top of page
  • בעז זלמנוביץ

הטובים לטיס, המצוינים לתכנון


שם הספר וכובע טייס
שער ספרו של מאיר פינקל - 'מפקדת חיל-האוויר'

חיל האוויר הישראלי ידוע בעיקר בכתיבה על עצמו, כמובן בנוסף ליכולותיו המצוינות. הנה רק לכבוד חגיגות הפרידה של מפקד החיל היוצא פורסם שהחיל הפיל באמצעות אף-35 כטמ"מים איראניים שנועדו לתספק את החמאס במשהו, כנראה אקדחים. ספרי יוצאי החיל חלקם ביקורתיים כלפיו, וחלקם מלטפים, אבל הם מבפנים. אחת הסיבות למיעוט הכתיבה מבחוץ על חיל האוויר, היא הנוהג שלו להחזיק את החומרים קרוב לחזה ובעיקר בארונות נעולים. והנה לאחרונה פורסמו שני ספרים שנכתבו שלא על ידי יוצאי החיל. האחד, עוסק בחיל האוויר במלחמת יום הכיפורים נכתב על ידי אורי בר-יוסף, והוא מעורר מחשבה וגם הצית את זעמם של חלק מוותיקי הטייסים - 'מלחמה משלו'. הספר השני נכתב על ידי מאיר פינקל. תא"ל (במיל') ובעל מספר תארי ד"ר, פינקל אמנם איש המערכת, אבל איננו איש חיל האוויר, ולכן ספרו 'מפקדת חיל האוויר - תהליכי בניין הכוח ופיתוח התכניות להפעלתו' (מודן, מרכז דדו ומשרד הביטחון-ההוצאה לאור, 2022) נותן מבט חיצוני - לעתים ביקורתי ולעתים פחות. הספר הוא חלק מסדרת ספרים העוסקים במפקדות הבכירות של צה"ל ובאופנים בהן הן פועלות. הספרים הקודמים - 'הרמטכ"ל' ו'המטכ"ל' - מומלצים גם הם לחובבי הסוגה שתיכף ננסה להגדירה.


חיפושית יושבת על קוץ
חיפושית על דרדר - צלם בעז זלמנוביץ (2018)

בטרם נסקור, רק גילוי נאות או בעצם כמה - את הספר קיבלתי, את פינקל אני מכיר שנים רבות, וגם קראתי את הספר כטיוטה והערתי את הערותיי עליו. אז על מה הספר אם הוא לא עוסק בתיאורי קרבות כלבים באוויר כדוגמת ספיטפייר מעל מלטה, או בעלילות המפציצים וברעם המנועים? הוא עוסק בתרבות הארגונית ובאופן שבו פועלת מפקדת חיל האוויר אשר נדרשת לתכנן למרחקים בזמן ובמרחב, באופן בו חושבים אנשי החיל במפקדה, ובתרבותו הארגונית. רגע, רגע. לפני שאתם עוזבים אותי ואת ספרו של פינקל, מדובר על ספר לא קל לקריאה, אבל חשוב מאין כמהו להבנה איך פועלת המכונה הזו. פינקל מנצל היותו איש המערכת וחושף חומרים שעד כה לא ראו אור, ולאחר מכן מנתח את המאפיינים של חיל האוויר [ורסטיליות וגמישות בהפעלה; שליטה מרכזית וריכוזית; פעולה התקפית במאפייני פשיטה; דומיננטיות הטכנולוגיה; ומחויבות למיומנות ולשמירת כשירות גבוהה]. פינקל מתמקד באופן שבו משתנה תפקודו ומיקודו של החיל בעיקר בין המלחמות שבהן נבחנים השינויים. כך הוא בוחן האם כניסת מטוסים שאינם מטוסי קרב לבד, אלא כאלה דואליים וממוקדים בהפצצה, או כניסת המטוסים ללא טייסים, השתנות המשימות וגם שילוב מרכיבים נוספים כמו חקר ביצועים, לוחמה אלקטרונית, ואף יכולות של פגיעה מעבר לאופק וללא קשר עין למטרה השפיעו על התרבות הארגונית ועל האופן שבו מתנהל החיל. הדברים מוצגים באופן סכמטי בפרק הראשון [ראו תרשים בעמ' 13]. ניתן לומר שפינקל כמעט לא משאיר זווית אפשרית בהשפעות על התרבות הארגונית של מפקדת החיל. למשל הדומיננטיות של מפקד חיל האוויר הוא הוא מח"א עליה [עמ' 64-61], כפי שמראה גם בר-יוסף כאשר הוא צולב את בני פלד מח"א ב-1973.



