top of page
  • בעז זלמנוביץ

ישויות מסתוריות תלושות משוטטות בחלל


שער 'נוסע בלילה' של ק. ג'י. צ'רי

די התלבטתי האם לכתוב סקירה על 'נוסע בלילה' של ק. ג'י. צ'רי סופרת המדע הבדיוני (כתר, 1987 [תרגום עמנואל לוטם]). התלבטות נובעת מכך שאני משתדל לדבוק בהנחיה של אבא של טמפר, שהיא פחות או יותר כך: "אם אין לך משהו נחמד לומר, מוטב שלא תאמר דבר". ואני לא בטוח איזה סוג של דברים יש לי לומר. כלומר גם בקריאה איטית של הספר, אני לא בטוח שהבנתי אותו. מנגד, הוא מאתגר את הקורא ודורש קשב שזה דווקא יתרון, כפי שכתב למשל בלוגר בשם ניימן, שמאוד לא אהב את הספר. וגם, אחת מהחלטות הקריאה של 2020 שלי, הייתה לקרוא כל חודש ספר מד"ב שנכתב על ידי סופרת [מזל שיש את הקורונה להאשים את אי העמידה בהחלטות], ו'נוסע בלילה' מעיד על כך שאני לפחות משתדל. כבר ניסיתי לקרוא אחד משל צ'רי - 'זמן כבד', ונכשלתי. יתכן שכתיבתה מורכבת מדי בשבילי?


אסתטיקה בשכונה - צלם בעז זלמנוביץ

בכל מקרה מדובר בסיפור אימה שקיבל מעטפת של מד"ב. ספינת חלל קטנה העוסקת בכריית וסימון עפרות ומחצבים בחגורת כוכבים מרוחקת ועליה שלישיה ריף, אחותו ג'ילאן, ופול שותפם ובן זוגה של ג'ילאן נבלעת על ידי ספינה חייזרית הנהוגה, נשלטת על ידי תצורה בלתי ברורה: "טרישנמרנדו-קפטה היה שמ> של <>, והצורה נתונה לשינויים ולתצורות של תודעה משתנית בה במידה. אבל טרישנמרנדו-קפטה שבתוך-הקליפה עמד על המשמר מפני שינויי-תצורה חתרניים, שכן אחדים מן האורחים שבפנים היו לא-אמינים בנטיותיהם ובשפיות-דעתם". אחרי התנגשות-בליעה נותר רק רייף בחיים, ואולי לא. בתוך המסדרונות האפלים מתרוצצים יישויות שרק תצורתן המתמטית מרמזת על מקורן. לפתע צצים שכפולים של פול וג'יליאן וגם של רייף. לא ברור מה קפטה רוצה, מה המטרה של הספינה, ומה מטרת העינויים שעוברות הדמויות? בקיצור 'הניצוץ' בחלל, אבל בלי המשחק הנפלא של ג'ק ניקלסון והבימוי הגאוני של סטנלי קובריק. ואם כבר עוסקים באסוציאציות, אז ניתן להתחבר גם ל2001: אודיסיאה בחלל של קובריק והמחשב HAL 9000. בכל מקרה התקשתי לקרוא את 'נוסע בלילה' בגלל האימה המטרידה, אך בעיקר בגלל שלא התחברתי לרעיונות של צ'רי.


שער 'שירת הגבישים' של אן מקאפרי

מכיוון שנותר לי ריבוע, מתוך השלושה שאני מקובע אליהם בסקירותי, החלטתי לנצל את המקום בכדי להפנות את הקורא או הקוראת ששרדו עד כאן לסופרת מדע בדיוני שכן כדאי לקרוא. אן מקאפרי, יוצרת בספרה "שירת הגבישים" (זמורה ביתן, 1998) גיבורה. אולי אחת הגיבורות הראשונות (הספר במקור מ-1982) המרמזות על תור הגיבורות בספרי הפנטזיה (ע"ע משחקי הרעב). אבל מה יכול להיות רע כאשר מערבבים חלל שבו מושבות רבות ומגוונות, גילדות מסתוריות, סימביוזה עם נבגים וגבישים אקוסטיים? רק טוב יכול לצאת מכך. קילשנדרה רי הופכת להיות משוררת גבישים במקום להיות זמרת אופרה, וככה זה מתחיל: "קילשנדרה הקשיבה למלים הגורליות שכמו צנחו, כבדות כעופרת, לתוך בטנה הקפואה." מקאפרי מספרת סיפור חניכה וגילוי עצמי. בעקבות כישלון מתגלה יכולת ואישיות אחרת, ולא כל כך משנה איפה בגלקסיה זה מתרחש, כי יש סיפור, דמויות ועלילה. ואם כבר מקאפרי ושירה תקראו גם את 'הספינה המזמרת'.


#ספר אימה מד"ב שלא התחברתי אליו, אבל תמיד יש טובים יותר. מומלץ רק להארד-קור.


מה סגור או מה פתוח? נו, אז נקרא ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר

This is Major Tom to Ground Control

I'm feeling very still

And I think my spaceship knows which way to go

Tell my wife I love her very much

She knows

58 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page