top of page
  • בעז זלמנוביץ

אחי, בוא נשתעשע בהקמת עולמות - ספרים מומלצים



מאמר שקראתי לפני מספר שבועות, אני כבר לא זוכר על מה היה, שלח אותי לחפש כמה ספרי מדע בדיוני שהומלצו במהלכו. אולי דובר על ספרים שהם "חשובים", מאבות הסוגה. אולי. אחד מהם היה Star Maker של Olaf Stapledon שלמרבה הצער לא תורם לעברית. הספר דן, כך הבנתי, בשאיפה של הבינה האוניברסלית ליצור, ולא בקטן, אלא כוכבים ויקומים. כשחיפשתי את הספר אצל יהודה ממרתף הספר, מצאנו שלא ניתן למצוא [כי לא תורגם] במקומו, קניתי בורא אחר. את 'בורא העולמות' של פיליפ חוזה פארמר (עם עובד, 1980 (תרגום: נויה תג'ר)].

רוברט וולף שנמצא משוטט, 'טאבולה ראסה', בנעוריו, הוא כבר על סף פנסיה, ימיו מאחוריו. סדק צר בארון, וקרן תרועה שמגיעה לידיו מעבירים אותו לעולם מופלא. בתחילה נדמה שמדובר בגן עדן, שבו מתחדשים הנעורים וכוח הגברא. לא רק זאת, גם היצורים המאכלסים אותו נראים כווריאציות למיתולוגיות השונות. אבל מי שחונך כאדם סקרן, חייב לנוע ולגלות את מי שיצר את עולם המדרגות, את היקום דמוי הפרמידה. למסעו של וולף לגילוי 'הבורא' שיצר את העולם, ואת יצוריו, ולניסיון לעצור אותו, משיגעונו, מצטרפים גם אחרים. חלקם נוטלים פיסה מהמסע המפרך והממושך, ואחרים, לפחות אחד, משמשים כחונכים ומורי דרך, עד שוולף מוכן ליטול את ההנהגה.

הספר שהוא חלק מסדרה [כך מסתבר], הוא ספר פנטזיה המשלב מסע פיזי, מסע


עטיפת בורא העולמות באנגלית

חניכה, יצורים בדיוניים, עירוב של אמונות, עמים [כולל ברונים ידיישאים], מיתולוגיות, יצורים מופלאים ועוד. האם אני שומע משהו בקהל שצועק: קראנו את זה בעבר. נכון. יש יצורים שמזכירים את הישויות שברא טולקין, וגם את ספרי הפנטזיה לנוער הפופולריים בעשור האחרון. פארמר פרסם את הספר ב-1965, כך שהוא דור הביניים. אבל יותר חשוב לבחון, האם הסופר מצליח ליצור מכל הערבוביה משהו טעים, או ערב לקריאה? לטעמי כן. פארמר ברא עולם ומסע מסקרנים. וזה מה שחושב כשקוראים. לא?

#ספר פנטזיה או מדע בדיוני, מסע להצלה על פני עולמות ויצורים מוזרים. מומלץ לחובבי הסוגה. פארמר ידע איך עושים את זה.

תקראו ותהיו ממש נחמדים.

ויש גם שיר


61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page