top of page
  • בעז זלמנוביץ

גם למכשפות מגיע עולם משלהן


שער 'עולם המכשפות' של אנדרה נורטון

רק כאשר נכנסתי למרשתת, אחרי שסיימתי לקרוא את הספר, הבנתי ש'עולם המכשפות' (עם עובד, 1983 [תרגמה דורית לנדס] שכתבה אנדרה נורטון ב-1963, התנפח למפלצת או לעולם שלם, ולדורי דורות של גיבורים, ולערמות של ספרים ולסדרות של ספרים. כרגיל, לבושתי, לא הכרתי את נורטון. היא נקנתה כחלק מהמאמץ לקרוא סופרות מדע בדיוני. את לה-גוין ו'על הסף' שלה קראתי לפני שהחלטתי במודע לקרוא סופרות. אבל בחודשיים האחרונים קראתי גם את אן מק'קפרי ו'הספינה המזמרת'; ואת אוקטביה באטלר ו'זרע פרא'. עולם המכשפות, שיצרה נורטון, הוא יותר פנטזיה ממדע בדיוני 'הארדקור'. זה עולם בדיוני, אגדתי, עם יצורים משונים, עמים וארצות מוזרים, אך גם עם קשר לעולם "שלנו", בדמות גיבור הסיפור, סיימון טרגארת, איש צבא אמריקני שנמלט על חייו דרך שער עתיק בין העולמות והממדים.


סוס של UNTAY - צלם בעז זלמנוביץ

כאן לא צדים מכשפות, אלא הן מנהיגות את העם העתיק 'אסטקרפ' במאבק כנגד האופל המתפשט, המשתלט והמשחית את הארצות, הערים והאנשים. סיימון ואחרים יוצאים להציל את הצד הטוב של העולם. קריאה בספר העלתה במוחי שתי מחשבות. הראשון, הוא תפקיד הנשים בעלילה. מעניקות השם לספר, המכשפות, הן שושלת עתיקה ושלטו פעם על שטחים נרחבים מהעולם, אך מעמדן ועצמתן נחלשת, והעמים שמסביב חוששים מנשים חזקות ומסתוריות. במאבק עומדים לצידן עמים קטנים ואזוטריים. אחד מהם, נושאי הבזים - "הבזיירים" הם בכלל שונאי נשים. בנוסף, המכשפות שומרות את כוחן כל עוד הן שומרות בסוד את שמן וכנראה גם תומתן. לא הצלחתי להבין האם מסר פמיניסטי לפנינו או לאו.


אי שם בוולס - צלם בעז זלמונביץ

העניין השני, הוא ה'טולקיניזם' של העלילה. נכון שיש שוני בין 'עולם המכשפות' לבין 'שר הטבעות' ו'הוביט', אבל דומה שההשפעה ניכרת. גם כאן יש כוח אפל ורב עוצמה מנסה להשתלט על העולם, משתלט על נשמות העמים הכבושים, מסית ומסכסך ומשחית. מנגד ניצבת חבורה שקובצה ממקומות שונים - משהו אמר 'אחוות הטבעת'? נורטון משלבת אמנם בכוחו של האופל יכולות טכנולוגיות שלא קיימות בעולם המכשפות, ויתכן שנירמז כאן על כוחות וידע שעברו מהאופל של העולם "שלנו", אבל זה לא משנה את ההשפעה של טולקין. אבל גם הוא הרי הושפע מאגדות ומיתוסים של העמים האירים, הקלטים ואחרים - משהו אמר אודיסאה? כלומר, יש יסודות אוניברסליים לסיפור טוב?


#ספר מדע בדיוני, או יותר נכון פנטזיה. חבורה יוצאת להציל את העולם מפני הרוע המסתורי. נורטון עושה את זה טוב. לחובבי הסוגה.


תקראו, תלחמו בשחיתות, במשחיתים ובמסיתים, ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר של משוררת נהדרת ושל יוצר ענק


88 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page