top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה עף גבוה ומטיל פצצות?


שער ספרו של טל טובי - 'בז להיסטוריה'

כאשר אתה חוקר משהו תמיד תמצא איך לקשר את מושא המחקר שלך לכל דבר. אני עסקתי בחודשים האחרונים במבצע "ליטני" (מארס 1978). והנה בעת האחרונה מצאתי את עצמי קורא ספרים על מטוסים, ואני בכלל חי"רניק בנשמתי. טוב, זה לא רק מטוסים אלא על מטוסי קרב. הנה ספרו הפולמוסי של אורי בר-יוסף על חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, שמעורר תאוצות G חדות ואמוציות עזות אצל ותיקי החיל. חלקם טוענים שבר-יוסף סימן את המטרה וירה רק את מה שמתאימים לתזה שלו, אבל זה לא מה שעושה חיל אוויר טוב? בכל מקרה לאחר מלחמת יום הכיפורים והשבר הכללי בצה"ל ובחיל האוויר, פנה האחרון להצטייד במטוסי הדור החדש ורכש את מטוס ה-F-15 "איגל" (Eagle) שאב הטיפוס שלו טס לראשונה ב-1972. חיל האוויר הישראלי הצטייד במחצית שנות ה-70 במטוסים הללו בתחילה אף בארבע מטוסי טרם ייצור סדרתי, גרם לנפילת הממשלה, וטייסת 133 טסה את טיסותיה המבצעיות הראשונות על גבי מטוסי אף-15 במבצע "ליטני". אז אחרי שהצלחתי לשלב את מבצע ליטני בפוסט, אני יכול לפנות לספר - 'בז להיסטוריה - פיתוחו והגדרת מאפייניו הקרביים והמבצעיים של ה-F-15' שכתב טל טובי (מודן, משרד הביטחון ומערכות, 2021).


כסאות - צלם בעז זלמנוביץ (עין צורים 2021)

נתחיל בזוטות, מדוע נקרא המטוס 'בז' ולא 'עיט' כפי שמתחייב מתרגום 'איגל' לעברית. הסיבה היא כבמחצית שנות ה-70 עדיין שוטטו בשמי הארץ מטוסי הסקייהוק, שזכו בשם "עיט" כאשר הגיעו לקנן בבסיסי חיל האוויר. אבל אלה באמת זוטי זוטות, ואילו הספר עוסק ברמה האסטרטגית הבכירה ביותר אשר השפיעה על האופן שבו חשבו בארצות הברית על הלוחמה האווירית בעיקר מסוף מלחמת העולם השנייה, דרך המלחמה הקרה והמלחמה בווייטנאם. אין בספר ניתוח טכנולוגי של תכנון ופיתוח המטוס, ובחינת התעשייה האווירית שבחוף המערבי כפי שיש, למשל, בספרו של פיטר ווסטוויק על פיתוח מטוסי החמקן, אלא עיסוק בתפיסות לאומיות, עקרונות ותיאוריות של לוחמה אווירית, פוליטיקה ארגונית, ולימוד לקחי מלחמות ותחרות בין מעצמות. כלומר, מה שניתן ללמוד מהספר הם לא עקרונות אווירודינמיקה או פתרונות הנדסיים, אלא מבט כולל וחשוב ביותר לקובעי המדיניות ולעוסקים בקבלת החלטות בבניין הכוח, שכן כיום בתחום המטוסים, ולא רק בו, נדרשות שנים רבות לפתח דור חדש או אפילו מטוס חדש. ההחלטות לכן צריכות לצפות פנים עתיד די רחוק.


השתקפויות - צלם בעז זלמנוביץ (תל אביב 2021)

טובי פותח את הספר, בפרק אודות התיאוריות הצבאיות על הכוח האווירי והשליטה באוויר. אתם בוודאי יודעים - דואה, מיטשל, בויד ואחרים, והרעיונות אודות תרומת הכוח האווירי לניצחון במלחמה, האם הוא יכול לבדו, האם הוא מסייע לכוחות היבשה, ומה צריך לעשות בתחילה, ואיך להשיג עליונות אווירית. הדבר מעיד שמדובר בספר שמאפייניו הם מחקר אקדמאי עמוס מקורות והערות שוליים. כך גם הפרקים הבאים עמוסי מידע ומנומקים. הפרק השני עוסק באסטרטגיות הביטחון הלאומי של נשיאי ארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה (אייזנהאואר, קנדי וג'ונסון) והחשיבה האסטרטגית על מלחמה גרעינית וכיצד עניינים אלה גרמו לדומיננטיות של פיקוד האוויר האסטרטגי בתוך חיל האוויר האמריקני וכיצד הדבר השפיע על פיתוח המטוסים - מפציצים כבדים ומטוסי הקרב לליווי. גם השפעת האיום הסובייטי, המטוסים ויצירת מערך ההגנה האווירית המשולב תותחים, טילים, מטוסים ברבדים שונים מכווני מכ"ם ועוד מוצגת (פרק ד). פרק חשוב מציג את המאבק על העליונות האווירית במלחמת וייטנאם שהדגימה את החולשה היחסית של מטוסי וטייסי ארה"ב, והוא גם דוגמה למאבק של אמצעי נגד אמצעי נגד אמצעי וחוזר חלילה. לא תמיד העליונות הייתה בצד האמריקני. פרק ו' עוסק בזירת מאבק נוספת על העליונות האווירית - המזרח התיכון ובחיל האוויר הישראלי במלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים, ומה נלמד מכך בהקשר התפיסתי והשפעה המתבקשת על פיתוח ה-F-15. הפרק האחרון עוסק בפיתוח המטוס עצמו ובהיסטוריה המבצעית הראשונית שלו. מה שמכונה על ידי טובי יצירת השילוב של 'הקשת, החץ והקשת': הקשת - יצירת מטוס בעל יכולת להילחם בטווחי הנכונים תחת מעטה מכ"מי ולוחמה אלקטרונית לצורכי איתור אויב והגנה; חץ - פיתוח טילי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע; והלוחם-הקשת - אימון הטייסים ללחימה אווירית ומיומנות הפעלה המטוסים והטילים. עניין שטובי מדגיש את חשיבותו ושנלמד על ידי חיל האוויר של ארה"ב גם מישראל. בהקדמתו לספר כותב תא"ל (במיל') ד"ר מאיר פינקל חוקר בכיר במרכז דדו: "הספר חשוב לכל מי שעוסק בבניין הכוח הצבאי, בעיקר ברמות הבכירות". לטעמי יש חשיבות לקריאה בספר גם לזוטרים יותר שהם בדרך למעלה, ולא רק בחיל האוויר.


#ספר היסטוריה על הדרכים והמחשבות לפיתוחו של שליט האוויר בעשורים האחרונים. מומלץ לא רק לאנשי האוויר, ולא רק לדרגים הבכירים, אלא לכל מי שמתעניין בביטחון וצבא.


יש תקציב, זה טוב או רע? לא נורא, נקרא ונהיה נחמדים.


ויש גם שיר

When you're falling awake and you take stock of the new day,

and you hear your voice croak as you choke on what you need to say,

well, don't you fret, don't you fear,

I will give you good cheer.





324 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page