top of page
  • בעז זלמנוביץ

לא מזה ולא מזה


שער 'איך לחיות כמעט בחינם' של פיצג'רלד

אמ;לק: אי אפשר לחיות מכמעט בחינם ולא מ-36 אלף דולר בשנה. אבל למה לאמלק אם אפשר לקרוא [וקראתי] את הסיפור[ים] הטיפה טיפה יותר ארוך והרבה הרבה יותר משעשע אצל פרנסיס סקוט פיצג'רלד בספר שיצא בהוצאת נהר ספרים הכולל את שני הסיפורים הקצרים - 'איך לחיות כמעט בחינם' ו-'איך לחיות משלושים ושישה אלף דולר לשנה' (2018 [תרגם דב שילוח]). אבל נחזור רגע אחורה. הקריאה בפיצג'רלד הזה היא המשך המסע בסיפוריו, בעיקר באמצעות תרגומי נהר ספרים. עד כה קראתי את סיפוריו הקצרים ב'שלושה אמריקנים בפריז'; 'בין שלוש לארבע'; ו'מסע משותף'. גטסבי הגדול עוד מחכה בערמה, אבל גם יומו יגיע. בכל מקרה כרגע, אני רוכש את טעמו של פיצג'רלד באמצעות סיפורים קצרים. זו השיטה, כך למדתי, להתיידד עם סופרים וסופרות.


משכנות חלוצים בעין צורים - צלם בעז זלמנוביץ

עכשיו כאשר אנחנו רואים את קריסת הכלכלה הגלובלית וזו המקומית, הבורסות והחסכונות שלנו (אחרי ששכחנו את 2008 ואת המשברים הפיננסיים הגדולים הנוספים), משעשע לראות את מאבקו של פיצג'רלד עם הכסף. בקצרה, שני הסיפורים מתארים את עלילותיו ומחשבותיו של פיצג'רלד במהלך הניסיון לחיות חיים נוחים יותר בהווה ובעתיד. חיים שהכסף שיש לך יכול להקנות או המצוקה שבחסרונו הממשי או הפחד מאי קיומו העתידי. ב"איך לחיות כמעט בחינם" פיצג'רלד מתאר את המסע שלו ושל אשתו זלדה [אישיות בפני עצמה] עם בתם הפעוטה לריביירה הצרפתית בעונה המתה במטרה לשרוד ולחיות שם מהתקציב המצומצם שברשותו. המפגש עם המקומיים המתמחים בחליבת מהגרי 'הכמעט בחינם' ועם אחרים הוא מבט אירוני-עצמי מפוכח ביותר.


משכנות מתעשרים חדשים - צלם בעז זלמנוביץ

כך גם ב'איך לחיות משלושים ושישה אלף דולר בשנה', אבל ממבט הפוך. 36000 דולר זה הרבה באותם ימים של לפני מאה שנים. הרבה מאוד ופיצג'רלד מתבונן בעצמו ובמעמדו החדש באירוניה-צינית עמוקה: 'אשתי ואני משתייכים כמובן למעמד המתעשרים החדשים האלה. כלומר, לפני חמש שנים לא היה לנו בכלל כסף, וסכומי הכסף שאנחנו מוציאים כיום נראו לנו בעבר אגדיים. לפעמים נדמה לי אפילו שאנחנו המתעשרים החדשים היחידים באמריקה, כלומר שכל המאמרים העוסקים במתעשרים החדשים נכתבו על שנינו בלבד' [התעצלתי ולקחתי את הציטוט מתוך ynet]. התלבטויות מה לעשות כיש לך הרבה כסף [יחסית], איך חוסכים לעתיד [בלתי אפשרי] ומה יחסיך עם הסביבה והתחרות הסמויה והגלויה עם השכנים, אצל פיצג'רלד מזכירים לך את עצמך.


#ספר עם שני סיפורים אוטוביוגרפיים שאמנם נכתבו עבור כסף לעיתונים, אבל מכילים את התמצית המפוקחת והציניקנית של פיצג'רלד. מומלץ ביותר.


תקראו, תקראו, תשטפו ידיים ותהיו נחמדים.


ולשיפור מצב הרוח, יש גם שיר

I woke up today, I was crying, Lost in a lost world. So many people are dying,



85 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page