top of page
  • בעז זלמנוביץ

כוכב זוהר


תמונת השער של 'איש כוכב' מאת בועז כהן

זה ספר של לשמוע ולהקשיב, לראות ולקרוא. בועז כהן מביא 36 שירים של דיוויד בואי וכתב עליהם באופן אישי ובאופן אינפורמטיבי 'איש כוכב - מסע אישי בעקבות 36 שירים של דיוויד בואי' (מרום תרבות ישראלית, 2019). כהן בחר שירים המשקפים את הקריירה של בואי מ-1967 ("כשאחיה את חלומי" הנאיבי) ועד 2016 שנת מותו ("כוכב שחור" המוטרף). זאת לטעמו של כהן והשתלבות (חלקם) בחייו של כהן עצמו. כהן איננו גולש לסוגה - אנוכי והמנוח, אלא נותן את הבמה כולה לבואי. כך גם הציורים של קארין כהן המלווים את הספר.


בואי היה יוצר מגוון, עמוק, סקרן, שהקדים פעמים רבות את זמנו [כנראה], ויצר טרנדים או היה חלק מרכזי בהם. עיסוקו בחלל ובמדע הבדיוני הוא דוגמה מעניינת לכך [מעבר ללבוש ולאיפור ששיקף את Futuristic Fasihons של סוף שנות השישים ותחילת השבעים], וכהן מסביר זאת בקצרה, ובכך מבהיר, למשל, את העיסוק החוזר במייג'ור טום כמסמל את הבדידות והשונות המובלטים בחלל בשיר שפרץ את דרכו של בואי ב-1969 "Space Oddity", וכעבור 11 שנים ב"אפר לאפר":

Do you remember a guy that's been

In such an early song?

I've heard a rumor from Ground Control

Oh no, don't say it's true

They got a message from the Action Man

"I'm happy, hope you're happy too

I've loved all I've needed,

love Sordid details following"


זה כאמור ספר לשמוע ולראות. אני הקשבתי לשירים וצפיתי בסרטונים [פעם קראנו לזה קליפים. לא?], עוד לפני שקראתי את הפרק שכתב כהן. בעיקר את הסרטונים הרשמיים שכן הם משקפים את המחשבה והתיאטרליות של בואי. אבל לא רק הם. למשל ב"האם יש חיים במאדים?" (1971) בו הוא נוכח לבדו מאופר בכבדות, או הקליפ הפילם נאורי המסויט של "התחלות ראשונות" (1986). קריאת מילות השירים המתורגמים בחלקם [על ידי ליאור מורבך] ביחד עם ההסברים שמספק כהן, רק מעמיקים את ההיכרות עם המגוון של בואי [וכהשלמה ניתן לקרוא את מילות השירים במרשתת, ומי שרוצה להעמיק יותר באיש שיקרא את הביוגרפיה של בואי מאת מארק ספיץ (מודן, 2011)].


#ספר לשמוע, לראות, להקשיב ולקרוא על יוצר מורכב. אני הכרתי מרחב שונה של בואי בזכות הספר, והטיפול האינטליגנטי של כהן בבואי - חייו ושיריו. מומלץ ביותר.


[אני ממליץ גם לעקוב אחרי הוצאת מרום תרבות ישראלית המוציאה ספרים העוסקים בתרבות (פופולרית?) לא רק ישראלית. לדוגמה ספרו של משה מורד - לונדון קולינג]


במאדים או בדרום לונדון תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר [עוד הכוונה של כהן]. קורט קוביין ונירוונה מבצעים את "האיש שמכר את העולם" של בואי:

"הן לא, לא אני

מעולם לא אבדנו שליטה

אתה ניצב פנים מול פנים

מול האיש שמכר את העולם"




85 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page