2023). גיבור הספר דותן נאור, הוא חוקר פרטי שהרקע הביטחוני וקשריו עם ראש הממשלה, ועם ראשי הסוכנויות, וחוש הצדק שלו שולחים אותו למזרח, לסין ולמדבריות ולהרים - שם הוא חוקר את רציחתו של חברו רפי קליין שהקים מכון וירולוגי בסין. כרגיל מעורבים בחקירה דמויות נוספות - ישראליות, כמו מיכאלה חוקרת ומפתחת חיסונים, ומקומיות שחלקן טובות ורובן רעות. נאור משוטט בסמטאות, חובט ונחבט, עוקב ונעקב. ויש גם צוות מוסד שחוטף מנהיג ארגון טרור בגבול תורכיה-סוריה. מה הקשר בין שני המסלולים? כמו בספר 'דותן נאור' קודם שקראתי (מוות בשנגרי-לה, כנרת זמורה ביתן, 2012), גם כאן משלב צור בין ההיכרות העמוקה שלו עם המזרח, המקומות והתרבות עם מזימות ותככים, והפעם על רקע הווירוסים והחיידקים ששיבשו את חיינו, ועוררו פחדים קמאיים, ועל החשש מהשתלטות הסינית. כרגיל צור עושה זאת באופן יעיל, ולמרות שאנחנו יודעים שנאור יפתור את התעלומה, אנחנו נשארים בשביל לדעת את הדרך. מומלץ לטיסה הבאה לסין או להכול כלול באנטוליה.


שער 'קפד ראשו'

גם עמי נוי שלח אלי ספר [זה גילוי נאות], אבל מסוגה שונה לחלוטין. בספרו 'קפד ראשו - סיכול ממוקד של מנהיגים ומפקדים בכירים במלחמות במאה ה-20" (ניב, 2023) הוא יוצא לבחון האם חיסול מפקדים ראשיים, מאמת את אמירתו של רא"ל לסקוב: "היעד הסופי הוא לתת לאויב נוק־אאוט, [...] זה לא כדי לפצוע את הגוף של האויב, אלא לשבור את מוחו, ומוח הצבא זה בפיקוד שלו. המפקד הכללי, אם נתת לו נוק־אאוט, אתה שובר את תוכניותיו. וזה סוד ההצלחה.". מדובר על ספר שהוא עיבוד של עבודת MA, ומכך הוא סובל מעט מנוקשות אקדמאית ודידקטיות, אבל הקורא המתעניין בנושא יגלה שלא מדובר בחיסולים-סיכולים של מחבלים וראשי ארגונים [ד"ש לראש המרחב הצפוני של הגא"פ], אלא בניסיונות לפגוע בראשי מדינות וגנרלים, כמו האדמירל ימאמוטו היפני באוקיינוס השקט; המטכ"ל המצרי באוקטובר 1956 או סדאם חוסיין נשיא עיראק במלחמת המפרץ הראשונה. בדוגמות אלה ואחרות מציג נוי את הרקע לסיכול, מטרותיו, את מבצע החיסול עצמו ותוצאות הניסיון, ואת השפעתו של הסיכול במידה והצליח. נוי מרחיב את הדיון על הסיכונים שלוקח המסכל לגבי חשיפת מקורות מודיעין והמבצעים. הספר כולל בנוסף דיונים תיאורטיים על התועלות האסטרטגיות של הסיכולים והסברים מתודיים אודות מונחים, תהליכים, שיקולים להחלטות, והיבטים נוספים רבים (למשל, פעולות של מדינות דמוקרטיות ולא דמוקרטיות). בקיצור, ספר שנועד למתעניינים בהיבטי מלחמה ואסטרטגיה בזווית ממוקדת, המבוסס על מקרי בוחן ותיאוריה וכתוב בבהירות נוקשה. נוי כתב גם ספר אודות המלחמות בתנ"ך, תעיפו מבט אם אתם כאן.


שער 'מהרעם נסק הכפיר'

נדמה לי שהלכתי מהקל לכבד בסקירה הזו. בן עמי גוב כתב את האוטוביוגרפיה של מטוס הכפיר - 'מהרעם נסק הכפיר - כך פותח מטוס הקרב הישראלי הראשון' (טפר, 2023). כתבתי אוטוביוגרפיה כי גוב היה ראש התכנית הנועזת שלא לומר החצופה לבנות מטוס קרב בישראל. משום כך הוא מתאר במבט אישי המגובה במסמכים (יש נספח מלא בהם) וראיונות את מורכבות המעשה. גוב היה ראש ענף במחלקת ציוד של חיל האוויר ומהנדס כשנקרא לפרויקט, שלמרות שנשען את ידע ותוכניות צרפתיות [מטוס מיראז' 5 שלחברת דאסו הצרפתית], דרש הקמת תשתית טכנולוגית ויכולות ייצור שלא היו קיימות בתעשייה האווירית שהובילה את הפרויקט ובחברות נוספות בישראל. הפרויקט נולד על רקע האמברגו הצרפתי שלאחר מלחמת ששת הימים, אם כי השאיפה הישראלית למטוס קרב כחול-לבן הייתה כבר קודם. גוב מספר על המורכבות הארגונית של קבלת ההחלטות וההיררכיה הניהולית במנפ"ם [מנהלת פרויקט המטוס], אודות קשיי הפעולה המשולבת משרד הביטחון-חיל האוויר-תעשיות. עוד מתוארים הקשרים עם צרפת ואנשי דאסו, פיתוח התשתית הטכנולוגיות שעל בסיסם קמו תעשיות ביטחוניות רבות [למשל, ייצור תבניות יציקה, רכיבים חשמליים ואלקטרוניים ועוד], וכמובן מאבקי כוחות בין ארגוניים שלא ניתן בלעדיהם. אמנם זה ספר של המעיד על עיסתו בפרטי הפרטים, אבל כתוב ביושרה ומציג את ההצלחות ואת הכישלונות. נועד למי שעוסק בהיסטוריה של משרד הביטחון, של חיל האוויר ושל התעשייה הביטחונית, למתעניין בנבכי פרויקטים מורכבים, וגם הרוצה להבין את הדנ"א של רוח הסטארט-אפ הישראלית. מי שמאוד מתעניין בתכנון וייצור מטוסי קרב מומלץ לו לקרוא את טל טובי על מטוס אף-15; ואת פיטר ווסטוויק על תולדות פיתוח החמקנים.


#ספר או שלושה על העולם הביטחוני-צבאי - בדיון, מחקר וביוגרפיה של מטוס.


חם ולח עד קצה האופק, תמצאו מקום קריר, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

שניים ממבנה חרדל - הלך

ארבע ממבנה אגוז - הלך

כמו נבל גדול בעל אלף מיתרים

שמנגן ומנגן ומנגן,

214 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page