top of page
  • בעז זלמנוביץ

היינליין עובר דרך קירות


"בעת ספק, בשעת הדחק,

רוץ סחור-סחור, צווח וצעק"

זה עוזר? שאלה גוון.

תמיד! שאלי כל איש-צבא ותיק."

היינליין, החתול העובר דרך קירות.


ג'רלד, חתול שאין לו כוונה לעבור דרך קירות - צילום בעז זלמנוביץ

אני ממשיך במסע ליקוטי הספרים שקראתי וסקרתי בקצרה בעמודי הפייסבוק, ואשר לא נכללו בבלוג, וכך אבדו בתהום הנשייה של הקיר השומם שלי. אחרי סקירה ארוכה של ספרי מלחמות והיסטוריה צבאית, אני שב למדע בדיוני. כבר קבצתי כמה תחת הכותרת המרשימה 'מדינת משטרה, קץ הקריאה וחיי נצח', וגם קצת של לם הפולני. והפעם ריכוז של כמה ספרים מעטו של רוברט היינליין, מגאוני המדע הבדיוני, לא פחות. אחד משלושת הגדולים של שנות ה-60 ביחד עם אסימוב וקלארק. היכולת לשלב חשיבה חברתית מתקדמת או מסקרנת ביחד עם טכנולוגיה עתידנית באופן מעין קליל, ציני ושנון [כפי שניתן ללמוד מציטוטיו הרבים], היא הגדולה של היינליין. בבלוג ניתן למצוא סקירות אודות 'איוב - קומדיה של חוק וצדק' שם היינליין מספר סיפור של מסע חיפושים אחר זהות ומשמעות וסיפור אהבה על פני מרחבים וזמנים, גהנום ועדן. וגם אודות 'השליטים' - מדע בדיוני קלאסי של מאבק בחייזרים הפולשים לכדור הארץ ומשתלטים על בני האדם, ועל הסוכן הנועז וזוגתו הקשוחה ועל הסוכנות החשאית בראשותו של הזקן. אז הנה עוד שלושה שמצאתי. איך קראתי כה מעט מהיינליין?


"ההיסטוריה אינה מזכירה בשום מקום ובשום עת דת שיש לה בסיס הגיוני כלשהו. הדת היא קביים לאנשים שאינם חזקים דיים לעמוד בפני הבלתי ידוע ללא עזרה. אולם, בדומה לקשקשים בשיער, לרוב האנשים יש דת, והם מקדישים לה זמן וכסף, ודומה שהם מפיקים עונג רב מהתעסקות בדבר." איוב - קומדיה של חוק וצדק


שער 'החתול העובר דרך קירות' של היינליין

מזמן לא קראתי ספר מדע בדיוני מהזן הישן והטוב, כך כתבתי ב-2014. 'החתול העובר דרך קירות - קומדיה של נימוס' של רוברט היינליין (עם עובד, 1988) הוא כזה, ונדמה שהחזיר את התמכרותי לספרי מגע בדיוני. גיבור הסיפור נאבק נגד כוחות עלומים יותר או פחות בעולמות במרחבים ובזמנים שונים, עקרונות פיזיקליים לא מובנים ובעיקר ציניות והומור. ויש גם את "פיקסל" החתול המכונה בספר "החתול של שרדינגר" בשל יכולתו להיות בכל מקום שהוא רוצה. יכולתו לעבור דרך קירות מוסברת בכך שהוא פשוט לא יודע שהדבר בלתי אפשרי. לכבוד יום האישה (יש יום שהוא לא כזה?) שבו כך הסתבר שקראתי את הספר, הנה מבחר ציטוטים מתוכו:

"נשים נבראו על מנת שנאהב אותן ולא על מנת שנבין אותן"

"נשים וחתולים עושים מה שהם רוצים; אין שום דבר שגבר יכול לעשות נגד זה"

"תסמונת טרום וסתית: בהתקרב מחזורן, מתנהגות נשים כפי שגברים מתנהגים במשך כל הזמן"


שער 'המפלצת מן הכוכבים' של היינליין

במאי 2018 התלוננתי שהרבה זמן לא השלמתי קריאת ספר (בערך שבועיים), התמודדתי עם כמה ספרים בנושאי עבודה, עד שקפץ ברכבת ספר של רוברט היינליין. מגאוני המדע הבדיוני - 'המפלצת מן הכוכבים' (מסדה, 1980). ג'והן תומאס סטיוארט ה-11 מגדל את לאמוקס, חיית שעשועים מהכוכבים שהובאה לפני דורות למשפחה ומאז גדלה מאוד (מאוד). לאמוקס מתחילה לעשות צרות וגם ספינה מהרושיה - כוכב מרוחק מגיעה לדרוש אתה חזרה ואם לא אז יהיה איום ונורא. המחלקה לעניינים חללים וסגן המזכיר קיקו נכנסים לעובי הקורה. דיון על נקודות מבט ומי חיית שעשועים של מי, מבט משעשע על ביורוקרטיה ופוליטיקאים בסגנון - כן, אדוני השר. וכתיבה קולחת. ויקיציטוט מביאה רק ציטוט אחד מהספר - "פרדוקס יכול להתקיים רק במילים, אף פעם לא בעובדות שמאחוריהן.", אבל יש חשיבה וציניות למכביר. #ספר מדע בדיוני, חד, קולח והיינליין מה צריך יותר? קלאסיקה.


שער 'בני מתושלח' של היינליין

"כל הדברים חולפים: מלחמות, משברים, נביאים ואמנות - כל אלה חולפים־עוברים, העיקר הוא לעבור אותם ולהישאר בחיים." לקחתי הפסקה קצרה מספריית PETITE של תשע נשמות (אגב, אם אתם מחפשים מתנה לפסח, זה שם, כך כתבתי כי הספר נקרא במארס 2018). בכל מקרה מהקלאסיקות של המדע הבדיוני. רוברט היילניין - 'בני מתושלח' (כתר, 1980). ספר על משפחת הווארד מאריכת הימים שנאלצת להימלט מכדור הארץ מאימת ההמון שרוצה את הסוד, ויוצאת למסע בין הגלקסיות לחפש מקלט ופוגשת תרבויות אחרות, שונות, ואולי מתקדמות. מה שמעלה שאלות על מה הוא האדם, על תרבות ומה צריך האדם, מה הוא חופש ואיך משפיעות מהפכות מדעיות על החברה ועל הפרט. הדמויות הראשיות מוליכות את הקבוצה ואת הסיפור ברחבי החלל. #ספר מדע בדיוני הוא רק מצע לדיון במשמעויות החיים כיום, אבל הסיפור מעורר מחשבה ומומלץ. תקראו על לאזארוס לונג האיש הכי זקן והכי רציני על פני כדור הארץ ותהיו נחמדים.


I usually read the obituaries first as there is always the happy chance that one of them will make my day


למרות הציניות תקראו, תשמרו מרחק ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר תשע דקות של סוכר איטלקי, לפחות הקול והמנגינה



148 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page