top of page
  • בעז זלמנוביץ

זרעי השדים


בהמשך לניסיון לתקן את העוול, שהעירו את תשומת לבי אליו - אי קריאה ספרים אשר נכתבו בידי סופרות - החלטתי שבתחום ספרי המדע הבדיוני, נקנה בשלב זה ספרים שנכתבו על ידי סופרות. הקודם שקניתי היה 'הספינה המזמרת' של אן מק'קפרי. ספר שבו גם הדמות הראשית היא גיבורה סיבורגית. גם ב'זרע פרא' של אוקטביה באטלר (עם עובד, 1980 [תרגם דן סופר]), הדמות הראשית היא גיבורה, הפעם היא מוטנט, היכולה לשנות את צורתה לגברים, לנשים ולבעלי חיים, לרפא עצמה ואחרים ולחיות אולי לנצח. לא רק זאת היא ילידת אפריקה דרומית לסהרה (מה מותר לכתוב היום?).


הסיפור נמשך מסוף המאה ה-17 עד מחצית המאה ה-19. דורו, סוג של אדם-שד העובר מאדם לאדם, חי מזה שלושת אלפים שנה וממית את אלו שהוא חודר ומשתמש בהם כגוף, נד בעולם ותר אחר מוטנטים, מרביע אותם ומקים יישובים-חוות שבהם הוא מרכז אותם. הוא פוגש את הגיבורה אנייאנוו, החיה כזקנה החכמה או המכשפה באחד הכפרים. הוא לוקח אותה למסע עבדות לארה"ב. דורו חסר עכבות, לא מכיר בשום מוסר או חוק, וכופה את רצונו על הכל. אנייאנוו מפחדת-אוהבת אותו, ובמרוצת 150 השנים שבהם מתרחש הסיפור, השניים מקיימים יחסי אהבה-שנאה, מקימים צאצאים בעלי יכולות על, נפרדים מבני התמותה ונאבקים אחד עם השני ערכית ומוסרית.


הסיפור, כך קראתי במרשתת, מכיל את מרבית המוטיבים אשר אפיינו את מחשבתה וכתיבתה של באטלר, סופרת אפרו-אמריקנית. כתיבתה היא אופיינת לזרם אפרופוטוריזם שעל פי הכל יודעת "היא תרבות אסתטיקה, פילוסופיה של המדע, ופילוסופיה של ההיסטוריה, אשר בוחנת את התפתחותה של התרבות האפריקאית בתפוצות ביחס לעולם המערבי ולטכנולוגיה המערבית. משלבת בתוכה אלמנטים של מדע בדיוני, פנטזיה, אפרוסנטריזם וריאליזם עם קוסמולוגיה א-מערבית על מנת לבקר הדילמות של אנשים שחורים, וכדי לחקור ולבחון מחדש אירועים היסטוריים בהקשר של תרבות שחורה". [השיר למעלה, הוא של ביונסה שיש הטוענים שהיא מייצגת הזרם] הספר בוחן את יחסי לבנים-שחורים ויחסי גברים-נשים, ומציג את הגיבורה כדמות האישה-האם המוכנה להקריב את חייה ויכולותיה למען ילדיה, הנאבקת כנגד החברה ההיררכית השוביניסטית ולמען פירוקה ובניית חברה אלטרנטיבית: [מהערך בויקיפדיה] "בנרטיבים של באטלר, הפירוק של הגוף האנושי הוא גם פיגורטיבי וגם מעשי, מכיוון שהוא מסמל את השינויים המהותיים שחייבים לקרות כדי לבנות עולם שאינו מושתת על אלימות היררכית." למרות כל הזרמים והאג'נדות המפחידים הללו הספר מהנה.


#ספר פנטזיה על אישה חזקה ומאבקה כנגד השד הגברי. מומלץ לחובבי הסוגה.


תקראו ותהיו נחמדים. בבקשה.


ויש גם שיר


43 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page