top of page
  • בעז זלמנוביץ

אני, אתה והאלגוריתם הבא



כאשר אני חושב על זה באופן מודע ועצמאי [אני מקווה], ובדיעבד, אני מבין שגם במקרה של קניית ספר על השפעת האלגוריתמיקה, על המידע הענק, על למידת המכונות, ועל המאבק בין הבינה המלאכותית לבינה האנושית, כן גם במקרה הזה של קניית הספר, השימוש באלגוריתמים הוביל אותי, הוליך אותי באף להקליד את האישור להזמנה. הרי אמזון יודעת מה אני קונה, מה אני מחפש, ומה הם תחומי העניין שלי. גם באמצעות ההקלדות באתר שלה, וגם בעזרת המידע שהברוקרים, סוחרי המידע מוכרים ומעבירים אליה.

'שלום עולם', הוא המשפט הראשוני שמתכננת מתחילה או מתכנת מתחיל פותחים בו את לימוד התכנות [כך כתוב]. ולא במקרה, אנה פריי [Hannah Fry] מכנה כך את ספר (Hello World' (Black Swan 2109'. הספר עוסק במערכת היחסים בנינו בני האדם לבין המכונות-המחשבים. באמצעות הסברים פשוטים יחסית על מה הם אלגוריתמים, מה הן התפיסות והשיטות העיקריות בתחום, ובעזרת ניתוח השימוש בבינה מלאכותית ומידע ענק בכמה תחומים עיקריים: משפט, רפואה, מכוניות, פשע ואמנות, היא ממחישה את הכוח הטמון במידע.


כפי שכתב ה'טיימס', פרי מצליחה למנוע בכתיבתה את ניתוק המוח שהאדם הממוצע מקבל כאשר הוא שומע או קורא את המילה 'מידע'. הכתיבה שלה בהירה יחסית ותומכת בקריאתה להתבונן בעתיד שאנחנו מייצרים ולא בטוח שמבינים [או בעצם בטוח שלא מבינים] “the future doesn’t just happen. We create it”. מכיוון שאנחנו נוטים לסמוך על מנגנונים, מעשים ורשויות שאנחנו לא מבינים את אופן פעולתם. אולי זו הנוחות שלא להבין או הפחד של להבין, הנוחות של האמונה העיוורת, של הבורות, אשר חוזרות תמיד בתולדות האנושות. כמו Paul Scharre שכתב בספרו 'הצבא של כלום', שצריך במקרה הצבאי, להבין ולקבוע רגולציה מתאימה לשימוש בבינה המלאכותית, כך גם פריי, שהיא מתמטיקאית ותומכת נלהבת בטכנולוגיה, קוראת לנו להבין מה קורה ומה אנחנו עושים לעצמנו, להסדיר את התפרעות ברגולציה או לפחות באתיקה.

#ספר על מדע, מידע, בינה מלאכותית ועל מה שזה עושה לנו, כפי שצריך לכתוב, בהיר, מסביר ועם הרבה דוגמות. מומלץ למי שרוצה להתחיל להבין את העולם המופלא והמאיים ששם בחוץ או בעצם בפנים - בין המוח שלנו לסמארטפון.

תקראו, תבינו ותהיו נחמדים.

ויש גם שיר לחג שמח


53 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page