top of page
  • בעז זלמנוביץ

באמת שווה לי?


פיסול בחצילים - אמן וצלם בעז זלמנוביץ

מאז השפל האינטלקטואלי וההשפלה [לפחות מבחינתי] של חלוקת 'מי הזיז את הגבינה שלי' [שאני נזהר לא לקרוא לו ספר] על ידי הרמטכ"ל מופז לקציני צה"ל מדרגת סא"ל ומעלה בראשית שנות ה-2000, יש לי רתיעה רפלקסיבית מספרי מוטיבציה ושינוי באותיות גדולות ועם ציורים פשוטים המבהרים את כוונת המשורר. באותה מידה יש לי רתיעה גם מגוראים המוכרים ססמאות שבשוק היית קונה בשנקל, במאות שקלים או דולרים וזה עוד בהנחה. להם זה בטוח שווה. כך גם לדן אריאלי שהפך מפסיכולוג וכלכלן התנהגותי אקדמאי, מפרופסור לכוכב רוק ולנביא. גם לו זה כנראה שווה להוציא קלישאות באריזה של ניירות וכריכה קשה [שאני נזהר לא לקרוא לה ספר] את 'שווה לך - ההיגיון הסמוי שעומד בבסיס המוטיבציה שלנו' (ידיעות ספרים-ספרי חמד, 2018).


בתל אביב - צלם בעז זלמנוביץ

טוב, אז מה הייתה המוטיבציה שלי לקרוא את הדבר הזה, הרי כבר שלקחתי אותי לידיי ידעתי שהוא כתוב במעט משפטים ואותיות גדולות שלא מיושרות לשני הצדדים(!) [כאן כבר חשדתי] וידעתי שמדובר בהוצאה של הרצאות TED? מעל הכל מדובר בדן אריאלי שדברים אחרים שלו היו מעניינים ומרחיבי דעת, למרות שהוא כנראה עובר תהליך שעוברים רבים מאנשי האקדמיה שהפכו לכוכבי אופרה ולמשפיעים. תהליך שניתן לראות בהידרדרות הכתיבה שלהם ומהצורך להנפיק ניצוצות וקלישאות [לדוגמה יובל נוח הררי] בשביל לרצות את המו"ל, את האגו ואת חשבון הבנק.


תמונת הכריכה של 'שווה לך' - דן אריאלי

ולמה חרגתי מהרגלי שלא להשמיץ [כפי שציווה עלינו אבא של טמפר (ונשאיר לאיתי זיו את המלאכה)] ולכתוב על ספר שאני לא ממליץ עליו? הסיבה הראשונה הוא קטע הפתיחה האישי והמרגש (והפעם אני לא ציני) שבו מתאר אריאלי שנכווה קשה מאוד בצעירות את הסיבות שגרמו לו, את המוטיבציה שהייתה לו, להתגייס עבור משפחה שבנה עובר מאבק דומה. והסיבה השנייה הם חצילים. כן החצילים שאנחנו מגדלים בגינה ומציפים את מטבחינו ואנחנו מציפים בתמונות שלהם את הרשת. אריאלי מסביר מדוע אנחנו מתפעלים ומתרגשים מהילדים שלנו (הנסיכים), כמו מהחצילים מהבוסתן הקטן שאנו מטפחים וכמו מהרהיטים של איקאה שאנו בונים במו ידינו, אנחנו משקיעים בהם עבודה ולכן זה גורם לתחושת השייכות ולהרגשה טובה לגבי התוצרת. לפחות משהו אחד למדתי.


#ספר? הרצאות של דן אריאלי על מוטיבציה. רק למי שיש הרבה מוטיבציה לקלישאות.


בכל מקרה לקרוא ספרים ולהיות נחמדים לא צריך מוטיבציה מיוחדת. Just Do It.


ויש גם שיר. אין כמו ZAZ


101 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page