פריחת האפרסק - צלם בעז זלמנוביץ (חיפה 2022)

זה פרק לא קל לצליחה אבל חשוב כדי להבין את מקרי הבוחן שמציג פינקל בפרקים הבאים. כאמור פינקל עוסק פחות בביצוע אלא בעיקר בבניין הכוח - שם כולל לפיתוח התפיסה המבצעית הרלוונטית, לפיתוח ורכש האמל"ח המתאים, לאימונים הממוקדים, ותכנון הדקדקני שהקדים את הפעולה. כך למשל בדרך הארוכה למבצע 'מוקד' - מופע הפתיחה המרהיב מבצעית - שארכה כחמש שנים משנת 1962 [פרק 2]. זו דוגמה להצלחה, אבל גם כישלונות מנותחים. למשל פיתוח המענה לטילי הקרקע-אוויר ולתקיפת שדות התעופה מ-1970 סיום מלחמת ההתשה ועד 6 באוקטובר 1973. ניתן לקרוא על כך במאמר שפרסם פינקל בגיליון השלישי של כתב העת של המחלקה להיסטוריה של צה"ל 'יסודות'. מקרה זה מצביע על חולשה של החיל בהתעמקות ובהבנה של התנאים המדיניים והאסטרטגיים הנדרשים לביצוע תכניותיו באופן מיטבי (מכה מקדימה). שני פרקים באים בעקבות המשבר של 73 - ההכנות להשמדת הטילים הסוריים ב-1982, במבצע "ערצב 19". בניין כוח שהביא להישג המרשים. זה תהליך שערך תשע שנים וכלל פיתוח אמל"ח חדשני, אימונים מדמי מציאות ותרגול מערכתי של כלל המערכים המשתתפים, כפי שידע ויודע חיל האוויר לעשות. העניין השני הוא השתתפות חיל האוויר בקרב היבשה והעליות והירידות בתחום זה. שאר הפרקים נוגעים לחיל האוויר בעת היותר חדשה וכיצד ידע או התקשה להשתנות ולהתאים עצמו: לחימה בטרור; מעבר להגנה אווירית; תקיפה בשטח בנוי והגדלת הספקי התקיפה כנגד ארגונים הפועלים במאפייני טרור וכמובן אי אפשר בלי המב"ם. מקרי הבוחן תומכים את הניתוח של פינקל, וכמובן מאפשרים לקוראים או לחוקרים הבאים לערער עליה. זה גם יתרונו של הספר בהצגה הגלויה יחסית של מאחורי הקלעים של הפצצות.


#ספר מקצועי על חיל האוויר, ניתוח של תרבות הארגונית שלו ותיאור של האופן בו הוא פועל. ספר חשוב לרוצים לדעת כיצד זה עובד. חובה לאנשי החיל והצבא, מומלץ למתבונן הסקרן אשר מוכן להשקיע מאמץ.


עוד שבוע במלחמה הפוטינית-אוקראינית, אל תשכחו שהקורונה עדיין כאן, ולכן תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

Oh Odessa, goodbye Odessa,

I will miss you so much, I will never forget you,

Farewell my friends, Let's shout together:

Odessa Mama, I love you so much!

283 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page