top of page
  • בעז זלמנוביץ

במחוזות הרצח

כאשר הימים עמוסים בקריאה ובכתיבה היסטורית, ואחרי יום שחפרת בו במסמכים ישנים ובמברקים שיצאו בהולים מהבורות הדחוסים, וכצריך משהו שימשוך את הקריאה [כי חייבים לקרוא ולהיות נחמדים], אני משאיר בצד את הספרים הרגילים שאני קורא, הן את הצרפתיים של נהר ספרים או הן את הצוויגים של תשע נשמות, ואין כוח גם לעיין בעיונים, תמיד יש את 'הבלשים'. ספרי מתח שבהם נגלה באמצעות החוקר המיוסר את הרוצח הסדרתי. ספר טוב מסוגה זו ימשוך את הקורא לחפש עוד ועוד רמזים ולפענח מי מהם מוביל לדרך השגויה ומי לפיצוח החידה, ולגלות ביחד עם החוקר [המיוסר] את הרוצח ברגע האחרון ובסמטה הכי פחות צפויה. השבוע קראתי שלושה ספרים שכאלה.


הספר הראשון שקראתי ופתח את הסדרה, קבלתי מהמחבר יגאל צור [זה היה גילוי נאות, אני מקווה]. אחרי שקראתי את ספרו הקודם - 'המחוז הדרומי' שעסק ברצח מחריד בנתיבות, עירם של הרבנים המקובלים והכריזמטיים, הפעם נודד חוקר הרצח נמיר בקרמן ל'המחוז הצפוני' (בזלת, 2021). לב המאפליה שבה ממקם צור את הסיפור הוא גוש שגב. תערובת של יישובים יהודים שלוים ושל סכנין עם קנאות דתית. צור מפעיל את המורכבות החברתית-הדתית-הלאומנית ומשתמש בחשיבה הסטראוטיפית של הקורא, בשביל לפזר את הרמזים, ופותח את סדרת הרציחות באצטדיון דוחא במשחק בין בני סכנין לבית"ר ירושלים, מה יכול להיות יותר נפיץ מכך? ומי הנרצח? ובן איזה דת הוא? מורכבות ורגישות החקירה מחזירה את בקרמן שגם הוא חי במרחב הלימינאלי של מוצא ודת כבן לבדואי וליהודייה, מחופשה לחקירה אינטנסיבית. כמו בספר הקודם גם כאן שותפתו העיקרית לחקירה היא אישה מסתורית - סמלת מבורך שלא מכבירה במילים אבל חדה וקשוחה. הרוצח המתעתע בבקרמן ובמבורך, ורגישות החקירה הקשורה למפקד המחוז ולתושבי הסביבה מקשים לראות את האמת. סממן לספר מתח-רצח טוב, לדעתי, הוא שהקורא מגלה ביחד עם הבלש את הרוצח. הפעם הרמזים שצור מפזר ובכללם שימוש בשיטה החביבה על הסופרים הסקנדינבים של הופעת מחשבותיהם או זווית המבט של הרוצחים בפסקה נפרדת, גורמים לכך שהקדמתי להבין מי הרוצח לפני בקרמן. אבל לא הרבה לפני, כך שמי שרוצה להעביר כמה שעות בגוש שגב שמסתיר שקרים ואפלה מתחת לחזות השקטה, בהחלט יכול ליהנות מהספר.


