top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה הפואנטה?


שער 'המתכון של רוז'ה' מאת מופסן

שאילתה במרשתת שלחה אותי ל'כאן דרום' ולמדורו של השף מיקי סויסה מלפני שנה, ובו הוא מציע את המתכון לחריימה של ר'וזה חטב. נראה שווה וטעים, אבל אני חיפשתי את תמונת הספרון 'המתכון של רוז'ה' [עם עובד, 1997 [תרגום ואחרית דבר אביבה ברק]) אסופת חמישה סיפורים מאת גי דה מופסן. הספרון נקרא כבר לפני חודש ואולי יותר, אך נשאר בערמת הספרים שקראתי, אך לא סקרתי, והנה אולי אני מתחיל לחזור אליהם. החזרה כמובן מחייבת רענון הזיכרון והמחשבות אודות מה לכתוב. על הספר גם מדבקת 'ספרייה בתחנה' של רכבת ישראל. עניין המעורר געגועים לנסיעות ברכבת, שחודש בדיוק חלף מאז נסיעתי האחרונה. הנסיעות ברכבת הן חלק ניכר מזמן הקריאה שלי, ולמרות שיש זמן רב עכשיו לעשות בו כל מיני דברים, אני חש חסרון במועדי התמקדות בקרונות של רכבת ישראל. כפי שאמר הסלגון - פשוט ליהנות מספר טוב בדרך'. טוב מספיק עם רכבת ושמה תשוקה, ונעבור לספר.


גולש - צלם בעז זלמנוביץ

על פי אתר 'פרויקט הסיפור הקצר', המומלץ ביותר, ואני מסכים למה שכתוב בו על מופסן, לכן אני מקצר במאמצי לחשוב לבד על הנוסח: "בימי בחייו כתב גי דה מופסן (1850-1893) כשלוש מאות סיפורים קצרים, ובסגנונו המובהק הפך לאחד מהכבירים שבאמני הסיפור הקצר. הגוון האירוני של סיפוריו מאפשר להאיר את הנפש האנושית ולמצוא בה צדדים לא מוכרים, מאיימים אפילו, וכך הפערים המתגלים והולכים בין מי שהדמויות מציגות את עצמן בציבור לבין מי שהן לפעמים ממש באמת נתונים במחלוקת ובסכסוך פנימיים. והתוצאה? מחלוקות וסכסוך חיצוניים, כאלה שיוצרים דרמות עלילתיות, קטנות כגדולות, המסתכמות לרוב בתפנית מפתיעה, ממש בסיום". באתר מופיעים שלושה מסיפורי מופסן, אם תקראו בהם, ואולי בסיפור המפורסם 'המחרוזת' תחושו את טעמה של הפואנטה המופסנית. אבל אלה סיפורים נוספים למקובצים בספרון שלפנינו, לפחות זה של לפני.



זריחה? - צלם בעז זלמנוביץ

בספרון חמישה סיפורים. בראשון, 'המתכון של רוז'ה', המספר מבאר לרעו מה הוא המתכון לחיי אהבה שאשתו רומזת עליו מדי פעם. רק נאמר שזה לא מה שהיא חושבת. השני, 'הארון' גם הוא על יחסי איש ואישה, וגם על 'חתול בארון' הנכלא כאשר האישה מביאה גבר או עבודה לחדרה הדל. בשלישי, 'ומה עם הלטינית', תלמיד משדך את מורהו ללטינית עם בת החנווני, והתוצאה?: "הלטינית, אלי שבשמים! הלטינית, אתה מבין, אינה מפרנסת את בעליה!". בסיפור הרביעי 'בומבאר' יש היפוך יוצרות בין הגבר ובין האישה. כאשר בומבאר ש"מלידתו ניחן בכשרון בל ייאמן שלא לעשות מאומה ותשוקה אדירה שלא לבגוד בייעודו זה" לוכד ברשתו אישה אנגליה עשירה, אך ממשיך לחפש עגבים מבלי לסכן את פרנסתו. הסיפור האחרון הוא שונה באופיו, ובו אופיו האמתי של שופט מכובד מתגלה ברשימותיו לאחר מותו. זה סיפור בעל אופי שונה מארבעת הראשונים, אבל מעורר מחשבה אודות מה הוא האופי האמתי של האנשים, אם קיים שכזה, והיכן בנפשם נמצא 'משוגע'.


#ספר חמישה סיפורים קצרים, מדויקים, משעשעים ובעלי פואנטה. הזדמנות מצוינת להכיר את מופסן. מומלץ.


שמתם מסיכה, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר, מיבשת אחרת.



154 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page