top of page
  • בעז זלמנוביץ

הזקן החביב והקמצן - נובלה בלשית בצרפתית שקראתי בעברית


שער 'הזקן החביב מבטיניול' מאת אמיל גבוריו

אדם מהישוב כמוני שאיננו מעמיק בסוגת הבלשים השכלתניים כדוגמת המפקח מגרה של ז'ורז' סימנון ב'ידידי מגרה' או הרקול פוארו של אגתה כריסטי ב'רצח באוריינט אקספרס', איננו מכיר את הגנאלוגיה של סוגה זו. לשושלת הבלשים והבלשיות [אגב, למי שרוצה לקרוא אודות בלשיות מומלץ לעיין בפרק 44 בספרה של נעה מנהיים הרשת התרבותית, שבהקדם נסקור אותו] מפצחי התעלומות בשכלם ולא בכוחם, תוך התלבטות, מבוכה, טעויות ויראת כבוד [וגם שתיית יין, קפה או תה], יש, כך מסתבר, עוד אב קדום - משינה. כנראה שלא שמעתם עליו [גם אני לא עד אתמול] אבל מסתבר שזהו אחד משני גיבורי 'הזקן החביב מבטיניול' של אמיל גבוריו (נהר ספרים, 2019 [תרגמה מצרפתית אביבה ברק-הומי]).



בדרך מצומת איו"ש - צלם בעז זלמנוביץ

המספר, סטודנט לרפואה על סף סיום הכשרתו, מגלה שהשכן החביב, אך המסתורי, מר משינה, הוא מפקח במשטרת פריז, כנראה במדור לפשעים קשים. הוא מצטרף לשכן בפענוח מקרה רצח אכזרי שמתרחש בבטיניול שברובע השבעה עשר של פריז. לפני כמה שנים המליץ שגיא כהן לאכול שם כמו הפריזאים, אבל כעת [בעלילה] מוטל זקן על הרצפה וגרונו משוסע, ובדם שזרם נראה שכתב חלק משם הרוצח. המספר חש צורך לסייע בחקירה, ומעשיו מקדמים אותה, ומר משינה לוקח אותו בדרכו לפענוחה ומדגים בפניו מהלכי חקירה וחשיבה. האם האדם שהודה מיד ברצח, הוא אכן הרוצח? האם צריך, כפי שזעק אלכסנדר דיומא, לחפש את האישה - Cherchez la femme? ברור. גם אשתו של משינה תורמת למאמץ הבלשי וגם בקבוק יין, ארוחה טובה, טבק הרחה [יותר נכון הקופסה], כי הרי בבלש פריזאי מדובר.


תשטפו - צלם בעז זלמנוביץ

על פי השער האחורי של הספר: "אמיל גָבּוֹריוֹ (1832–1873), עבד בפריז כעיתונאי מוערך מאוד החל משנות השישים של המאה התשע־עשרה. אחרי הצלחת הרומנים הבלשיים שלו "פרשת לֶרוּז'" (1866) ו"מֶסיֵיה לֶקוֹק" (1869) החתימה אותו הוצאת ספרים על כתיבת רומן בלשי אחד מדי שנה. גָבּוֹריוֹ עצמו העיד על כתיבתו במילים אלה: "תפקידו של הקורא הוא לחשוף את הרוצח; תפקידו של המחבר הוא להטעות את הקורא. זו כל התורה." ראובן מירן הבעלים והעורך של נהר ספרים גילה את גבוריו רק במאי 2018 באחד ממסעותיו לפריז בהם הוא מחפש וגם מוצא ספרים נהדרים [טוב, לא רק שם]. ואכן גבוריו לא מאכזב העלילה המינורית כביכול צופנת תפניות וגם פניני כתיבה, כמו זו: "במבט חשדני בחנה אותנו האישה הצעירה בזה אחר זה, את בעלה ואותי, וכאשר הייתה משוכנעת שאין מרמים אותה, אמרה רק: "אה!..." אך יידרש עמוד שלם כדי לפרט את כל שהביעה קריאה קצרה זו."


#ספר בלשי צרפתי פריזאי. לא רק לרוצים להתחקות אחרי שורשי הסוגה, אלא גם לרוצים להנות משעתיים של קריאה מענגת. בכל מקרה אני ממליץ לכם, שוב, לעקוב אחרי הטעם והבחירות של נהר ספרים, זו עוד בחירה מוצלחת [ומתי עוד ספר של גבוריו?].


תקראו, תבחרו נכון [ספר] ןתהיו נחמדים.


ויש גם שיר



63 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page