top of page
  • בעז זלמנוביץ

השבט יאמר את דברו - על לכידות חברתית ופוסט טראומה


מהו שבט? מה המשמעות של חיים בשבט? סבסטיאן ג'ונגר (Sebastian Junger) חושב שמדובר באנשים שאנחנו מחוברים אליהם ומחויבים בחיינו אתם ועבורם. בעבר השבטים האינדיאנים והדומים, וכיום זו פלוגת הלוחמים. הוא כתב על כך ספר קצר ומרוכז - “Tribe: On Homecoming and Belonging (4th Estate, 2016). יותר מכך הוא טוען שהחברה המודרנית והוא מתמקד בחברה המערבית המודרנית, בארצות הברית, אבל לא רק. תופעות של חיים מבודדים, בקושי משפחה, אבל הפירוד בחברה - אנחנו והם [ימין ושמאל; יהודים וערבים; חילונים ודתיים; אשכנזים ומזרחיים...רגע רגע מדובר בארה"ב... תשכחו את מה שכתבתי] גורם לקריסת הלכידות בחברה, לבדידות ולחוסר תמיכה של הסביבה, של הקהילה, של השבט.


אבל יותר מכך. ג'ונגר קושר את אובדן הלכידות החברתית למצוקת החוזרים מהקרבות - הווטרנים - של המלחמות האחרות של ארה"ב ולאי התגברות על הפרעת הדחק הפוסט-טראומה (PTSD). לטענתו, הסיוע לנפגעי, לפצועי PTSD הוא לא רק פסיכולוגי אישי וקבוצתי, ותרופתי אם נדרש, אלא שבטי. בכך הוא מתכוון לקהילה באופן כולל. לאופן שבו החברה מקבלת אותם (הדברים מתוך המאמר מניו-יורק טיימס):

"do you make veterans feel that they are returning to a cohesive society that was worth fighting for in the first place?"

ג'ונגר הוא עיתונאי מיומן המסקר כבר שנים רבות מלחמות וקרבות. בוסניה, ומלחמות ארה"ב של שני העשורים האחרונים (למשל Restrepo), והוא מגלה שחווה PTSD למשך מספר חודשים בעקבות כך. המבט של ג'ונגר הוא אנתרופולוגי במהותו, הוא משתמש במחקרים (למשל מחקריו של ראובן גל על טראומות בעקבות מלחמות ישראל) ודיבר עם מומחים, חיילים ודוד אינדיאני. אני לא מומחה ולא יכול לשפוט את הנכונות של דבריו, אבל הם מוגשים בפשטות יחסית ומבהירים את הקשר, לדעתו, בין שאר הדברים, שלוש תופעות בארה"ב המחלישות או מעכבות את תהליך השיקום [מילה גרוע, אשמח לאחר] של נפגעי PTSD. האחד, כאמור, חוסר הלכידות החברתי; השני, תפיסת הווטרנים את עצמם כקורבנות; והשלישי, התחושה של החוזרים מהמלחמה שהם בלתי נחוצים לחברה:

It’s a formula for deep despair. “Today’s veterans often come home to find that, although they’re willing to die for their country,” he writes, “they’re not sure how to live for it.


[תמונת העטיפה היא של Private Chris MacGregor, 24. מתוך סדרת הצילומים של Lalage Snow בה צילם חיילים לפני היציאה למרחב לחימה, במהלך הפעילות ובשובם - We Are The Not Dead]


#ספר על החברה של ימינו, ועל האנשים הנשלחים להגנה עליה, ועל האופן שבו מקבלים אתם חזרה. גונגר יודע לכתוב, וזה מעורר מחשבה. מומלץ.


מה נגיד? תהיו מלוכדים, תקראו ותהיו נחמדים.


אני לא בטוח שבא לי לשיר אחרי ספר שכזה, אבל בכל זאת


148 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page