top of page
  • בעז זלמנוביץ

נורווגי במרתף


שער 'נגד הטבע' של תומס אספדל

בפחות מחודש קראתי שישה מספרי הוצאת לוקוס של שירה חפר. פעמיים הגיע שליח בימי הקורונה עם שלישייה מהוצאה עם ספרים מסקרנים ומעניינים. אלה החמישה הקודמים: זנב; גברים לבנים מתים; 88; ימי מעשה; והבאולינג ההוא על הטיבר. שלושה מהם היו של סופרות ישראליות מתחילות(?). בשביל לאזן את הגברים הלבנים, הזמנתי את האחרון שפרסמה ההוצאה, ושתרגמה שירה חפר בעצמה - 'נגד הטבע' של הסופר הנורווגי תומס אספדל (לוקוס, 2020). בכתיבתו מתנסה אספדל יליד 1961, כך כתוב בדש הספר "בשילוב בין סוגות שונות ובספריו המאוחרים הוא נשען על האוטוביוגרפי וחוקר את הקשר בין צורת הרומן לבין סוגות כגון מסה, כתיבת מכתבים, כתיבת יומן וכתיבת יומן מסע." כמאמר מנחם הורוביץ, יצאנו לבדוק, מה פשר הדברים.


צפון נורווגיה (1991) - צילום אורה או בעז

ממרתף ביתו הנטוש, כותב הסופר על חייו. נטוש מבתו שעזבה, ונטוש מזוגתו אהבתו הצעירה. האם זו דרכו של הטבע, אז מה היה המעשה שנעשה דרך הטבע. אספדל הוגה בעניין ישר בפתיחה הישירה מאוד: "אני מתחיל להזדקן. אני לא מזהה את עצמי. תמיד נמשכתי לדימוי הזה של הזִקנה, גבר מבוגר ואישה צעירה. איני יודע מה הוא מזכיר לי, פשע אולי, או את הטבע, את אכזריותו של הטבע ואת האלימות שלו, את חפותו. אין לדעת מי כאן האשם, הגבר היושב על כיסא או הנערה היושבת עליו, בחיקו, לבושה שמלת ערב שחורה בעלת מחשוף נדיב." אחרי הפתיחה הסוערת, חוזר אספנדל לתחילת חייו, לעבודתו כנער בתחתית מכונות האריגה, לאהובתו הראשונה, לחייו עם אשתו הראשונה, לאישיותה הסוערת והנודדת, נדודים, להתאהבות 'כנגד הטבע', לאושר, לפחד מסיומו, לפרידה, למגע עם בתו, לכתיבה ולחיפוש. בסופו של דבר, שאולי משם מתחיל הסיפור להיכתב, בפרק האחרון מתעד עצמו המספר בשקיעה נפשית ופיזית בעקבות הנטישה הכפולה, ודן באי יכולת לזהות אושר בשעה שאתה מאושר, אלא רק כאשר הוא מעלם.



דגים מתייבשים בצפון נורווגיה (1991) - צילום אורה או בעז

האם נכשל במאבקו כנגד הטבע? לנסות לאהוב ולאחוז בצעירה ממנו? אספדל רומז לנו על כך באמצעות שימוש בסיפור אהבתם "האסורה של פייר אבלר, פילוסוף, תיאולוג, משורר ומורה אהוד ומן האישים החשובים במאה 12, ושל אלואיז, יתומה שגדלה במנזר, משכילה, חכמה וחריפה, שהיתה נערה כאשר נפגשו. סיפור אהבתם, שנמשך שנה וחצי במהלכה נולד לשניים בן, המיט אסון על אבלר שסורס והופשט מכל סמכותו". תיאור התפתחות אהבתם של אלבר ואלואיז וגם סירוסו מופיעים ומשולבים במהלך הדברים שמספר המספר-אספדל. יש רמז יותר ברור מכך? כנראה שלא. אבל כבכל סיפור מעבר לתוכן, יש חשיבות לאיך שמספרים, ואת זה עושה אספדל בעוצמה, בתנופה ובדיוק רב. גם של פרטים, של התרחשויות ובעיקר של רגשות.


#ספר על אהבה, על מסע חיים, על נטישה וחרדה. כתוב היטב, מומלץ להכיר את כתיבתו של אספדל.


איזו הקלה בסגר, תקראו ותהיו נחמדים. טוב?


ויש גם שיר - אולי יעזור




161 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page