top of page
  • בעז זלמנוביץ

בטוב טעם..



מה אני מבין בפילוסופיה? למעט קריאה אקראית בספרים שנכתבו על הפילוסופיה וקריאה מרפרפת בכתבי אחדים מהפילוסופים, הרי לא למדתי באופן יסודי, חוץ מקורס מרתק של אבנר דה שליט לפני עידן ועידנים, וקצת על פילוסופיה של ההיסטוריה ושכחתי את שיעוריו של אסא כשר בפו"ם. אבל, כבר כתבתי זאת מספר פעמים בעבר, אני אוהב [או מחבב] לאתגר את עצמי בקריאת ספרים על דברים שאני לא מבין בהם בכלל, ומכיוון שהספרון הדקיק 'על אמת המידה של הטעם' שמכיל מספר כתבים של דוד יום שיצא ב-1984 בסדרת טעמים - כתבי מופת באסתטיקה של הוצאת הקיבוץ המאוחד וספריית הפועלים [תרגום מירי קרסין] עמד במדדים לנישא על הגב בטרק בהרי רילה [כבר יש תיאור מעולה שלו בבלוג חלומות שמורים של השותפה-האהובה שלי] לקחתי אותו לדרך. אין כמו לקרוא על אסתטיקה על שפת אגמון תכול בהרי הירוקים. לא?


טוב, אז אחרי בזבזתי מילים, במה מדובר. דוד יום הפילוסוף האנגלי בן המאה ה-18 שעסק בחקירת הסיבתיות, בחקר התפיסה שלנו את העולם, וביכולת לנו להבינו או לא הבינו דרך החושים והרגש. בספרון מופיעים מספר מסות [זה השם הנכון?] של יום. העיקרית שבהם על אמת-המידה של הטעם עוסקת ביכולת לקבוע מדרג מוצק של טעם והאם הוא נובע מהאובייקט עצמו [נגיד השיר, הציור, הפסל וכו'] או רק בעיני המתבונן. הם הצלחתי להבין יום טוען: "היופי אינו איכות המצויה בעצמים כשלעצמם: הוא קיים רק ברוחו של המתבונן בהם, וכל רוח קולטת סוג שונה של יופי" [עמ' 11]. בהמשך הוא טוען: "ברור בתכלית, שאין חוקי היצירה האמנותית נקבעים על-פי שיקולים א-פריורי, או שאפשר לראות בהם פסיקות מופשטות של השכל, הנובעות מן ההשוואה בין אותם רעיונות שגורים והיחסים ביניהם, שהנם נצחיים ובלתי משתנים".



בהמשך, טוען יום שיש מה לעשות. עלינו ללמוד ולתרגל את הטעם שלנו, וכך נוכל לשפר את יכולתנו לקבוע אמת-מידה שלה, וגם אם נקטין את הדעות הקדומות זה יעזור. אולי. כפי שלמדתי אצל אשר אלבז: "בכל זאת לתקף משפטי טעם על ידי יישום כמה עקרונות מנחים: דקות טעם, חידוד יכולת התפיסה על ידי תרגול, התבוננות מעמיקה ביצירה, עריכת השוואה בין סוגים של יצירות ודירוגן, התבוננות נטולת פניות ונקייה מדעות קדומות, שילוב ההיגיון". העניין נדון במסה 'על דקות הטעם וההיפעלות'. דקות הטעם גם מועילה גם "עם האהבה והאחווה בכך, שהיא מגבילה את בחירתנו לאנשים מעטים בלבד ומביאה אתנו לשוויון נפש לחברתם של מרבית בני-האדם ולשיחתם". [אולי בעצם לא?]. [שתי המסות האחרונות העוסקות בכתיבה - 'על כתיבת מסות' ו'על כתיבה פשוטה ומצוחצחת' - מומלצות לכל מי שעוסק בכתיבה].


#ספר על אסתטיקה, על מחשבה, על טעם ועל כתיבה. מומלץ למי שחושב על טעמם של הדברים ולא רק על טיב טעם. מעניין ומאתגר.


בדבר אחד אין ספק, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר של אנשים שקבעו אמות מידה של טעם.


83 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page