top of page
  • בעז זלמנוביץ

דובר צה"ל מודיע: "אזרחי ישראל, היום, בסמוך לשעה שתיים אחר הצהריים, פתחו כוחותינו במסדר"


אבק - צלם בעז זלמנוביץ

השבוע, בין הישורת האחרונה לבחירות ובין קורונה וגם איזה סבב קצר בדרום, פרסם דובר צה"ל מספר הודעות שעוררו בי דאגה. דאגה גדולה [אל תדאגו, אני גם מודאג מאיראן, מחזבאללה ועוד מרעין בישין בשכונה שלנו]. חלקן ישירות ב'הודעת דובר צה"ל' ובאתר צה"ל שהוא חלק ממערך הדוברות, וחלקן באמצעות נאומי הבכירים בגלוי או בהסתר שהתפרסמו בתקשורת. דומה, על פי ההודעות, כי העיסוק בטפל ממלא את זמנו של צה"ל. הדבר איננו נכון כמובן, אבל צה"ל עצמו הרי מצהיר שהתודעה לעתים חשובה מהמעשה [יש גם מכלולי תודעה]. לא? הנה כמה דוגמות, שאולי יסבירו את כוונתי.


היחידה הרב-ממדית. אני לא מתכוון להיכנס לדיון האם זו הדרך הנכונה לבחון שיטות לחימה חדשות או אודות ההיגיון בהקמת יחידה 'מיוחדת' נוספת - האם יחידה שכזו תחליף את היחידות הרגילות או האם ניתן יהיה לצייד ולאמן כוחות רבים, במידה ו'יחידה רב-ממדית' תמצא כפתרון האידאלי? הדבר גדול עלי, ואינני בקיא בפרטים, אבל תראו מה כתוב באתר צה"ל: "המסדר מהווה שיא בתהליך הקמת היחידה". המסדר? לא תרגיל הממבצע את היחידה על היכולות המופלאות שלה? מפקדה בכלל נסחף: "יחידה 101 פעלה באופן עצמאי זמן מועט והצליחה לחולל רוח חדשה בצה"ל", סיכם מפקד היחידה, "[...] והיום, עם ההכרזה על הקמת היחידה הרב ממדית, נשאף אנו להיות ה-101 של המאה העשרים ואחת״. כלומר, יחידות הלוחמות של צה"ל כיום, אליבא דמפקד היחידה, הן שפופות, לא מבצעיות ולא עומדות במשימות שלהן. אני אגב מקווה שהיחידה הרב-ממדית תשרוד יותר מיחידה 101 [חמישה חודשים].


או האירוע המוזר של הגדלת סמל חטיבת הצנחנים. לצורך מה? הנה המח"ט סותר את עצמו: "מדובר בצעד אומנם קטן, אבל משמעותי, שמצביע על הכיוון אליו מתפתחת היחידה", מתגאה המח"ט, "אני מאמין כי הלוחמים בחטיבה יראו בסמל החדש מקור גאווה שיעודד אותם לרצות להיות טובים אפילו יותר, ולהגשים את כל הערכים שהסיכה באה לייצג, כי בסוף - מה שחשוב הוא לא הסיכה, אלא הלוחם שעונד אותה". אז למה לבזבז את הזמן, אם הסיכה לא חשובה? והאם בגלל סיכה קטנה יותר ייה ולוחמי הצנחנים היו פחות טובים ביוני 1982? או סיירת הצנחנים בהובלת מתן וילנאי הייתה נכשלת בנג'ע חמאדי? באמת גודל הסיכה הוא מה שקובע? אפילו מח"ט הצנחנים חושב שהלוחם חשוב.


תפילה בזעורה - צלם בעז זלמנוביץ

רוצים דוגמה נוספת? הנה דברים שאמר מפקד זרוע היבשה בסיום תרגילי חטיבות 7 וגולני שכללו גם מבצוע לגרסה נוספת, טובה יותר, אני מקווה, של מערכת השליטה והבקרה של היבשה, "צי"ד 750": "בשבועיים האחרונים, אנו עדים לשלבי המבצוע וההטמעה של מערכת  הצי״ד. פרויקט פורץ דרך לתמרון הנסמך על תכנית רב-זרועית ורב-מימדית, המושתתת על ערך השיתופיות ומשפרת משמעותית את הליכי הפיקוד בשדה הקרב. ההתקדמות של זרוע היבשה מהווה מהפכה של ידע מבצעי לכוחות לעמידה במשימתם. מהלך זה, הינו רכיב משמעותי במסגרת תכנית העבודה השנתית של זרוע היבשה, אשר הוגדרה על ידנו כ'שנת השחזת הקצה המבצעי'". שלוש הערות ציניות [לצערי], בכדי להמחיש את ערך 'ההודעות והדיבורים':

1. צי"ד 750 ורב-ממדיות. גרסה זו של צי"ד הוזכרה כבר לפני ארבע שנים, כאשר לא ידענו שאנחנו זקוקים למילה 'רב-ממדיות' שדומה כי היא הכל ולא כלום כיום, אז למה צריך אותה, או שהמערכת כנראה לא הייתה קשורה ל'רב-ממדיות'?

2. 'משפרת משמעותית את הליכי הפיקוד בשדה הקרב' - אני מתקשה להאמין שהאלוף חושב שמערכת משפרת את הפיקוד, אולי התכוון לשליטה ובקרה, לתהליכי מודיעין ואש? אולי.

3. מתן דגש בתקשורת [וגם בצה"ל לעתים] למערכות טכנולוגיות כפתרונות לבעיות הלחימה. אני מניח שמדובר בקטע קטן בדברי מפקד הזרוע שעסקו ברוח לחימה, במוכנות ועוד, אבל צריך לשים לב למה מפרסמים. כי קטע זה של הנאום נשלח לכתבים העצלנים והוא מופיע בכמה מקומות באותו נוסח, מעבר לפרסום באתר צה"ל [ישראל דיפנס; ערוץ 7].


אני עוצר כאן, לפני שנגלוש במדרון החלקלק של הסרקזם. יתכן וכל ידיעה משל עצמה, איננה מדאיגה [מבלי להיכנס לתכנים מקצועיים] וצריך גם לפרסם הווי, אבל ההצטברות היא הבעיה. כאמור, הדאגה נובעת מכך שנדמה כי המילים מכסות מבוכה גדולה בבניין הכוח של היבשה, והסמלים, הסיכות, המסדרים והמערכות הטכנולוגיות המוצגות לציבור ובתוך הצבא כדבר הבא, הם פלסטר לקטיעה עמוקה. כמאמר הסיפור על אותו חבר כנסת שבדף המסרים שלו נכתב: טיעון חלש - להגביר את הקול.


כרגיל המפקדים לא זקוקים לעצתו של אזרח מודאג שיודע שהם עוסקים בבניה שיטתית של הצבא, אבל נשמח אם יפסיקו את הברברת ויפתיעו אתנו לטובה בשיטות הלחימה ובאמל"ח במלחמה הבאה ולא בהגדלת סיכה.


478 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page