top of page
  • בעז זלמנוביץ

האבירות מחייבת


שער ספרה של ברין גרינווד - השבועה הנמהרת שלנו

בניגוד לספר הקודם שעם עובד שלחו אלי וסקרתי - 'סיפורו של ניצול' - שאני מניח שהייתי קונה רק מהסיבה שגבריאל גרסיה מארקס חתום עליו, את 'השבועה הנמהרת שלנו' מאת ברין גרינווד (עם עובד, 2020 [תרגום מרב זקס-פורטל]) כנראה שלא. מכמה סיבות. [1] לא הכרתי את הכותבת. זו אמנם סיבה קלושה, אבל לרוב אנחנו מעדיפים לחזור אל המוכר; [2] הכתובת שמופיעה על הכריכה: 'מחברת רב-המכר כל מה שקרה שם באמת'. יש לי רתיעה מהצהרות שכאלו. האם זה מסוג הספרים והמחברים שצריכים שימכרו אותם בזול? הנה את גרסיה מארקס לא מכרו לנו כך. הדבר כרוך גם מדחייה שגרמו מרבית הספרים שקיבלתי עת הייתי חבר במועדון הקוראים של ידיעות ספרים לפני כמה שנים, ואשר היו רבי-מכר לאחר מכן; [3] שער הכריכה שמרמז, לתחושתי, על עודף קיטש. אז כנראה שהייתי מדלג על הספר במידה והייתי תר אחר ספר חדש באחת מחנויות הספרים. אז למה אני חושב שאפשר לקרוא את הספר בכל זאת? ולו רק מהרצון להימלט מהמציאות [אסקפיזם]?

אגרנות - צלם בעז זלמנוביץ

כי גרינווד למרות העלילה האמריקנית עם הסוף הטוב הידועה מראש שהיא יוצרת, זו שעל פניו נראית כמתאימה לקטגוריית הסרטים הרומנטיים הקלילים ב-VOD, משלבת את השונה, את הקשה, את המורכב והעלוב שבארצות הברית של אמריקה. היא באה מהמקומות הללו, ולכן היא משלבת בין המציאות לאגדתית. הסיפור הנכתב והמתואר בקולות שונים הוא מפגש בין שתי דמויות עם 'שונות'. זי היא בחורה גבוהה, ג'ינג'ית, צולעת שבאה ממשפחה בקצה - אב ישב בכלא שנים רבות, אם לא מתפקדת ואגרנית כפייתית ואחות שמסתבכת עם גברים. גם זי עצמה לא למדה הרבה בבית הספר, מתקיימת ממלצרות ומהברחת סמים. הקונטרה לזי הוא ג'נטרי. הנמצא היכן שהוא על הספקטרום, שומע קולות המייעצים לו והמסכסכים אותו עם עצמו. ג'נטרי מחשיב עצמו כאביר בימי הביניים עם כל החבילה - מדבר אנגלית של התקופה [מעניין איך זה במקור], בונה טירה ומתאמן בחרב ובקשת. הוא מחליט שזי היא הליידי שעליה עליו להגן והוא נשבע לעשות זאת בכל מחיר. הסתבכות אחותה של זי בחטיפה מגלגלת את העלילה, לחקירות משטרה ולמרדף, למפגש עם הדמויות הסטראוטיפיות הנחוצות לתסריט, וכמובן למאבק ההרואי, להקרבה, ולפיוס ולהשלמה.


על הספסל - צלם בעז זלמנוביץ

גרינווד עוסקת מתחת לעלילה האירונית וכאמור הצפויה, "המכושפת" כפי שמבקרים נלהבים כתבו, בצדדים המכוערים של ארה"ב. בין השאר היא מצביעה על השימוש בסמים סינטטיים וסמים בכלל שהפכו למגיפה בארצות הברית. לא מדובר בגראס שזי מבריחה וסוחרת בו לצורך הישרדות, אלא גם בקריסטל מת' ואחרים. מגיפת הסמים גורמת למוות ישיר ממנת יתר של למעלה מ-70,000 איש בשנה בארה"ב בלבד, והערכות שונות גורסות שהמכורים לסמים בארה"ב עולים לה כחצי טריליון דולר בשנה. זאת כמובן מעבר לטרגיות האישיות, המשפחתיות והקהילתיות שהסמים גורמים. העניין השני הוא הטרור הימני הלבן בארה"ב. זה צמח בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. אחד מהמושכים העיקריים בעלילה הוא הימלטות טרוריסטים של הימין הקיצוני מהכלא, ודבר חברותם בקוּ קְלוּקְס קְלָאן וקבוצות הקשורות לרעיונות גזעניים. כמובן שגרינווד עוסקת בחיים בפריפריה החברתית, בשולי החברה, שכוללת הריונות בגיל צעיר, הגם שיש ירידה בכך בעשורים האחרונים; בעוני שאיננו קיום בכבוד, אלא על סף הרעב ואיננו מאפשר טיפול רפואי עקב מחירו ועלות הביטוח הרפואי; בבתי הכלא הגדושים באופן מסחרי; ובבדידות ובהזנחה המשפחתית.


#ספר עם עלילה צפויה על מפגש בין דמויות שונות בשוליים ועל הקסם שבאבירות ובאהבה. אפשר לקרוא בעיקר במצבי בריחה מהמציאות.


דחו סיפוקים, עטו מסיכה ושימרו על האחרים, וגם תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר

Why ask how I feel,

Well, how does it look to you?

I fell hook, line and sinker,

Lost my captain and my crew.

57 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page