top of page
  • בעז זלמנוביץ

כמה קילו מקקים יש מאחורי הקיר?

תמונת השער של 'התיקנים' של יו נסבו

״על כל תיקן שאתה רואה יש לפחות עשרה שהצליחו לברוח. משמעות הדבר שהם נמצאים בכל מקום.״


מה תיקנים, למה, כמה ומדוע? לא ברור, אבל ספרו השני של סופר המתח הנורווגי יו נסבו - התיקנים (בבל, 2017 [תרגום רות שפירא]) עוסק כרגיל ברציחות אכזריות, בהתמכרויות, בקשיים חברתיים, ברמזים מטעים ובכל מה שצריך בשביל לא להתעמק לכמה שעות אלה אלא פשוט לתת למילים לזרום, וגם אם החמצת כמה מהן, לא נורא, העלילה זורמת ותתכנס לפתרון החידה שתוסבר על ידי הבלש. לא?




הצעה לזירת ספר של נסבו במידה והיה מתנדב בקיבוץ - צלם בעז זלמנוביץ

התקציר אגב למי שמתעניין, והקשר לג'וקים, כפי שמופיע באתר ההוצאה: "גופתו של שגריר נורווגיה בתאילנד התגלתה בחדר מלון מפוקפק בבנגקוק כשסכין נעוץ בגבה. בשל קרבתו של השגריר לראש הממשלה, בנורווגיה חוששים שפרשיית הרצח תתפתח לכדי שערורייה פוליטית רבתי. הבלש הארי הולה מאוסלו נשלח לסייע למשטרה המקומית בחקירת הרצח. הארי משוטט ברחובות בנגקוק הסואנים, בין מועדוני חשפנות, מקדשים, מאורות אופיום ומלכודות תיירים, ותוך כדי כך מתוודע לקהילת הנורווגים בבנגקוק, רובם אנשים שיש להם סיבות משלהם לעזוב את המולדת ולהגר למדינה עם אקלים נוח ובלי הסכם הסגרה עם ארצם. על אף שהכול בנורווגיה רוצים לסגור את התיק במהירות, הולה משתכנע שהמקרה הזה הוא לא סתם רצח אקראי, ושמשהו אחר, אפל ומטריד, רוחש מאחורי הקירות. ושאם תיקן אחד שוקל עשרה גרם ומעל מאה מהם מתחבאים בסדקים ומתחת לשולחנות, זה אומר שיש בחדר למעלה מקילו תיקנים."


פטריה בנחל עמירם - צלם בעז זלמנוביץ

בביקורת שפורסמה ב'הארץ' כתב המבקר, שנדמה לי שהוא גם כותב ספרות מתח וחוקר ספרות, שבספריו של יו נסבו: "אין התבוננות עמוקה בקורבנות או ברוצחים ואין עניין אמיתי בהם." נו, באמת, איך אומרים בנורווגית "מי נותן חרא?" בטח לא נסבו. בשביל עומק נקרא את טולסטוי. בכל מקרה 'התיקנים' שהוא כאמור, ספרו השני של נסבו ונכתב ב-1998, תורגם לעברית, כמו גם לאנגלית רק בעקבות הצלחת הספרים המאוחרים יותר. הוא פחות חד מספרי ארי הולה שקראתי, למשל 'איש השלג', והוא מתרחש מחוץ לאוסלו הקפואה, בבנגקוק הלוהטת והלחה של טרום עונת המונסון. נסבו מבלה כנראה לא מעט בתאילנד בשביל לכתוב, לנוח ולטפס על הרים, וציר העלילה נסוב סביב ה'גולים' הנורווגים בבנגקוק. מאותם נמלטים מארצות שונות אשר מתיישבים, לעתים תכופות, בעיר שניתן למצוא בה הכל, בעיקר בשביל להימלט ממולדתם [דוגמה אקראית], ומכאן כל האפשרויות לפשעים, למכות, לחיתוך גופים וגופות ועוד, אבל כל האפשרויות פתוחות.


#ספר מתח קולח ומהנה. אם יש לכם טיסה בקרוב למזרח או לכל מקום אחר.


תקראו, ותהיו נחמדים' אחרת תהיו מאכל לתיקנים.


ויש גם שיר - תראו איך הגברת שרה והיא רק בת 79 [תודה לע']






63 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page