top of page
  • בעז זלמנוביץ

המלכודת הקטלנית מכולן


שלמה אהרונסון מתאר בחדות את המלכודת הבלתי ניתנת לפריצה בה נלכדו היהודים בתקופת השואה - 'המלכודת הנאצית' (אוניברסיטה משודרת, 2011). כבר קראתי וסקרתי את ספרו של אהרונוסון אודות מלחמת העולם הראשונה שיצא גם הוא במסגרת האוניברסיטה המשודרת. שם גם ציינתי שאני זוכר בהנאה גדולה את הקורס אודות השפעת הגרעין על האסטרטגיה במזרח התיכון, ואת עומק ורוחב ידיעותיו וסגנונו המיוחד. כאשר אני קורא את הדברים אני שומע את חיתוך קולו. אבל זה לא העיקר כאן.


אהרונסון שואל שאלה קשה ביותר: האם משהו יכול היה לעשות דברים אחרים על מנת למנוע את הרצח של ששת המיליונים? האם בעלות הברית יכלו לפעול אחרת. לפתוח את הדלתות להגירה יהודית? האם העובדה שלא הפציצו את אושוויץ היא תוצאה של מחדל? האם הנהגת היישוב בארץ ישראל לא זנחה את יהודי אירופה בשעת אסונם? האם יהודי אירופה עצמם יכלו לנהוג אחרת בזמן אמת?


בעלות הברית, לפי אהרונסון, נלכדו גם הן במעגל המטורף שבו כל פעולה למען היהודים, תוביל להצדקת הטיעונים הנאצים שמדובר ב'מלחמה יהודית': "זוהי הסיבה העיקרית לשתיקת מדינות המערב בזמן המלחמה בכל הקשור לשואה, שתיקה שהייתה, ללא ספק, תוצאה של החלטה קרה ומחושבת שלא לאפשר לנאצים להעמיד את הנושא היהודי במרכז המאבק בהם...". בעניין הנהגת היישוב, אהרונסון טוען שזו למרות חולשתה המדינית, הכלכלית ושלא לומר צבאית, עשתה, כאשר הבינה את האסון, את מיטב יכולתה באותה עת, והוא מתאר בקצרה ניסיונות כושלים אלה.


דיון מיוחד מוקדש לפוליטיזציה ולמשפטיזציה של "הדיון ההיסטורי על השואה, לקחיה ומשמעויותיה, [זה] חורג בישראל לעיתים קרובות מממדיו ההיסטוריים וסופח אל עצמו היבטים פוליטיים עכשוויים, שיש בהם כדי לרדד אותו ולפשטו, ולהפכו לקרדום לחפור בו כדי להצדיק השקפות ואינטרסים פוליטיים". הזילות שאהרונסון כתב עליה ב-2011, כבר ירדה מתחת לשווי המארק הגרמני לפני מאה שנים. כדוגמה לכך הוא משתמש בדוגמת משפט קסטנר. לטענתו, קסטנר עשה את המיטב שביכולתו, ולא "מכר את נשמתו לשטן". אני משתכנע מדבריו של אהרונסון.


אהרונסון, מסיים את המסע המרתק והקשה של ספרו, באמירה על דבריו של אלברט שפאר, שר החימוש הנאצי אותו ראיין בכלא: "בסופו של דבר צדק אולי בדבריו דווקא אלברט שפאר, אותו פאוסט שמכר באמת את נפשו לשטן, אשר הבין כי כאשר מעצמה בעלת עליונות טכנולוגית וצבאית מוחלטת גומרת אומר להשמיד מיליוני גברים, נשים וטף - שאין בידיהם האמצעים להתגונן ואשר בינם לבין עצמם אין הרבה מן המשותף - נחרץ דינם למוות ואין עוזר."


#ספר מרתק על המעגלים שנסגרו על יהודי אירופה והובילו לרציחתם. היבטים שונים ומגוונים המוסברים באופן בהיר ונהיר. מומלץ למתעניינים בהיסטוריה של העולם ושל היהודים. [אני ממליץ גם על ספר נוסף מבית האוניברסיטה המשודרת של בעז נוימן - היסטוריות חדשות של הנאציזם, שקראתי לפני מספר חודשים].


בכל מקרה אני לנו ברירה, לקרוא, ללמוד ולהיות נחמדים.


ולמרות הכל יש גם שיר על תקופת תקומתנו.

68 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page