top of page
  • בעז זלמנוביץ

מה ההפתעה הבאה שחמאס מכין?


במה שמכונה "סבבים" כנגד החמאס וגם כנגד הגא"פ וכנגד עוד ארגונים כאלה ואחרים מתגלות יכולות טקטיות וטכנולוגיות קרביות שארגוני הטרור [או צבאות הטרור כפי שהרמטכ"ל כוכבי מכנה אותם] מפתחים, מכניסים לשימוש ומשכללים. דוגמה לכך, שהיא גם דוגמה למאבק האין סופי בין תוקף למגן, הוא גיוון שיטות הירי תלול המסלול - רקטות ומרגמות, על מנת לפצח את ההגנה הישראלית, כיפת הברזל. כך גם ירי טילי הנ"ט המתקדמים. מה שהתחיל לפני מספר שנים, בירי על אוטובוס בכביש נחל עוז, הפך ב"סבבים" האחרונים לירי תכוף יותר ודומה שגם מקצועי יותר, כפי שנראה בנובמבר 2018 בירי על האוטובוס ליד מפלסים, ורצח משה פדר, ליד קיבוץ ארז בתחילת מאי. אבל ירי תלול מסלול, וירי טילי נ"ט נמצאים בשימוש ממושך בידי צבאות רגילים וצבאות טרור.


ומאקו רקטה שהופלה מרחפן מקור חדשות

חמאס הנמצא בנחיתות צבאית וטכנולוגית למול צה"ל, נוהג לאמץ במהירות טקטיקות וטכנולוגיות צבאית. זאת מעבר לפתרונות "יצירתיים", כגון עפיפונים ובלוני תבערה. בסבב הנוכחי הופיע בפומבי השימוש ברחפנים נושאי חימוש על ידי חמאס (כנראה). בתצלומים ניתן לראות אילתור של רקטת רפ"ג שנישאה על ידי רחפן והופלה או הונחתה על רק"ם של צה"ל. עניין זה היה צפוי. חמאס משתמש זה זמן ברחפנים לצורכי תצפית והטלת חומרי תבערה, והוא לומד מאחרים. שימוש ברחפנים לצורכי תקיפה נמצא אצל צבאות הטרור השונים ודאע"ש הביא זאת לידי אמנות (כמעט).

ממאמרים רבים שנכתבו אודות לחימת דאע"ש בעיראק ובסוריה ניתן ללמוד היא ההפתעה הבאה שחמאס ואחרים יביאו לשדה הקרב. נצביע על שניים מהם, בהתבסס על לימוד מצבאות טרור אחרים [בעיקר, כאמור, דאע"ש].

הראשון הוא המשך לרחפני התקיפה או שהם חלק מהמגמה של תקיפה עילית. מעבר לטילים המשוטטים, שכרגע מיוצרים ונמצאים בידי מדינות בעיקר [ראו לדוגמה] הרי ניתן למצוא בשוק החופשי או הכמעט חופשי, בזכות הטכנולוגיות המתפרצות, רחפנים או טילים משוטטים ייעודים לתקיפה [ראו לדוגמה DroneBullet שאמנם נועד להשמיד רחפנים אחרים, נראה כי ניתן להסב לשימושים אחרים]. כך שמעבר לשיפור באילתורים שחזינו בהם, יכנס אמל"ח תקני. הטכנולוגיות המתקדמות הזולות, כדוגמת מצלמות בעלות יכולות מעקב ונעילה שניתן לקנות ברשת יאפשרו למהנדסי החמאס ולא רק להם, לשפר את יכולות התקיפה.

האמל"ח השני שניתן לצפות לו בשדה הקרב העזתי הוא "החמ"ם" הדאע"שי. השילוב המוצלח של רכבי תופת מוכוונות מל"ט או רחפן. אמנם רכבי תופת לא חדשים לנו, אבל השיפורים שדעא"ש הכניס בהן ובהפעלתם יתכן ויעודדו חזרתן ללחימה בעזה, וגם לזירות אחרות. השיפורים כוללים מיגון רכב התופת בכדי למנוע השמדתו טרם הגעתו למטרה, שימוש במגוון כלי רכב ורק"ם לצורך כך [מנוהגים מרחוק, ואולי גם אוטונומיים, אם כי לא בטווח הקרוב], הכוונה אווירית לדיוק התקיפה ותיעוד, והכנת שדה הקרב לצורך תמרון התוקפים למארב רכב תופת. כפי שניתן ללמוד מהתמונה הבאה [שדה הקרב הוכן על ידי העמדת מכוניות (כחול) לתמרון הכוח התוקף (אדום) לעבר רכב התופת (ירוק)]. התמונה צולמה על ידי רחפן של דאע"ש [המתאבד במסגרת הכתומה]:


אני מניח שבצה"ל כבר חושבים על כך, ואני לא מחדש דבר, ובכל מקרה ההפתעה תבוא ממה שלא חשבנו עליו. ואולי ממה שידענו עליו אבל לא התכוננו אליו.

222 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page