top of page
  • בעז זלמנוביץ

שאלות ואהבה בבליץ


שער ספרה של איי. ג'יי. פירס - גברת בירד היקרה

לאחרונה, שמתי לב שיש לא מעט ספרים וסרטים העוסקים בבליץ על לונדון. אותן התקפות אוויר הרצחניות של לופטוואפה ב'קרב על בריטניה' בקיץ וסתיו 1940 שבהן נהרגו למעלה מ-27,000 ונפצעו למעלה מ-32,000 בעיקר אזרחים. הכוונה לספרים ולסרטים העושים רומנטיזציה של התקופה הקשה היא. למשל, לא מזמן ראיתי ב-VOD, את סרטה של לונה שרפיג, 'שעתם היפה', העוסק ב"קתרין קול היא צעירה, נשואה, מועסקת בכתיבת דיאלוג נשי לסרטי תעמולה ממשלתיים שנועדו לשקף את מצב הרוח החדש של האומה, הידוע בשם "Slop", כדי ל"הזריק" אנרגיה חיובית לכוח העבודה של הנשים שצמח במהירות", ובקורותיה, בתסכוליה, בהצלחותיה ובאהבותיה. גם אמלין לייק בספרה של איי. ג'יי. פירס - 'גברת בירד היקרה' (סנדיק ספרים ומשכל, 2018 [תרגום דנה טל]) היא אישה צעירה בלונדון של 1940, אשר נאבקה בחיים בעיר, ומנסה להשתלב בעולם הגברי של העיתונות.


כנראה פסל - צלם בעז זלמנוביץ [שטוקהולם]

אמלין חולמת להיות כתבת מלחמה תחת אש, אבל במקום להימצא בשדות הקרב, היא מוצאת את עצמה, לאחר שנענתה למודעה על תפקיד בעיתון כמזכירה וקלדנית במגזין הנשים" ידיד האישה", תחת פיקוחה של העורכת הנרייטה בירד. לזו דעות מוצקות בנוגע למה נכון ומה לא ובנוגע למהי ההתנהגות המצופה מהנשים שנותרו בעורף, ובטור העצות שלה, "גברת בירד היקרה", היא מוכנה לתת מענה רק לשאלות שעולות בקנה אחד עם אמות מוסר נוקשות ונטולות מילים מסוכנות. "למרות שאמלין נדרשת להשמיד כל מכתב שאיננו , אלא שעד מהרה היא מבינה שהמכתבים הללו – מכתבים מנשים שהמלחמה הפכה עליהן את עולמן – הם אלה שבאמת ראויים למענה, והיא מחליטה להשיב עליהם במקומה של גברת בירד". אמלין גם מתנדבת כטלפנית באחת מתחנות כיבוי האש, וגם עניין זה משמש כציר מרכזי בעלילה. כמו בכל רומן שדומה שהוא מוכוון לסרט שיבוא בעקבותיו, יש אהבות, ואהבות נכזבות, והחברה הטובה ביותר, ויש דמויות צד תומכות שמתגלות בעת צרה, ויש פרידות ויש חזרות מרגשות ברגע הנכון, בקיצור כל מה שצריך.


קשת - צלם בעז זלמנוביץ [א"י]

לקראת יום הכיפורים הקודם (2019) המליצה מאירה ברנע גולדברג על הספר כחלק מהספרים לקריאה בצום: "אם אתם צמים, אני ממליצה להשאיר את הספר הזה לשעות האחרונות, כשהראש כבר עובד קצת בניוטרל, כי מדובר בספר קל לקריאה ומשעשע, אבל גם כזה שמצליח לרגש בלי לחפור עמוק מדי". אני מסכים, ספר נחמד וסביר, ובטח נראה את הסרט ב-VOD. אבל ניתן, למרות הקלילות והסכמטיות, להתבונן ברובדים נוספים, החשובים והעומקים יותר, של איתנות וחוסן האוכלוסייה שנמצאת במצב לחץ וחירום ממושך, באופן השימוש בתקשורת ככלי לחיזוק העורף, ובמקרה הזה הנשים שנשארו "מאחור", וגם סוגיית החילוץ וההצלה, והדילמות הכרוכות בסיכון של העוסקים בכך. כל זה ברמיזות, אבל אפשר להשתמש בכך בקורסים הבאים בפקע"ר. פרט רכילותי - חלק מצינורות כיבוי ששימשו בלונדון בזמן הבליץ, נרכשו על ידי היישוב והיו חלק מקו צינור המים שנפרס בנגב ב-1947. אחרי הרכילות המלוכלכת, נציין שקניתי את הספר כחלק ממארז ימי מלחמה של המיזם הקולקטיב הספרותי של ההוצאות העצמאיות. מארז ימי מלחמה, הכולל שלושה ספרים שנכתבו על מלחמת העולם השנייה בידי סופרות.


#ספר קריא, שוטף וגם אם הוא מעט שבלוני בכל זאת מומלץ לטיסה הבאה ללונדון או לסגר בגל השני. ותקנו מההוצאות לאור העצמאיות.


אז ממ"ש - מרחק, מסיכות ושטיפת ידיים, וגם תקת"נ - תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

My love he built a bonny ship and set her on the sea

With seven score good mariners to bear her company.

But there's three score of them is sunk and three score dead at sea

And the lowlands of Holland has twined my love and me

93 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page