top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה אנחנו, מה חיינו, מה חסדנו, מה כחנו, מה גבורתנו


חלק מספרי מלחמת יום הכיפורים

שוב במורד המלחמות העולות, אחרי מלחמת העצמאות ומלחמת ששת הימים, הפעם מלחמת יום הכיפורים. שוב סקרתי את שקראתי אודות מלחמות ישראל בין 1967 ובין 1973, ומצאתי שיש לי לקונה נוספת. הפעם עם מלחמת ההתשה. אמנם קראתי את דרורי על המלחמה בחזית מול ירדן; וקצת נדל על המבצעים וגם על המחשבה הצבאית, ורפרפתי על ספריהם של גלבר וגולן, אבל לא העמקתי. ברשימה להשלמה. בכל מקרה אודות מלחמת יום הכיפורים קראתי לא מעט, אתמול השלמתי קריאה של נוסף שעליו נכתוב בנפרד, אבל כנראה לא ניתן לקרוא הכל. רק עכשיו ממתינים איזה ארבע-חמישה נוספים על מדף. לקראת יום הכיפורים של 2019, פרסמתי סקירה מרכזת של חלק מהספרים אודותם כתבתי בבלוג, תחת השם - כמו כל שנה בסתיו. כאן אספתי במקצת מהדברים הנוספים שקראתי במהלך שנות הפייסבוק ולא נכנסו לבלוג.


שער 'מלחמה ביום הכיפורים' של שמעון גולן

בניגוד להוראות הקבע ולהרגלי, אני מעלה ספר שלא קראתי את כולו מקצה לקצה. אבל את רובו קראתי ואני עושה בו שימוש רב בשבועות האחרונים - 'מלחמה ביום הכיפורים - קבלת החלטות בפיקוד העליון במלחמת יום הכיפורים' (מודן ומערכות, 2013) מאת שמעון גולן חוקר הפיקוד העליון במחלקה להיסטוריה של צה"ל . זהו המחקר המעמיק, הממוסמך והפרטני ביותר על שהתרחש במוצב הפיקוד העליון, על לקבלת ההחלטות ועל הדינמיקה בין הרמטכ"ל, האלופים במטכ"ל, מפקדי הפיקוד והאוגדות וגם במערכת היחסים מול הממשלה ובעיקר גולדה ודיין. למעלה מ-1300 עמודים מחכים למי שמתעניין באיך קיבלו את ההחלטות הגורליות לפני המלחמה ובמהלכה, הייתה השפעת הקונספציה על ההלם שנוצר בראשית המלחמה, ועל איך יחסי בין אנשים משפיעים על גורלות ומלחמות.


הדרך לגשר - רנן שור

מי שלא היה שם, וגם אני ביניהם שלא היו שם, בטוח לא ידע ולא יחוש לעולם את עוצמת המלחמה על מאורעותיה ואימתה כפי שהייתה ב-6 באוקטובר 1973. קראתי קצת על קרבות היום הראשון של מלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, אבל תיאורו החד והציורי של רנן שור - 'הדרך לגשר' (קצין חינוך ראשי-ענף הדרכה והסברה) מעביר היטב את הדברים רוח הדברים. חטיבה 188 נאבקת על כל סנטימטר בדרום הרמה, טנקים סורים שוטפים עד נאפח. בבונקר, מפקדת האוגדה בראשות של רפול מנסה להבין את המתרחש ולשלוח תגבורות של טנקים בודדים, מעל הקרקע מתנהלת לחימה במחנה האוגדה, עלייתה חטיבת הטנקים של אורי אור ועוד בכאוס הרותח של היום ההוא. "אותו לילה מציפה תאורה מסנוורת את מחנה עליקה. לשווא מנסה הקמ"ן לחבל במתגי החשמל. לבסוף הוא מצליח להשיג קו תקין לפיקוד, שומע קולו של קצין המבצעים ומציג עצמו, מבקש הנחיות ליום המחרת. דממה. "מה?" ממלמל מקבל השיחה. "אתם עוד חיים?" נדהם, נאלם תחילה הקמ"ן. אחר-כך מחייך חיוך עייף. "כן, אנחנו עוד חיים", הוא אומר, ממתין שנייה ומחזיר את האפרכסת למקומה".


שער 'הסורים על הגדרות' בעריכת דני אשר

ספר 'פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים' הוא סיפורם של מטה פיקוד הצפון ומפקדם אלוף יצחק חופי. דני אשר ערך את 'הסורים על הגדרות' (מערכות, 2008) הספר מתאר את האויב, את ההכנות למלחמה ואת מהלכי הקרבות ברמת הגולן ובסוריה על פי גרסת חופי, אם כי בהתאמות למחקר ההיסטורי, ומתאר את פעולות גופי המטה במהלך המלחמה. אמנם זו גרסת בדיעבד של המעידים על עצמם במרחק השנים, אבל יש בספר תרומה בהתבוננות ברמה הבכירה הפיקודית, מה שאנו אוהבים להגיד - המערכתית, ובעשיית המטה הבכיר בזמן המלחמה ובכלל זה המטה המנהלתי. עניין שחסר פעמים רבות במחקר המלחמות אשר מעדיפים את המפקדים ואת הכוחות המתמרנים, השריון וחיל הרגלים.


שער 'שריון ולב'

בניגוד לאלבומי הניצחון הרבים והמפוארים של מלחמת ששת הימים, ספרי היחידות של יום הכיפורים היו צנועים בהרבה, גם בתוכן וגם בפורמט. ספר חטיבה 205 בפיקודו של יוסי פלד הוא דוגמה לספר שכזה. אנשי וטנקי החטיבה שעטו כל הדרך מירושלים לדרום הרמה, וב-8 באוקטובר לחמו במסגרת אוגדה 146, האוגדה של מוסה פלד והדפו את דיביזיה 5 הסורית, והמשיכו אלה לתוך סוריה. אמנם אין זו היסטוריה אובייקטיבית, אבל הספר מתאר באותנטיות את קרבות הבלימה בדרום הרמה ואת המשך הקרבות לתוך סוריה. הספר מאורגן ובהיר, ומשלב בין תיאור הקרבות (כולל מפות) ולהווי ולאנשים החיים ואלו שנשארו שם.


עוד מעט הסגר חלף הלך לו, אבל שמרו מרחק, קראו ספרים ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

אם המבשר עומד בדלת

תן מילה טובה בפיו



286 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page