top of page
  • בעז זלמנוביץ

מרגלים ומהפכנים


תפוחים וספרים - צלם בעז זלמנוביץ (חיפה 2022)

שוב נערמו בצד השולחן ספרים שנקראו ולא נסקרו, והרי לא סקרת לא קראת. נכון? מתנצל בפני המוציאים לאור על שאני מצופף את השורות, אבל טוב שליש מכלום. לא? גם צריך להמציא תמה משותפת לספרים - הוצאה או נושא. אם כי גם תחת הכותרת 'שונות ואחרים' הדברים מסתדרים. אולי? בכל מקרה שלושת הספרים ברשומה זו די מתכתבים אחד עם השני, והכותרת מספרת זאת.


שער 'פנצ'ו וייה' של ג'ון ריד

נתחיל. ג'ון ריד היה עיתונאי ופעיל חברתי-פוליטי שהקים את המפלגה הקומוניסטית בארה"ב ושזכה לכבוד, אולי המפוקפק, להיקבר בחומת הקרמלין. ריד היה כתב צבאי אמיץ שיצא לסקר מלחמות ומהפכות ברחבי העולם. את פרסומו, כך מסופר לנו, קיבל מסיקור של המהפכה במקסיקו, ובעיקר את המתקוממים כנגד הצבא הפדרלי. בספר 'פנצ'ו וייה - מהפכן רומנטי' (נהר ספרים, 2020, תרגום מאנגלית ואחרית דבר רעיה ג'קסון) הוא מתאר את האיש שהוביל את צבא העולה על מקסיקו סיטי. וייה שודד דרכים שהתקומם כנגד כל שליט, והיווה השראה למורדים, ומקור לאגדות ולבדיות, זוכה לסיקור אוהד של ריד שנפל בשבי דמותו של המהפכן. בכל מקרה הוא מתאר אותו כדמות בלתי מפוענחת המצליחה בכריזמה ובצניעות (אמיתית או מעושה) להוביל אחריה את המתקוממים: "מרתק להתבונן כשהוא מגלה רעיונות חדשים. יש לזכור שהוא לגמרי בור בכל הנוגע לקשיים, למתחים ולתהפוכות של הציוויליזציה המודרנית. "סוציאליזם," הוא אמר פעם כשביקשתי לדעת מה הוא חשב על כך, "סוציאליזם - האם זה משהו שקיים ממש? אני רואה את זה רק בספרים. ואני לא קורא הרבה."[עמ' 40]. תיאור דמות ייחודית. למרות תסמונת שטוקהולם שריד לקה בה, הוא מאיר בסגנון כתיבה מרתק את האיש והתקופה.


