top of page
  • בעז זלמנוביץ

כל משפחה אומללה בדרכה



נשבע לכם שלא קראתי את אנה קרנינה, בהן צדקי. אבל כל אחד צריך לדעת כמה ציטוטים בשביל לנהל שיחת סלון פסדו-אינטלקטואלית. כיום הרי אנחנו צריכים לדעת רק קצה חוט, ולאחר מכן לבדוק במרשתת מה מתאים, הרי טיפשות ההמונים תעשה כבר את העבודה. ולכן האמירה: "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו אך האומללות אומללות כל אחת בדרכה", קפצה כאשר קראתי את ספרו של פיליפ חוזה פארמר - 'שערי הבריאה' (עם עובד, 1981 [תרגם: עמוס רגב]). זה הספר השני בסדרתו של פראמר על עולם-המדרגות, ומשפחת הבוראים, הסמי-אלים, או האלים בעיני עצמם. את הספר הראשון, 'בורא העולמות', קראתי לפני זמן מה, ואת החלק השלישי 'יקום פרטי', עוד אקרא כאשר אמצא אותו, ואולי עוד דברים שכתב פארמר, והוא כתב המון.

רוברט וולף, שבספר הקודם גילה שהוא אל בדמות אדם - ג'אדאווין, והשתלט על עולם המדרגות. מתעורר כאשר הוא חולם על אביו אדון הבוראים, אורייזן, ומגלה את סמלו של אדון הבוראים, מרצד בחדר. מפה לשם מסתבר שאשתו בת טרוייה נחטפה והיא שבויה בידי אורייזן. על מנת לחלצה עובר וולף ב'שער' ונקלע למלכודת יחד עם אחיו-שנואיו. הוא מוטל לעולמות שונים ומשונים שהמעבר ביניהם הוא דרך 'שערים' , שערי הבריאה. מסע אפי של משפחה שאומללה בדרכה, עד לארמונו של אורייזן ומאבק הסופי. מיתולוגיות, יצורי מופלאים, שטניים וגם המדלגים בזמן. ויש גם אחות, שכפי שכתב טולסטוי: "אישה היא מן עניין שכזה, שכל כמה שתתעמק בו, עדיין תמצא חידושים על גבי חידושים." [עוד ציטוט מהספר שלא קראתי. זה קל תנסו גם אתם].

אתמול ראינו, בקולנוע, את הפרק המסיים והארוך מאוד של סאגת 'הנוקמים' - סוף המשחק. איירומן, תור, קפטן אמריקה, הפנתר השחור, קפטן מארוול ועוד ועוד ועוד ועוד. כבר שנים אנחנו עוקבים אחרי עלילות משפחת 'מארוול', והנה הסתיים, אבל מכיוון שמדובר על משפחה שמכניסה הרבה כסף, בוודאי נשמע ונראה את סעיפיה ואת פלגיה השונים. גם זו משפחה אומללה על פי דרכה, לא? זה מה שמלהיב בפנטזיה, במציאות "הפייקית" שאנחנו יודעים שהיא לא אמת, ואז אנחנו יכולים להתענג עליה מתוך האמיתות של העניין. זה גם העניין בתערוכה או התערוכות בנושא - "Fake News – Fake Truth", שהיינו בה השבוע במוזיאון חיפה. מומלץ. כך גם אצל פארמר, אתה יודע שהעובדות לא אמתיות באמת, ולכן אתה יכול להתמכר להנאה באמת.

#ספר הרפתקאות ופנטזיה, על משפחה, על תושייה, על יצורים משונים, על פיזיקה וכימייה מדומיינים. מומלץ לחובבי סוגת הפנטזיה של שנות השישים.

הפסח חלף הלך לו, אז תקראו ותהיו נחמדים.

ויש גם שיר חדש לבוס (תודה לע'1)


73 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page