top of page
  • בעז זלמנוביץ

באג 2000 או 2001


אין כמו חזון אימים, שקשור באופן בלתי רציונלי לקביעה שרירותית של 'זמן', בשביל לסדר את המחשבה אודות אקראיות החיים והעולם. לא? לפני 20 שנים וקצת יותר כאשר התקרב מועד תחלופת האלפים, צצו הנבואות האפוקליפטיות ושבו. הפעם מלוות בבעיות אמתיות או מדומות של בינאריות חישובית. כי מה רע בארבעה פרשים: " וָאֵרֶא וְהִנֵּה סוּס יְרַקְרַק וְהָרֹכֵב עָלָיו שְׁמוֹ מָוֶת וּשְׁאוֹל יוֹצֵאת לְרַגְלָיו וַיִּנָּתֵן לָהֶם שָׁלְטָן עַל־רְבִיעִית הָאָרֶץ לְהָמִית בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדֶּבֶר וּבְחַיַּת הָאָרֶץ" כנאמר בחזון יוחנן. אבל למה כל זה כרוך ב'אלף'? במילניום? סטיבן ג'יי גולד, המדען החקרן והכתבן, יצא לחקור את העניין, וכתב על זה ספרון - תהפוכות המילניום (דביר, 1997 [תרגם עמוס כרמל]). גולד מאמין גדול בעובדות וברציונליות הוסיף ככותרת משנה את המשפט הבא: "מדריך של רציונליסט לספירה לאחור שרירותית לחלוטין".


בכישרונו להפוך נושאים מורכבים לפופלריים בוחן גולד את השאלה למה אנחנו מתרגשים כאשר מתקרב תאריך שנקבע על ידי אנשים, שקיים עליו ויכוח, ואשר איננו קשור לשום 'מונה זמן טבעי' כגון השמש, הירח, פירוק פחמן 14 ואחרים. כל זה הוא עניין תרבותי, חברתי ודתי, מסביר גולד, הכרוך לקלנדריות והצורך שלנו להבחין בתוך השטף באיזה סדר שיסביר מה קורה כאן בעולם [למשל דת]. זו אסטרטגיית ההגיון הדיכוטומי. יחד אתה אנו משתמשים באסטרטגיית החישובית של ספירת הזמן. הדברים מופיעים בכתבים החשובים והבסיסיים של תרבות המערב אודות הסוף הרע והאכזר שהוא גם התחלה המחודשת של האנושות לאחר המאבק בין הרע לטוב, למשל בספר דניאל אצלנו, ובחזון יוחנן אצל הנוצרים. שם גם מופיע רעיון האלף " ויאמר אני האלף ואני התו הראשון והאחרון". [הנה תמצית הדברים כפי שהיא מופיע באנציקלופדיה של הרעיונות תחת הערך 'מילניום'].


גולד דן באמצעות עיון מעמיק בכתבים דתיים ואחרים בשאלה מדוע אנחנו מחפשים אפוקליפסות ומדוע אנחנו ממשיכים לחפשן למרות שהן לא מגיעות, כדברי פטרוס: "באחרית הימים יבואו לצים, הולכים אחרי תאוות נפשם, ויתלוצצו לאמור, איה הבטחת בואו? כי מאז שכבו האבות, הכל עומד כמו מראשית הבריאה" [מצחיקים הנוצרים מאמינים במשיח], וגם מדוע אנחנו סופרים לאחור, ומדוע אנחנו סופרים לאחור באלפים. לאחר מכן צריך לשאול, מאיפה סופרים את האלף? הרי לפי חישובים שונים ומשונים, בעיקר של דניס הנזיר מהמאה השישית, ישו נולד לפני שהתחילה ספירתו, ומה עם השנים המעוברות, ושינוי לוחות השנים זה של יוליוס הקיסר וזה של גוגרגיוס האפיפיור? ועוד מחשבות אודות האיוולת של המחשבה שאנחנו סופרים את קצנו במילניום. וגם "באג 2000" לא היה. אבל האם היה כי לא נועד להיות או כי התכוננו?


#ספר על נושא איזוטרי אך מרתק. גולד ידע לעניין בתחומים רבים וגם המסע בעקבות האלף שלו פותח צוהר ומחשבה. לחובבי הסוגה.


בכל מקרה תקראו לא פעם באלף שנים ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר - מי, מי יביא את המשיח?

27 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page