שער הספר 'מרגלים' בהוצאת נהר ספרים

הספר הבא גם הוא ממפעלות נהר ספרים. דב שילוח תרגם והקדים את 'מרגלים - שלושה סיפורי מרגלים' (2022). לא מזמן פרסמתי רשומה על ספרי מרגלות, ועכשיו יש לנו מרגלים. האם זה עברו של המו"ל שממריץ אותו לפרסם ספרים העוסקים בריגול? אולי, אך מה שחשוב שההוצאה מחפשת ונוברת במדפים המאובקים של הספרות ושולה פנינים העוסקות בתחום, גם אם לא תמיד כולן מלוטשות. הראשון נקרא 'פארקר אדרסון, פילוסוף'. אמברוז בירס האמריקני [הנה סקירה על ספר נוסף שלו שפורסם בנהר ספרים] שמשערים שהשתתף במלחמת האזרחים, כותב על חקירת שבוי-מרגל על ידי גנרל דרומי. תיאור של ניסיון להשיג מידע, ומאבק מוחות וכוח בין שני הצדדים. בירס מציג דו-שיח של ניסיון לחדור את ההגנה של הנחקר, ואת המעבר להתקפת נגד, ואת הלחץ הפסיכולוגי: "קפטן," הוא [הגנרל החוקר] קרא בהתייחסותו להצדעת הקצין, "האיש הזה הוא מרגל צפוני שנתפס בין כוחותינו כשעל גופו מסמכים מרשיעים. הוא הודה באשמה. מה מזג האוויר?"[עמ' 23]. הסיפור השני הוא ממלחמת העולם הראשונה. 'דוקטור לרטיוס' של ג'ון באקן סופר, היסטוריון וגם מדינאי סקוטי מספר לנו מהלך הונאה ויצירת תודעה מוטעה. זהו תיאור למהלך ארוך טווח של יצירת דמות של הפוך על הפוך, חדירה למעגלי החברה הנכונים בסבלנות ועוד: "זהו האיש המסוכן ביותר בלונדון," הו הצהיר. "ראי נא, מולי, את וחברייך הולכתם שולל על ידי איש זה. אם קיים מרגל גרמני - זה הוא [...]."[עמ' 41]. אבל האם הוא מרגל? והאם הוא גרמני? ומה מטרת הדוקטור? באקן מלמד אתנו פרק קצר בלוחמה פסיכולוגית ובתחבולה. הסיפור השלישי הוא סיפור של החלפת נאמנות ושיטוי בצד השני. פיטר צ'ייני הבריטי שהתמחה בספרי פשע, מתח וריגול, כותב ב'תרמית כפולה ומכופלת' על ניסיונה רואנה לוקציה לורנוב המרגלת [כאן צריך להיות תיאור שלא בטוח שלפי כללי הפוליטיקל קורקט מותר לכתוב היום] לגייס מרגל מהצד השני לצרכי גניבת מסמכים, וכיצד התחבולה מתחבלת לה. מי יתמרן את מי, זו השאלה שצ'ייני מציב ומתאר במקצב מהיר.


שער ספרם של מוריה וארגמן - 'נשף המסכות'

הספר השלישי הוא שיחות אוטוביוגרפיות של מרגל ואיש העלייה שמואל (סמי) מוריה כפי שנרשמו על ידי יוסף ארגמן - 'נשף המסכות - מבצעים ופרשיות במחתרת, בשב"כ וב'מוסד' (מודן ומשרד הביטחון-ההוצאה לאור, 2022). [גילוי נאות קיבלתי את הספר מההוצאה לאור של משרד הביטחון.] מוריה מספר את קורותיו מילדותו בעיראק, עוני, המאבק להשכלה, תושייה בחיים, הצטרפות לפעילות ציונית, הברחת עולים לישראל, הצטרפות לאיסר הראל בשב"כ ובמוסד, הפעלת מסתערבים שאף התחתנו עם ערביות ושאיש, כך נטען, לא ידע על קיומם. סיפור של חלוציות ישראלית בתחום הריגול והביון של מי שלא בא מ"הגמוניה שלא מודעת להגמוניותה", אבל עושה ולא מתלונן. המשך פעילותו בהשתתפות בהקמת התשתית של השב"כ בשטחים שנכבשו ב-1967, תחנות המוסד באירופה ובמקומות נוספים, חיי המפקדה ומה זה אמת ומה זה שקר בעולמות העמומים הללו. עניין מצאתי, כמי שחוקר בשנים האחרונות את מבצע "ליטני", את מעורבותו של מוריה בניסיונות לשחרר את אברהם עמרם שנפל בשבי המחבלים בראשית אפריל 1978. פעילות שעשה כעורך דין מטעם המשפחה. אבל זה יעניין רק אותי. הספר נע ונד לפי השיחות שניהל ארגמן עם מוריה, לעתים חוזר על עצמו ומקשה על מעקב סדר הדברים, אך כל זה לא מפריע לעניין הרב שיש בספר, ולשמיעת הסיפור של החיים הסוערים, המורכבים ומלאי הסוד של מוריה. ספר לחובבי הריגול ולתולדות ההיסטוריה של ארגוני הביטחון הישראליים וגם של יהדות עיראק.


#ספר או שלושה על מרגלים, מהפכנים ועלילות. גם בדיוניות וגם כאלה שהמציאות בהם עולה על כל דמיון. מומלצים.


יש זן חדש BA, הידד לחיידק הקורונה. ואנחנו? נפעיל שיקול דעת, נקרא ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר

הגשר לוהט בעלפון צהריים

הדרך דולגת על נחל פושר

שבין נחלת יהודה ואפרים

לגד ראובן וחצי המנשה.



121 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page