top of page
  • בעז זלמנוביץ

אתם 10



מי שמנסה להבין וללמוד את היחידות המיוחדות, אולי מוטב לומר היחידות המשונות של בריטניה שהוקמו ופעלו במהלך מלחמת העולם השנייה, ימצא זאת כאתגר עצום [לפחות לי זה היה כך]. סלט מוחלט של יחידות, גופים, אנשים, מקומות ושמות שונים, משונים ומשתנים של אותם גופים. לא מזמן קראתי אודות קבוצת המדבר ארוכת הטווח והמלצות אודות יחידות נוספות וספריהם אודותיהן זרמו. סטרלינג וה-SAS וגם צבאו הפרטי של פופסקי הם ידועים ואולי גם ראשי התיבות של SBS ן-SOE? אבל משהו כתב על קומנדו 10 ולמה לא מכירים אותו. שאלה מצוינת. אנחנו לא מכירים הרבה דברים, וגם נושאים, אישים ומאורעות נשכחים במידה ולא משמרים את זכרם, או שיש משהו שמשמר. כך לדוגמה ה-SAS משמר את זכרה של קבוצת המדבר ארוכת הטווח, לאחר שפורקה עמותת וותיקי הקבוצה [לא נשאר מי].

בכל מקרה, הסתקרנתי אז קניתי וקראתי את ספרו של איאן דייר [Ian Dear] המתמחה במחקר וכתיבה על היחידות הבריטיות במלחמת העולם השנייה - Ten Commando 1942-1945 (SMP, 1987 זהו ספר עמוס פרטים ומודפס באותיות קטנות מאוד, אבל הסיפור הוא מרתק. באנגליה התקבצו נמלטים, פליטים ולוחמים מהמדינות שנכבשו על-ידי הנאצים ששאפו להמשיך ולהילחם, זאת מחוץ ליחידות הגדולות שהוקמו, כמו צבא אנדרס הפולני או צבא צרפת החופשית. קומנדו 10 [Inter-Allied] הוקם ב-1942 ובו נקבצו טיפוסים שונים ממדינות שונות [נורווגיה, הולנד, צרפת, יוגוסלביה ועוד]. חלקם, בעיקר מגרמניה וגרורותיה, נחשדו ונכלאו והוגלו, אבל התעקשו ושבו להתנדב. חלקם אורגנו בפלגות לפי המדינות, ונשלחו לפעול שם בעצמם [ דוגמה משקפת מתוארת, גם אם אני לא סגור שהייתה במסגרת קומנדו 10 היא 'לבדו ימות האדם'] או בשיתוף עם כוחות בריטיים.

חלק מחברי קומנדו 10 היו יהודים, אבל זאת לא הייתה מהות היחידה [אגב, בהקשר זה ניתן לראות את המחלקה הגרמנית ואת הצנחנים (חנה סנש וכו') כחלק ממאמץ כולל וכשיטה רחבה ולא משהו ייחודי]. דייר מתאר את הגיוס, את האימונים הקשים והמסוכנים, ואת מגוון הפעולות בנוורווגיה, וביבשת אירופה. בתחילה סיורים וניסיונות ל'מחטפי לשון' בחופי צרפת, ולאחר מכן הפעולות במהלך הלחימה באירופה. פעולות חשאיות וגם פעולות לחימה ישירות. בקיצור היסטוריה מפורטת, למרות הקשיים של המקורות שהושמדו במהלך השנים, ומיעוט המשתתפים וזיכרונות.

פעם התעניינתי בסוגיות היחידות המיוחדות וההשלכות שלהן על צה"ל, והנה יש לנו גם חטיבת קומנדו. מה ההגדרה? אולי: מפקדים מצוינים ויצירתיים+חיילים נבחרים ומאומנים מאוד+מחשבה נועזת=קומנדו.

#ספר עוד ספר על אנשים אמיצים, על מלחמה, על מאבק בשטח ובאויבים. מומלץ ביותר לחובבי ההיסטוריה הצבאית. דייר יודע לספר את סיפורם של הלוחמים שיצאו להילחם על מולדתם ועל הכבוד.

תקראו, זו פעולה חשובה שתעשה אתכם נחמדים.

ויש גם שיר עוד אחד מהאלבום החדש והמצוין של הבוס


108 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page