אחרי שצור פתח לי את התיאבון לסוגה זו, אספתי בספריית הרכבת איזה קובן. אם הקורא או הקוראת רוצים להעביר זמן של קריאה חלולה אבל מושכת, הרלן קובן הוא הימור בטוח, לא סתם כתב 31 ספרים. 'היער' (ידיעות ספרים, 2007, תרגום ירון פריד) איננו אחד מסדרה העיקרית של קובן, מיירון בוליטר, סוכן הספורטאים, הגבוה, השנון, החכם, היפה וכו' וכו'. הספר עוסק בתעלומה שהתרחשה לפני 20 שנים [בחיי הספר]. ארבעה צעירים נכנסו ליער ולא יצאו ממנו. גופות שניים מהם נמצאו ואילו שני הנותרים ובהם אחותו של גיבור הספר, התובע המחוזי האלמן ואב לבת יחידה, פול קופלנד. בזמן שהוא עסוק בתביעה כנגד שני בני עשירים שאנסו חשפנית מתחילים לצוץ שלדים מעברו. לב המאפליה הוא מחנה הנוער והיער שלידו, ומה חלקן של הדמויות ברצח ובכלל זה של קופלנד עצמו ושל הפרופסורית לפסיכולוגיה? ולאן נעלמה אמו ומה עשה אביו שהיגר מברה"מ לארצות הברית ביער. כתוב בשער האחורי של הספר ש"קובן הוא המאסטר [...] של המותחנים הפסיכולוגיים" וגם שהספר "ידיר שינה מעינכם ויעביר בבשרכם, עמוד אחר עמוד, צמרמורות של אימה ועונג....". אממ.. כפי שיש הנוהגים לומר כיום, "פחות". אבל בכל מקרה קובן יעיל במשיכה להמשך קריאה עד שמגיעים לפתרון תעלומת הרצח או ההיעלמות, וגם בלי צמרמורות ופסיכולוגיה בגרוש אפשר להעביר זמן בקריאה מהנה וחלולה.


הספר השלישי, שגם אותו שאלתי בתחנת הרכבת ההומה מנוער משועמם בחופש, הורים עם ילדים בדרך אל או מהפסטימשהו, ועבדי הייטק עייפים, הוא גם הטוב שבשלושה לטעמי. 'חשוב על מספר' (כתר, 2011, תרגום עפרה אביגד) הוא ספרו הראשון של ג'ון ורדון, שלאחריו פרץ בסדרת חוקר הרצח המהולל בגמלאות [יחי הפנסיה התקציבית] דייב גרני. גרני שעבר לגור באזור מבודד בחווה מוקף גבעות ויערות, מנסה אבל לא מצליח להתנתק מחקירת רוצחים סדרתיים. כאשר מכר מהעבר הרחוק שהפך לגורו רוחניות וגילוי עצמי פונה עליו לסייע לו לפתור איומים על חייו שנפתחו בכך שנדרש לחשוב על מספר ונמשכים בשירה הנשלחת אליו, הוא שב אל האפלה ועל התענוג שהתמקדות בחקירה ובתחרות האינטלקטואלית עם הרוצח. המכר נרצח וגרני מגויס כיעוץ מיוחד לחקירה. האם זה הנרצח היחידי? בוודאי שלא. רציחות נוספות עם סממנים דומים מעידים על רוצח סדרתי [איזה כיף לגרני ולנו]. ברור לנו שגרני יפתור על המסתורין, אבל איך לעזאזל הרוצח יודע על איזה מספרים הנרצחים חשבו. גם כאן כמו אצל צור וקובן יש את השוטרות החדות והיעילות, את הטיפוסים המשטרתיים לגווניהם, את קרובי המשפחה של הגיבור שמתו ואת דמות האב המרחפת. במקרה של גרני, אשתו ויחסיו עמה ממלאים תפקיד חשוב בעלילה. אם אתם מחפשים ספר מתח-רצח יעיל, ורדון עושה זאת היטב. כלומר, אנחנו מגלים את הרוצח מעט לפני הבלש או כמעט אתו.


#ספר או בעצם שלושה של פתרון רציחות סדרתיות. מומלצים לקריאה בטיסה הבאה או בחופשה במלדיביים או סתם בנסיעה ברכבת. עד שהטיסה, החופשה או הנסיעה יגמרו, תיהנו מהקריאה ותשכחו מה היה.


שבוע הבא מסתיימים הפסטיבלים ולכן תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר של אחת מ'ה'יוצרות הזמרות

As gentle tides go rolling by,

Along the salt sea strand

The colours blend and roll as one

Together in the sand.


106 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page