top of page
  • בעז זלמנוביץ

אל תתן לעצמך למות באטיות

תִּחְיֶה הַיּוֹם,

סַכֵּן הַיּוֹם

עֲשֵׂה זֹאת עַכְשָׁו.

אַל תִּתֵּן לְעַצְמְךָ לָמוּת בְּאִטִּיּוּת.

אַל תִּמָּנַע מֵהָאֹשֶׁר.

'מת באיטיות' של פבלו נרודה בתרגום אריה קומיי מתוך דברים שכתבה עופרה עופר אורן ב-xnet


עטיפת הספר 'סבלנות לוהטת' של אנטוניו סקרמטה

הנה דילמה מוסרית. פבלו נרודה המשורר הצ'יליאני חתן פרס נובל לספרות (1971), שגריר וקומוניסט הודה באוטוביוגרפיה שלו "אני מודה שחייתי" שאנס משרתת סרילנקית בעת שימש שגריר שם ב-1929. האם זה משפיע על יצירתו האמנותית ובעיקר על איך שאנחנו תופסים אותה? פרט זה נגלה לי כאשר נכנסתי ללמוד יותר על המשורר ועל הפיכה הצבאית של 1973 בצ'ילה בעקבות קריאת ספרו של אנטוניו סקרמטה - 'סבלנות לוהטת' (זמורה ביתם, 1991 [תרגם ליאו קורי]).


'סבלנות לוהטת' לקוחה מנאומו של פבלו נרודה בטקס פרס הנובל לספרות 1971 ובמקור הביטוי ביצירה פואטית של המשורר הצרפתי המיוסר ארתור רמבו "עונה בגהינום": "היום לפני מאה שנים בדיוק, משורר אומלל ונפלא, המיואש שבמיואשים, כתב את הנבואה הבאה: [...] 'עם שחר חמושים בסבלנות לוהטת, נכנס אל הערים המופלאות.'" זהו סיפורו של מריו חימנס, צעיר, בן יחיד, החי בכפר דייגים קטן שבצ'ילה, ממש בקצה הארץ. לאחר שמתמנה לשמש דוור למקבל המכתבים היחיד בכפר הוא פבלו נרודה הוא יוצר איתו קשרי ידידות. חימנס תשוקתו בוערת לבתה החושנית של בעלת בית המרזח הרגזנית [כפי שכתוב בגב הספר (שאגב מי שכתב אותו לא קרא את הספר)], והוא משתמש בשירתו של נרודה ובמטפורות שהוא שואל ממנה לכבוש את לבה. ערב בחירתו של סלבדור איינדה לנשיאות צ'ילה, בעיצומה של ההתלהבות הפוליטית והחברתית, כשהתקווה לעתיד טוב יותר מציצה במבוכה, הזוג מביע את אהבתו ואת תשוקתו בקולניות עזה.


כסא אליהו ליד מירון - צלם בעז זלמנוביץ

"מריו החזיק מבטו בעיניה ובמשך דקה וחצי קיווה שמוחו יספק לו את הנתונים הבסיסיים שיעזרו לו להתגבר על ההלם שהעיק עליו: מי אני, איפה אני נמצא, איך נושמים, איך מדברים."


כך טווה סקרמטה שגלה מצ'ילה בזמן שלטון החונטה הצבאית באמצעות שילוב של דמות אמתית ואירועים שקרו עם סיפור בדיוני, שירה ואהבה עם אלימות והיעלמות פיזית ונפשית. האם כוחה של השירה כה רב? ואיפה מגבלותיה? למרות הכתם העז על נרודה, הספר עצמו כתוב היטב וסיפור האהבה הלוהטת והידידות עם המשורר והשירה עושה את זה.



#ספר על אהבה, על שירה ועל הפיכה צבאית. מומלץ.


נו, תחתמו לטובה, תקראו ותהיו נחמדים.


ויש גם שיר - מתוך 'שירו של הגנרל' של נרודה כפי שרק מיקיס תאודוראקיס יודע לעשות




157 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page