top of page
  • בעז זלמנוביץ

בלונדיניות ויצורי פרא


שער 'בלונדיניות גבוהות' של ז'אן אשנוז

משום מה נזכרתי בספרו של ג'. מ. סימל, 'אפשר גם בלי קביאר', הנפתח כך: "אנחנו הגרמנים, קיטי יקירתי, יודעים איך לשלוף מהשרוול נס-כלכלי אבל אין לנו מושג כיצד מכינים סלט מובחר," אמר תומאס לבחורה שחורת-השיער בעלת החיטובים המקסימים", כאשר קראתי את ספרו של ז'אן אשנוז - 'בלונדיניות גבוהות' (לוקוס, 2017 [תרגום ארז וולק]). אפשר גם בלי קביאר או קוויאר מתאר את התגלגלות תומאס התעשיין הגרמני מפרשת ריגול, סחיטה ואיומים אחת לשנייה. אצל אשנוז, אין מתכונים ובישולים כמו בספר הקאלט של סימל, אבל יש התגלגלות ממקום למקום ומרדף חסר תכלית או לא ברור במיוחד. גם הפתיחה שונה מילולית: ״אתה פול סלבדור ואתה מחפש מישהו. סוף החורף מתקרב. אבל אתה לא אוהב לחפש לבד ואין לך הרבה זמן, אז אתה יוצר קשר עם ז׳וּב. יכולת לקבוע אתו כרגיל על ספסל, בבר או במשרד, שלך או שלו." אולי זה המקצב של הספר? אולי? בכל זאת קראתי את בלי קביאר לפני הרבה שנים.


כבסים בבני סוהילה 1990 - בעז זלמנוביץ

אז במה מדובר? מפיק תכניות ביחד עם עוזרת בעלת שמלות קצרות במיוחד, כך כותבת ההוצאה "שוכר בלש פרטי לאתר את גלוריה סטלה, כוכבת בלונדינית גבוהה שזכתה לתהילת בזק, נכלאה באשמת רצח ולאחר שחרורה נעלמה מעיני הציבור. סיפורה של סטלה נועד להיות הפרק האחרון והסנסציוני בסדרה על בלונדיניות גבוהות בקולנוע, באמנות ובחיים עצמם. אלא שמשימת הבילוש מסתבכת כצפוי, והעלילה המשלבת מרכיבים פנטסטיים מתפתלת והופכת למרדף חוצה יבשות אחר הבלונדינית המיתולוגית, שתמיד מותירה את רודפיה צעד אחד מאחור." אבל סטלה הוא לא שמה האמתית מראש, והבריחה מהתהילה, ומעצמה מוליכה את גלואר, שאולי זה שמה האמתי, אולי, לשנות את תדמיתה ולהימלט מרודפיה ביחד עם חבר דמיוני. מין יצור דמוי אדם שלא ברור האם הוא חבר והאם הוא בדיוני. בכל זאת הוא יושב לה על הכתף ומגיע מתי שצריך או שלא. המרדף מגלגל לו, גם גברים עפים לתהומות, גם מאפיונרים, עורכי דין, סוסים, ועוד. סרט של וורהול.


צלו של חתול - צלם בעז זלמנוביץ

האם זה ספר מחאה, ביקורת על עולם הכוכבות והכוכבנים, כפי שכתב ירין כץ? הרי 'תהילה כוכב' הוא שם של מועמדת לגדולה שעלתה קרוב לשמש ונחרכו כנפיה. לא? קשה לאפיין את סגנון הספר והוא גם לא אחיד ברמתו, אם כי במרביתו הוא שומר על רמה גבוהה. אבל הקושי באפיון הוא הדבר המעניין בספר. המספר הכל יכול והיודע את הרוב מתאר, מסביר, מציג זוויות שונות של העלילה, מדבר אל הקורא ומתעלם ממנו. יש מאפיינים של פופ-ארט, של סרט קומיקס צבעוני ואפל, כפי שמציעה נטע הלפרין בביקורת על הספר. אני נאלץ להסכים, הניגודיות בין העלילה הקלילה כביכול לאלימות, לסרקאזם, לטירוף של הגיבורה הוא מה שעושה את הספר למרתק. ברור שאשנוז ממשיך להתל בנו עם הסיום. אבל זה מתבקש. אנחנו הרי רודפים אחרי הסלבס ומקליקים להם לבבות באינסטגרם, ועל הכתבות אודותיהם, כפי שמנתחת באופן מרתק נעם פרתום את המסר של הספר, ואולי אין לו מסר? ספר שנכתב ב-1995, ומתאים להיום ולמחר.


#ספר על מרדף אחר בלונדינית מסתורית וגבוהה. מאתגר ברבדים השונים. למחפשים ספרות קצת אחרת עם קוויאר. מומלץ.


אתם מוכנים לרקוד עם הקורונה? תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר - פופיק ארנון הקדים את אשנוז בביקורת על הכוכבים

הנוגה שלחה אל הצדק חיוך

הי, יופיטר בוא ונצאה.

בשביל החלב כוס קפה הפוך

נראה מה שלום קסיופאה

נתפוס עגלה, קטנה או גדולה,

הלילה הזה משגע.



71 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page