top of page
  • בעז זלמנוביץ

דור הביט


תמונת השער של 'ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך' מאת דעאל שלו

קצב מטורף, מהירות מסחררת, עולם חדש ומסעיר טס מול עינינו המשתהות. רק אתמול (1982) שחקנו אטארי במחשב קומודור 64, ולא ידענו טלפון חכם מה הוא. והנה כולם מדברים אתנו על בלוקצ'ין על כסף קריפטו שיחליף את כסף פיאט ( "let it be done") וראשנו סחרחר עלינו. מכיוון שכך חיפשתי משהו לקרוא על העניין, וההמלצות במרשתת השולטת בחיינו שלחה אותי לספרו של דעאל שלו - 'ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך' (דביר, 2018).


שלו הוא מטיף בשער של הביטקוין. קודם לכן עשה זאת עם תזונת הפליאו באמצעות ספרו 'הסוד הקדמוני' [מכיוון שאני לא אוכל בשר, לא כל כך התעניינתי בנושא]. בכל מקרה שלו יודע למכור את הנושאים בהם הוא מאמין. הספר מתאר בהתלהבות רבה, ובאופן קולח ביותר את הסוגיה הבלתי מובנת של הביטקוין [לפחות לא מובנת לי]. נכון לא כולם מתלהבים, ואולי מפחדים מערעור הסדר הנוכחי של המדינה, והמערכת הכספית הנשלטת על ידיה [למשל זה], אבל שלו טוען שאנחנו האזרחים "הקטנים" לא צריכים לפחד, כי הכוח יעבור לידיים שלנו.


בתחילה מוסבר הרעיון שהכסף שהוא תוצר של אנרגיה ושל אמון. בעבר אמון בין אנשי הקהילה ולאחר מכן אמון [שחלקו באי ברירה] בנינו לבין המדינה והמערכת הכספית [=הבנק המרכזי, הבנקים וכו']. לאחר מכן מתאר שלו את הרעיונות והטכנולוגיות העומדות מאחרי הבלוקצ'ין והביטקוין ומציג בקצרה את התפתחות המטבע ואת המניפסט של האיש המסתורי שמאחוריו סאטושי נאקאמוטו (שם עט או שם ביט). שלו מתאר את ההשפעות המשבשות האפשרויות של המטבעות הקריפטו ואת הסכנות האפשרויות של השימוש במטבע [שלו כמובן מבטל אותן]. הפרק הבא מסביר, וזו מטרת הספר, את האופן שבו כל אחד מאתנו יוכל להשתמש בביטקוין ואת השיטות הפרטניות לכך [ארנקים וסיסמאות ועוד]. הפרק השלישי כבר דוחף את הקורא להשקיע במטבע ומפרט אסטרטגיות השקעה שונות בביטקוין [שהשער שלו נע ונד באופן אבולוציוני לפי חלק מנביאיו - תעקבו, למשל, אחר אשר עידן וקבוצת הפייסבוק שלו] ובמטבעות נוספים.


#ספר על טכנולוגיה ומטבע שישנו את העולם [עד שהברונים השודדים והמדינות ישתלטו עליהם]. נושא מורכב המוגש בבהירות יחסית ובהתלהבות רבה. מומלץ למי שרוצה להבין מה קורה מסביב וגם למי שרוצה להשקיע. אני בכל מקרה מתכוון ללמוד עוד את הנושא [להשקיע זה כבר משהו אחר].


תקראו ותהיו רק נחמדים.


ויש גם שיר. מה נשאר לנו? רק לחלום.





49 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page