top of page
  • בעז זלמנוביץ

מסעות אבודים


זה זמן טוב להתוודות [ראש השנה עבר ואנו עומדים להישפט ולהיחתם] - עד לספר זה לא קראתי דבר מכתביו של פרנסיס סקוט פיצג'רלד. ואחרי שקראתי את 'מסע משותף - שני סיפורים אבודים' (נהר ספרים, 2019 [תרגמה ניצה פלד]), מניח שאקרא דברים נוספים שלו.


מה כל כך מצא חן בעיני בשני הסיפורים הקצרים הללו: 'שטר חוב' ו'מסע משותף'? קודם כל היכולת של פיצג'רלד לתפוס את הקורא מיד בעמוד הראשון, להכניס אותו לעלילה, וברגע האחרון לדחוף הפתעה, שימוש אחר בפריט שהוצפן במעלה העלילה, וגם דרך הסיפור הצינית העגמומית ששורה על הדברים ודרך הצגתם.


שני הסיפורים, כך מספר לנו ראובן מירן העורך והמו"ל של נהר ספרים, נמצאו רק לאחרונה והם מייצגים שתי תקופות בחייו הקצרים של פיצ'גרלד. הראשון 'שטר חוב' מ-1920 מתאר מסע של מו"ל לפגישה עם מחבר ספר עיון בנושא ספיריטואליזם העומד להתפרסם. מפגש מפתיעה בדרך משבש את המכירה הצפויה והמו"ל מוכן לעשות הרבה בכדי למנוע פרסום אשר יוריד לטמיון את ההשקעה. הסיפור עוסק בעובדות ומקדים בכמעט מאה שלמה את הדיון העכשווי ב'פייק ניוז" - מה זה בדיון ומה הן עובדות אמתיות.


"אני מוציא לאור. אני מקבל רומנים ארוכים על אהבה צעירה מאת רווקות זקנות מדרום דקוטה, סיפורים בלשיים על גברים עשירים חברי מועדונים פרטיים ועל נשים אינדיאניות בעלות "עיניים כהות ופעורות", מאמרים על איום כזה או אחר ועל צבע הירח בטהיטי מאת פרופסורים ומובטלים אחרים. אני לא מקבל רומנים מאת מחברים מתחת לגיל חמש-עשרה. כל הפובליציסטים והקומוניסטים (אני תמיד מתבלבל ביניהם) מגדפים אותי ואומרים שאני רוצה כסף. זה נכון – אני מאוד רוצה כסף. אשתי זקוקה לכסף. הילדים שלי כל הזמן משתמשים בכסף."


הסיפור השני גם הוא עוסק בבדיון ובחיפוש אחרי סיפור טוב שיכול למכור. המספר הוא תסריטאי הנוסע כנווד ברכבות משא על מנת למצוא את הלהיט הבא. פגישה עם אישה מסתורית שהוא מציל הופכת את קורותיו הוא לתסריט המבוקש או שההפך. גם כאן פיצג'רלד בוחן ואולי לועג לעולם התעתועים של הקולנוע ולעוסקים בו. סיפור זה נכתב ב-1935 כחמש שנים לפני מותו.


"אני עדיין חושב שהסיפור שלי יותר טוב מזה, בני. שיניתי אותו. למדתי המון מאז שיצאתי למסע הזה. הסיפור נקרא: 'מסע משותף'. עכשיו זה כבר לא רק על נוודים. זה סיפור אהבה."


#ספר עם שני סיפורים חדים, ציניים ומפתיעים על מפגשים ועל התועלתנות שבאהבה. מומלץ ביותר.


ותקראו, תקראו ותהיו נחמדים


ויש גם שיר



37 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page