top of page
  • בעז זלמנוביץ

כדור הארץ שטוח - אמת או שקר?


שער 'הכפר שהחליט שכדור הארץ שטוח' מאת רודיארד קיפלינג

יש כאלה שמאמינים שכדור הארץ שטוח. נדמה לי שלא מזמן היה דיון [כמה שדיון יכול להיות דיון במרשתת] האם מותר או אולי רצוי או לא לתת לתומך התאוריה שכדור הארץ שטוח להרצות בבית ספר [הנה זה]. העניין הזה דומה גם למתנגדי האבולוציה, המשתמשים בטענה המופרכת ש'האבולוציה' היא רק תאוריה. נכון, אבל השאלה היא כמובן מה המשמעות של 'תאוריה'. טוב לא נכנס לכך כאן, אני לא יכול להחליף את קרל פופר, ואני גם רוצה להתמקד בסיבה שלשם שמה התכנסנו בפוסט זה. ספרו של רודיארד קיפלינג - 'הכפר שהחליט שכדור הארץ שטוח' (נהר ספרים, 2020 [תרגמה רעיה ג'קסון]). עוד רגע, שכחתי מושג נוסף שצריך להתייחס אליו לפני שנכנסים לעלילה - חדשות כזב או פייק ניוז בלעז. חלק מהציבור חושב שחדשות הכזב, כמו טרנדים אחרים הם המצאות של העת החדשה, אבל, כמו שאמר לי אחד ממורי, שום דבר לא חדש, במיוחד בכל הכרוך או קשור להתנהגות בני האדם כפרטים או כקבוצה.


מנזר חרב בוולס - צלם בעז זלמנוביץ

לא כל כך חשוב איזה סוג של חדשות כזב מיוצגות בסיפור המשעשע אך הנוקב של קיפלינג. כן זה אותו קיפלינג של הסיפורים הקולוניאליסטיים כמו 'ספר הג'ונגל' או 'קים', והשיר המצוטט יתר על המידה 'אם'. הפעם קיפלינג איננו מרחיק מלונדון. טיול חברים בתחילת המאה הקודמת הופך למאבק עם כפר, או יותר נכון עם השוטר מחלק הדוחות והשופט גובה הקנסות ולבסוף עם התושבים הלועגים ל'עירונים'. הנקמה לא מאחרת לבוא, והיא הולכת ומתרחבת ואולי גם מאבדת שליטה בתוך חבורת הנוקמים המתרחבת גם היא. שיתוף פעולה עם אמרגן שחלק ממופעיו כרוכים בנשים יפות מוביל עריכת משתה לתושבי הכפר ‘ארוחה לחמש מאות ומשקאות לעשרת אלפים’. במהלכו החבורה משכנעת את תושבי הכפר להצביע שכדור הארץ שטוח. ההצבעה הגורפת מתפרסמת בעיתון-הזבלון שבשליטת אחד הנוקמים, וכאן הבשורה מתפרסמת ברחבי הממלכה, העיתונים האחרים מתחרים בפרסום הידיעות ובהמצאתם. גם התרבות העממית משתתפת בהפצת הידיעה: שיר נכתב ומשולב במחזה, אגודת 'השטוחים' מצטרפת, סיורי תיירות וגם הפרלמנט מעורב ושאילתות נשאלות. בקיצור הנקמה מתוקה?

דלת בוולס - צלם בעז זלמנוביץ

כפי שכתבה המתרגמת בפתח הדבר: "נדמה שאין לקיפלינג פרות קדושות. חיצי הביקורת והלעג שלו נשלחים אל העיתונות, בתי המשפט, הפוליטיקה והפרלמנט, הפרסום, ואפילו קסמה המגי על אילי המדיה של רגל שמאלית חשופה. בתחכום מעודן הוא אינו חס אפילו על גיבורי סיפורו." גם אם נדמה שקשה לעקוב אחר הטיפוסים האנגלים האקסצנטריים שקיפלינג שוזר בעלילה, ואחרי התרבות האנגלית של טרום מלחמת העולם הראשונה, המאמץ הקל הזה שווה, ושוב ניתן ללמוד שהאדם צפוי וקבוע ורק האמצעים לשטות בו משתנים.


#ספר שבהומור חד ואכזרי מסביר את טבע האדם וגם את טפשת ההמונים. מומלץ. ואם הגעתם עד לכאן מזכיר לכם לקנות מהוצאות הספרים הקטנות ובמקרה הזה מנהר ספרים הנהדרת.



תקראו ותהיו נחמדים, אלה הן חדשות האמת.


ויש גם שיר

Whistling tunes we hide in the dunes by the seaside

Whistling tunes we're kissing baboons in the jungle

It's a knockout


146 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page