top of page
  • בעז זלמנוביץ

בסחי הרשת האפלה


שער 'חום' של ברנסטרום (לוקוס, 2021)

כזכור לזה או זו שעוקבים מעט אחרי הקריאה והכתיבה על הקריאה שלי, כי לשם כך נועדו הרשומות הללו, אני חובב גדול של ההוצאות לאור העצמאיות. אחת הסיבות לכך היא שאני סומך על המו"ל או המו"לית שידעו לבחור עבורי את הספרים מתוך האוקיאנוס העצום של הספרות. אוקיאנוס שקשה לבחור ממנו. אפשרות אחת היא לקנות כל הזמן קרפיונים ספרותיים וללכת על בטוח עם הגפילטע פיש בצנצנת או עם חריימה, או למצוא את הדייג שאתה סומך עליו. זה שישלה עבורך פירות ים ייחודיים או דגים טריים. טוב, אני לא בטוח שהדימוי מתאים, אבל בכל מקרה כפי שכתבתי מספר פעמים אני בחרתי את ההוצאות לאור העצמאיות שאני סומך על הדגים שלהן. אחת מהן היא הוצאת לוקוס. והנה בניגוד לגישה האליטיסטית שנהוגה בהוצאות הללו, יצא לאור ספר מתח סקנדינבי מהנה ואפקטיבי. הפעם משוודיה - 'חום' של יוהאן ברנסטרום (לוקוס, 2021, תרגום משוודית אנה זטרברג).


מבטים 2 - צלם בעז זלמנוביץ (חיפה 2021)

חלק מהספרות המתח הסקנדינבית מצטיינת בהצבת רוצחים מטורפים רדופי שיגיונות וסטיות נוראיות אשר מקיימים דיאלוג שחוטים-נרצחים עם מפקחת המשטרה או הבלש המיוסרים והמסויטים רדופי העבר וכו'. ראו ערך 'הנערה עם הקעקוע', ציידי ארנבונים, הגשר, והולה האלכוהוליסט. אבל ב'חום' ברנסטרום מציב מאבק אחר, מרוץ שונה נגד הזמן לצמוע את הקורבן הבא. הבלש הראשי הוא איש משפחה הדואג לבלות עם האישה והבנות, ואין בצוות שלו משהו עם שדים מהעבר. מוזר. אבל יש את הגיבורה האמא והגיבורה הבת. תיכף נחזור אליהן. ברנסטרום לוקח-מוריד אתנו לרשת האפלה - הדארקנט, לתוך הביוב של האינטרנט שם נעשים המעשים האפלים של הסחר בנשק, בסמים, בסודות, בנשים ובילדים ועוד עניינים שאין המשתמשים רוצים לחשוף לאור החמה. מקומות שאתה משלם בהם במטבעות קריפטו כמו ביטקויין על מנת להסתיר את מקור הכסף. מי האנשים שעומדים מאחורי הפעילות ברשת האפלה אצל ברנסטרום? פושעים? אנשי עסקים? מומחי סייבר? נערי ונערות הייטק? או ילדים משועממים? או אולי כולם?


לא נעלמה הילדה? - צלם בעז זלמנוביץ (חיפה 2021)

האם הגיבורה היא מיקאלה שולד, עיתונאית ואם חד הורית לבת הגיבורה אך הבודדה בת ה-12 וניה. כאשר מיקלאה נאלצת להשאיר את וניה החולה בשנית והקודחת מחום לבד בבית, היא מגלה שזו נעלמה בלי להותיר עקבות. "חיפוש אחר בתה מכניס אותה עמוק לתוך קרביו של עולם שוקק ומסוכן, אפל ורקוב, שכמותו לא יכלה לדמיין אפילו בסיוטים הגרועים ביותר שלה. ובמקום כלשהו בלב אותו עולם שעון מתקתק לקראת המופע הבא בחדר האדום." נכתב על גב הספר. האם ברנסטרום יצליח למתוח אתנו? בכל מקרה, המשטרה בעניין אך מתקשה, וכאן נכנס השד בעבר של מיקלאה, בן זוגה לשעבר, שוטר לשעבר שפגע בה וישב בכלא והחולה בטרשת נפוצה. האם רוגר, זה האיש, שהפך למומחה ויועץ למשטרה בענייני הרשת האפלה הוא אויב או ידיד? האם תינצל וניה? כי אצל הסקנדינבים אי אפשר לדעת. והאם אנחנו יודעים מה הילדים שלנו עושים מאחורי הדלתות הסגורות ברשתות האפלות ובאילו הלא אפלות אבל המזהמות?


#ספר מתח סקנדינבי שבלי רוצח פסיכופט, פחות או יותר, ובלי בלש מיוסר עושה עבודה אפקטיבי ומהנה לכמה שעות קריאה קרירה למרות החום. מומלץ לחופשה הבאה או לסגר החגים. מבטיחים המשך, אני מחכה.


מנה שלישית - אני מקווה שלא מתמכרים לזה. בכל מקרה תקראו ותתמכרו להיות נחמדים.


ויש גם שיר. השבוע משהו הזכיר את מיכל טל הנהדרת

אבל על חסדי נעורייך

לעולם לא אהיה מוותרת

אם אחיה גם מאתיים שנה ויותר

על התכלת הזו אני לא אוותר

לעולם אני לא אוותר!

לא, לא אוותר.

104 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page