top of page
  • בעז זלמנוביץ

שודדי המידע



יובל דרור - קוד סמוי

אנחנו חיים בתקופה ובסביבה, או כפי שמלומדים נוהגים לומר: באקוסיסטם שונה מהעבר. אקולוגיית המידע והטכנולוגיה, עוטפת אותנו, מפוררת אותנו לחתיכות מידע, מפרידה אתנו לביטים, לאפסים ולאחדות, ואז מחברת אתנו, ומוכרת את המידע לכל המרבה במחיר. 'הטכנולוגיה' ובעיקר הטכנולוגיה של הברונים השודדים של עמק הסילקון, גורמת לרבים לחשוב שהעולם השתגע, כבר אי אפשר לדעת מה אמת ומה פייק, ובאיזה מציאות אנו חוזים. יובל דרור יצא למסע בעקבות זאת, כפי שהוא עצמו כותב בבלוג המרתק שלו:

"השאלה הזו, שטרדה את מנוחתי, שלחה אותי למסע מטלטל שנמשך כמעט שנתיים במהלכן ניסיתי להבין כיצד הטכנולוגיות השונות פועלות, כיצד הן “חושבות”, מה הן “מעדיפות” ומהן ההטיות שלהן ולאחר מכן בחנתי כיצד כל אלו משפיעים עלינו המשמשים, כיצד הם משפיעים על הקשרים שלנו, על החברה, התרבות, הפוליטיקה והכלכלה."

בספר 'קוד סמוי - כל מה שלא רוצים שתדעו ואתם חייבים לדעת על החיים בעידן הדיגיטלי' (דביר, 2019), דרור חוקר של הקשרי הטכנולוגיה, החברה והתרבות, יוצא למסע מרתק בעקבות ההשפעות של המדיום החדש על חיינו. "המדיום הוא המסר" אמר מרשל מקלוהן. כלומר האופן שבו מועברים המסרים חשוב יותר מהמסרים עצמם. כאשר התכנסנו סביב הטלוויזיה כמדורת השבט, הדברים היו שונים. עכשיו כאשר אנחנו מתבודדים מול הסלולרי והאפליקציות שלנו, כביכול מחוברים אבל בעצמם מבודדים ו'מטורגטים' על ידי גורמים עלומים, בינות מלאכותיות ואלגוריתמים בלתי מובנים [לעתים מרובות גם על ידי מפתחיהם], אשר אנחנו עובדים בשבילם בחינם ונמכרים לכל המרבה במחיר [למשל כמו הפוסט הזה, שמייצר מידע עבור wix, גוגל, פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ועוד].

דרור מציג את הבעיות המבניות שהמדיום האינטרנטי, שהעולם האפליקטיבי מייצר [לסקירה יותר מפורט ראו בבלוג המושקע והמעניין של עמי סלנט], ומזהיר אתנו מפניהם. אבל גם הוא יודע שלא נוכל להתנתק, ואנו צועדים קדימה למדיומים מלהיבים ומפחידים יותר כמו מציאות רבודה, מציאות וירטואלית ומציאות מעורבת. האם יש פתרון? דרור מציע בחשש מסוים לנסות לחזור לאיזון בין המקוטע, הקצר והשטוח, המידי והמצומצם ובין אורך הרוח, ההעמקה, וקריאה בספרים ועוד. האם זה יעזור? אני פסימי. בכל מקרה קראתי קצת על הנושאים הללו בחודשים האחרונים. רוב הספרים, למרות מאמצי הכותבים הם לא פשוטים לקריאה, ואילו ספרו של דרור הוא קריא, נגיש ומעניין ביותר.

תקראו ותהיו נחמדים, כי הבוטים לא יודעים מה זה.

ויש גם שיר, ארוך, לא מיידי על המדיום מפעם


109 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page