top of page
  • בעז זלמנוביץ

ארנבים מפלצתיים


שער הספר 'צייד הארנבים' מאת לארס קפלר

כרגיל אצל הסקנדינביים, מתחת לשלווה, לירוק, לשלג, השדים גרים, פועלים וגורמים לבני האדם להפיק את המירע שבהם. ואולי בני האדם לא צריכים אלים ושדים בשביל לרצוח, לשחוט, ולאנוס אחד את השני, אחד את השנייה או האחת את השני? בכל מקרה אין כמו ספר מתח סקנדינבי בשביל לרוקן את המוח בסופו של שבוע עמוס בעבודה ובקריאה בחומר 'כבד' ['תרועה לראנקאס' ו'הדרך השלישית' ו'בעד ההזיה']. אז אחרי שקראתי לא מזמן על בלש נורווגי בתאילנד, הפעם נפל לחיקי [כלומר מצאתי אותו מוטל עצוב היכן שהוא בדרכים] 'צייד הארנבים' מאת לארס קפלר (מודן, 2019 (תרגום מאנגלית: אורית הראל]). לארס קפלר כך מסתבר משערו האחורי של הספר הוא שם העט של זוג כותבים - אלכסנדרה ואלכסנדר אמדורל, ואגב אצל השוודים ציד ארנבים הוא עניין רציני, וכך גם במקומות אחרים שבהם הארנבים מהווים איום אקולוגי כבד - אוסטרליה וניו-זילנד.


נוף מסתורי שלא קשור לספר מתוך מאגר WIX

משום מה, כנראה בגלל שלא קראתי את שאר ספריהם של הזוג אמדורל-קפלר התבלבלתי בתחילה עם אחת מדמויות המשנה בספר הבלשית סאגה באואר עם הבלשית סאגה נורן בסדרה המעולה 'הגשר' [אם לא ראיתם ואתם חובבי מתח נורדי, רוצו או שבו לראות], אבל בעצם כך מסתבר כי גיבור הספר וסדרת הספרים הוא הבלש יונה לינה שבכלל מרצה מאסר בכלא השוודי. וכאן, אם תסלחו לי אני מפנה את הבמה לתקציר שכתוב על השער האחורי:


"שר החוץ השוודי נרצח באכזריות בביתו. הרוצח לא נתפס, המניע לא ידוע, אבל רמזים שנותרו בזירה מובילים את החוקרים לרשת טרור בינלאומית שהעומד בראשה יושב בכלא ומנהל אותה משם. יוּנָה לינה, הבלש עטור השבחים, מרצה מאסר ממושך בבית הכלא השוודי אחרי חקירה שהסתבכה. הדבר האחרון שהוא מצפה לו הוא ביקור חשאי של ראש ממשלת שוודיה ובו יונה מתבקש לדובב אותו ולהבין מה עוד הוא מתכנן. ואז הרוצח מכה שנית. אבל הפעם יונה כבר מעורב בחקירה והוא לוקח את העניינים לידיים. הוא יודע שהרצח מתחיל בהשמעת שיר ילדים, מתבצע כטקס מוזר שבו הרוצח מחופש לארנב ונמשך תמיד אותו מספר דקות בדיוק. הוא מבין שלפניו רוצח מופרע וחסר מעצורים, הפועל מתוך מניע אישי, ובעיקר שהרצח הבא הוא רק עניין של זמן."


נשמע מותח? הזוג קפלר עושה עבודה יעילה בפרקים קצרים המציגים ומקדמים את העלילה מכמה זוויות. טכניקה המעצימה את המתח, וגם כאשר אנחנו יודעים מי הוא הרוצח, וגם הבלש כבר ניחש זאת, הרי המירוץ להצלת הקורבן המיועד הבא, שכבר התחלנו לספמט אותו, מותיר את המתח עד הסוף. מניח שבסרט זה יהיה יותר מפחיד, ואף נוטה לאימה נורדית, אבל גם בספר זה מתח סביר ומהנה.


#ספר מתח נורדי אפקטיבי. לטיסה הבאה.


תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר, איזה בואי בשביל האווירה



106 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page