top of page
  • בעז זלמנוביץ

ווריאנט בריטי


שער 'סוסים איטיים' של מיק הרון

כאשר אחת מההוצאות לאור העצמאיות שאני עוקב אחריהן וקונה רבים מהספרים שהיא מוציאה הופכים לרבי-מכר זוטא, או קצת יותר בקנה המידה ישראלים, אני שמח פעמיים. פעם אחת על כך שאותו מו"ל או מו"לה יזכו לפרנסה, ופעם אחת נובעת מכך שכפי שכבר למדתי, אותו מו"ל או מו"לה ישקיעו חלק ניכר מהכנסות מרב-המכר ביצירת ספרים נוספים - יקנו זכויות, ישלו לתרגום, לעריכה, לעיצוב ולשאר השותפים בהבאת ספר לעולם. אין לי כמובן את הידע או החוש לדעת מה יהיה רב-מכר, אבל נראה לי ששי סנדיק המו"ל של 'לסה' הצעירה בת השנה, הולך לעשות זאת עם 'סוסים איטיים' של מיק הרון (לסה, 2021 [תרגום נהדר של נעה שביט]). אולי כבר היה ל'לסה' להיט עם 'מציאה' גרהם נורטון? לא יודע אבל אני מקווה ש'סוסים איטיים' יהיה כזה ויאפשר לסנדיק להמשיך ולהוציא, לפחות עבורי, את הספרות הצפונית הנהדרת מאיסלנד, אירלנד ואנגליה (למשל - שחפים בסערה; פשעים זניחים; בין חורבות ליבי; ועוד). ו'סוסים איטיים' הוא כבר רב-מכר באנגליה, למרות פתיחה איטית, ומתוכננת סדרת טלויזיה בעקבות סדרת הספרים 'בית סלאו' שספר זה הוא הראשון שבהם.


ארוחת בוקר אנגלית - צלם בעז זלמנוביץ (וולס, 2017)

הרון כתב ספר מתח-ריגול-סיכול טרור שגיבוריו הם אנטי לבונד ולסמיילי. הם מפסידנים זנוחים שהוגלו ל'בית סלאו', אליו מושלכות השאריות הכושלות של MI5, שרות הביטחון הכללי הבריטי. אותם סוכנים אשר פישלו, נכשלו או הוכשלו, הפכו למעמסה על משהו בכיר מהם או סתם נעשו אלכוהוליסטים. במרשתת מופץ סרטון בו מאיימים חברי ארגון קיקיוני של 'העליונות הארית' הבריטית לערוף את ראשו של בחור צעיר בעל ייחוס, כך יסתבר במהלך הקריאה. במקביל מתוארת העליבות של שוכני 'בית סלאו' ואנחנו מתוודעים לאסופת הדהווים שהושלכו על מנת שירקבו ויפרשו מתי שהוא מרצונם. הם מונהגים על ידי כבשה, ג'קסון לאמב. מכריס, מלוכלך, בודד, בעל פה מזוהם וכבוי שהיה כנראה מהסוכנים הבכירים אבל הוגלה. עוד בסוסים קתרין סטנדיש בעברה עוזרתו הצמודה של ראש הארגון לשעבר, אלכוהוליסטית לשעבר, כמו כולם סופרת את השניות בבדידות בעבודה על מנת לשוב לגלמדות בבית; הו, יליד סינגפור, אשף המחשבים החודר לפרטיות כולם, אבל לא מצליח להבין מדוע "הוגלה"; ריבר, שכשל במבחן המסכם או אולי הוכשל, אבל למזלו הוא נכדו של אחד האגדיים בארגון; ועוד כמה דמויות שאנו לומדים להכיר בדרכו הערמומית והצינית של הרון. האם בשעת הכושר הם יצליחו לעמוד במשימת הארגון:

"the protection of national security and in particular its protection against threats such as terrorism, espionage and sabotage, the activities of agents of foreign powers, and from actions intended to overthrow or undermine parliamentary democracy by political, industrial or violent means".?


זהירות - צלם בעז זלמנוביץ (וולס, 2017)

אבל מי יצר את האיום על הביטחון הלאומי? האם מדובר על עיתונאי שדעותיו נחשפו כגזען ומשום מה הוטל על 'בית סלאו' להשיג ממנו מידע או אולי משהו שחותר לצמרת? מי מושתל של מי? ומי רקח את עריפת הראש שעלולה לצאת משליטה? והאם אסופת המנודים תצליח להתאחד תחת הנהגתו של האיש שמסתבר שהוא נציג הגוורדיה הישנה וקצת יותר ממה שהוא נראה. אגב את לאמב צפוי לגלם בסדרת הטלוויזיה גארי אולדמן הנהדר שגילם את סמיילי של לה קארה ב'חפרפרת' (2011). דמות אולי הפוכה מלאמב של הרון שפועלת ב-MI6, אבל גם היא חוזרת לסייע להתרת התסבוכת. בכתיבתו של הורן 'סרקזם הוא שם המשחק' כפי שכתב ירון פריד במעריב. אבל זו לא סתם ציניות, זו רשעויות שנכתבות בצפיפות ובקצב גבוה, ונארגות לכדי עלילה מעניינת שפועלת בהתאם ל'חוקי לונדון' בניגוד ל'חוקי מוסקבה' של הדורות הקודמים. ביחד עם שיטת המוטיבציה השלילית של לאמב, אנחנו, ביחד עם הסוסים האיטיים הופכים לצוות שאולי יצליח, או לפחות האור בעיניו ידלק והוא יהנה לפעול. הדיילי טלגרף כתב, במבואה שעל השער: "אחד המותחנים הטובים ביותר בכל הזמנים". אין לי מושג. לא קראתי את כל המותחנים ואני לא יכול לשפוט בסוגייה, אבל זה בהחלט מותחן מצוין ושונה.


#ספר על צוות דחויים המתעורר להציל את האומה. באמצעות ציניות בריטית מצוינת וקצב גבוה מצליח הרון ליצור ספר מצוין. מומלץ ביותר לחובבי הסוגה, הרוצים לקרוא עוד אנטי-גיבורים נהדרים. אני כבר מצפה לספרים הנוספים של הסדרה. תקנו ותקראו מההוצאות לאור העצמאיות.


דרכון ירוק, גשם ושלג, מסיכות וקריאה - תהיו נחמדים.


ויש גם שיר. טוב זה היה מתבקש

Iron-clad feather-feet pounding the dust

An October's day, towards evening

Sweat embossed veins standing proud to the plough

Salt on a deep chest seasoning

593 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page