top of page
  • בעז זלמנוביץ

לא יאומן כי יסופר


האכזריתכריכת הספר - הסיפור העצוב שלא ייאמן על ארנדירה התמה וסבתה

לא הייתי בדרום אמריקה, גם לא במרכזה. זה מאוד, שלא לומר נורא, רחוק. בארה"ב הייתי בעיקר במחנות של חיל הנחתים ושל הצבא, אבל לא באמת טיילתי בה [אלה, אם ביקור במוזיאון קוקה-קולה באטלנטה נחשב...]. בכלל אני מצטמצם ליבשת הישנה, נדמה לי שהכי מערבה שהגעתי בשנים האחרונות היה לוולס [טרק בבייקונס וואי (The Beacons Way)]. אבל בשביל להגיע לחוף האטלנטי של קולומביה לא צריך לטוס. הדרך הפנטזית-העצובה המוליכה לשם נמצאת בתוך ספריו של גבריאל גארסיה מארקס.


ולכן כאשר ליקטתי ספרים לקראת הטרק בהרי רילה, 'הסיפור העצוב שלא ייאמן על ארנדירה התמה וסבתה האכזרית' (שוקן, 1980 [תרגם יואב הלוי]) הזדמן לידי באחת מתחנות הרכבת. מכיוון שמשקל הספר הוא חלק מהמדדים הקובעים איזה ספר אקח על הגב, בנוסף לאיכות המשוערת של הספר. הספר צנום וקל המכיל שבעה סיפורים של מארקס, וכבונוס אחרית דבר של יורם ברונובסקי, זכה בשיקלול מדדים גבוה ונבחר למסע [ביחד עם אוראנוס ורשימות מן המאדים ועוד שלושה נוספים].


תפילה בכנסיה בסופיה

כאמור הספרון [144 עמ' בפורמט קטן] מכיל שבעה סיפורים המתארים את המציאות העצובה, המנוונת פיזית בשמש הקופחת, ומנוונת רוחנית בשממה ובסבל ההישרדות של תושבי הכפרים במדבר ועל חוף הים הקריבי. זה אשר אשר אצל מארקס הוא השתקפות של המדבר, שומם ופנטזי. הסיפור המרכזי והאחרון בספר הנושא את שמו, הוא עצוב ואכזרי במיוחד ומתאר את עבדותה של ארנדירה לסבתא, ואת מסעותיהן במדבר שבהם הנכדה משמשת כזונה על מנת להחזיר את חובה לסבתא. המסע הקשה והדמויות הגרוטסקיות ובכלל זה המושיע הבלונדיני המיוחל המופיעות בו מעידים [לטעמי לפחות] את חוסר התקווה המאפיין את מרבית הסיפורים בקובץ.


מאבק ההישרדות המשלב מציאות ודמיון מובלט מאוד בסיפור [שנכלל בבחינות הבגרות מתי שהוא] 'איש זקן מאוד עם כנפיים עצומות'. היחסים בין המלאך(?) לבין הזוג בכפר הנידח שבחצרם המתרסק תשוש והם מנצלים את היותו לצורכי מסחר ורווחה. כמו המעוף המאומץ והמגוחך של הזקן הנראה לאישה בעודה מקלפת בצל, ונסיקתו בחזרה לשמיים, מתרחק מהמציאות ומהתפיסה האנושית שלה, כך סיפוריו של מארקס מסתיימים. המדומיין והמפונטז מתרחקים ומתאדים בחום, והחיים אולי ישובו מסלולם.


#ספר סיפורים של גרסיה מארקס - מציאות ודמיון מעורבבים לסיפורים קצרים של תקווה, סבל, עליבות וחלומות. תמיד מומלץ.


קראו, תחלמו על מקומות רחוקים ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר של המשוררת והמלחינה שמעולם לא הודרה בביצוע מעניין.







98 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page