top of page
  • בעז זלמנוביץ

איש הפלדה



כשהייתי בפו"ם [קורס פיקוד ומטה] במחצית שנות ה-90, חקר הקרבות היה נושא מרכזי אותו למדנו ועליו כתבנו. הקרב שאותו בחרתי [או אולי בחרו בשבילי?] היה התקפת הנגד של אוגדה 146 ב-8 באוקטובר 1973 בדרום רמת הגולן. אם בבוקר 7 באוקטובר, מלמל שר הביטחון על חורבן בית שלישי הרי בהנהגתו של מוסה פלד תקפה האוגדה את הכוחות הסוריים בדרום הרמה, במקביל לאוגדה 210 [של אגדה נוספת - דן לנר] ולאחר יומיים הדפה אותם מעבר לקו הסגול. האם נשכח פלד מרשימת האנשים שאנחנו חייבים להם רבות? יש החושבים שכן. אני לא בטוח, אבל בכל מקרה זה פחות חשוב, מכך שיצאה ביוגרפיה שלו, המתארת את חייו ואת פועלו. דוד (דודו) הלוי - 'כנגד כל הסיכויים - אלוף מוסה פלד (מודן ומערכות, 2019).


התקפת הנגד בדרום הרמה מתוארת כשיא של פועלו הצבאי, ואין ספק [לפחות לי, ולצבא ארה"ב] שאכן מדובר בקרב "קלאסי" [ותקשיבו להקלטה], אבל הספר סוקר את מכלול חייו ומעשיו האזרחיים של פלד וכן את הקריירה הצבאי הארוכה שהחלה בהגנה, בגולני של מלחמת העצמאות, מילואים, הקמת יחידות, קביעת מסגרות, תורות לחימה, אימונים, גיוס כוח אדם, רתימת מפקדים וחיילים, הובלה מקדימה ודוגמה אישית גם בקרב, בחיזוק בית אשל לפני מלחמת העצמאות וגם בקליטת העלייה במושב יכיני של ראשית שנות ה-50.

כפי שאמר פלד: "צריך לזכור שכל החלטה בשדה הקרב היא החלטה קשה, משום שהיא נוגעת בחיים ובמוות. היא חורצת גורלות של אנשים צעירים, שמקפחים את חייהם לפני שטעמו את טעמם. איגוף ימני, שמאלי, מתקפה מסוג זה או אחר - תמצית המלחמה היא מוות, של האויב או שלנו. כל החלטה בשדה הקרב, תוצאתה המיידית היא מותם של אנשים. לעולם לא נוכל לשנות עובדה זו."

פרק חשוב דן בשיקום חיל השריון וכוחות היבשה לאחר מלחמת יום הכיפורים כאשר פלד היה מפקד גייסות השריון. בתפקיד זה באו [שוב] לשיא מרצו וראייתו המקיפה בשיקום ולאחר מכן הכפלת סד"כ היחידות והאוגדות. ניתן לערער על התועלת שבכך, שאף תרמה להתמוטטות הכלכלית של מחצית שנות ה-80, אבל פועלו של פלד בהקשר הצבאי הוא מרשים ביותר, וכדאי למפקדי זרוע היבשה ללמוד זאת.

זו ביוגרפיה מבוססת על חומרים ארכיונים ועל ראיונות שנערכו עם פלד בראשית שנות ה-90. המחקר ההיסטורי בולט [נסמך על עבודה של בני מיכלסון רמ"ח היסטוריה בעבר]. למרות שלעתים הלוי מרחיב את הרקע ההיסטורי יתר על המידה, הרי זו ביוגרפיה ראויה ומכבדת את זכרו של האיש, הפלדה והאגדה [להבדיל מהתוצרים המרובים והגרועים של הצמד אילן כפיר ודני דור (למשל הספר על ינוש)]. אבל תגידו השתגעתם להפוך את התמונה ושהסמל יהיה מעל העין הימנית?

#ספר חשוב על אחת מדמויות המפתח בתולדות צה"ל. מפקד, מנהיג ואיש מקצוע. מומלץ למי שמתעניין בצה"ל ובמלחמות ישראל [אתם זוכרים? זה שאתם לא מתעניינים במלחמה, זה לא אומר שהיא לא מתענינת בכם. ברור].

תקראו ותהיו נחמדים.

ויש גם שיר [ותאמינו שלי כחי"רניק זה לא כל לשם שיר כזה]


229 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page